Otavamedia laajentaa digituotteidensa kohdeyleisöjä

Report this content

Otavamedia lanseeraa uuden digikonseptin kestotilaajilleen. Tästä viikosta alkaen Suomen Kuvalehden ja Tekniikan Maailman kestotilaajat saavat lehtensä myös digipalveluna ilman lisämaksua. Etu on voimassa vuoden 2013 loppuun saakka.

Otavamedia lanseerasi Suomen ensimmäiset aikakauslehdet iPadissa kaksi vuotta sitten, syksyllä 2010. Tutkimustulosten mukaan enemmistö pitää digilukemista positiivisena kokemuksena, mutta haluaa ensisijaisesti lukea aikakauslehtensä edelleen painettuna. Näin digilukeminen tulee nykyisen lukemisen rinnalle, ei vaihtoehdoksi. Digilukijoita löytyy jo nyt kaikista ikäryhmistä, mutta suurimmat käyttäjäryhmät löytyvät 45-53 -vuotiaista miehistä. Otavamedia uskoo lukijaprofiilin laajentuvan entisestään, kun kestotilaajat pääsevät käyttämään palvelua veloituksetta pitkän ajanjakson.

”Mainostajalle tämä tarjoaa uusia vaikuttavia kohtaamisia uudessa digitaalisessa ympäristössä. Siirrämme painetuissa lehdissä olevat mainokset sellaisenaan veloituksetta digilehtiin. Olemme lisäksi luoneet kustannustehokkaan mallin, jonka avulla mainostajat voivat rikastuttaa mainoksiaan lisäelementeillä ja puhutella kuluttajaa esimerkiksi äänellä, videoilla tai ohjaamalla suoraan kauppaan”, kertoo Otavamedian mediamyyntijohtaja Tomi Takanen.

Otavamedia tarjoaa kuluttajille monipuolista ja laadukasta sisältöä monikanavaisesti. Kuluttajat valitsevat itse ajan ja paikan, missä ja miten haluavat sisällöstä nauttia. ”Haluamme vastata sekä sisällön että päätelaiteen osalta kuluttajan muuttuviin tarpeisiin”, sanoo Otavamedian uusien liiketoimintojen johtaja Jaakko Haapakangas. Otavamedian digilehdet on tehty HTML5-tekniikalla, jonka avulla verkkosivu osaa näyttää ”lehdeltä”. Julkaisu vaihtaa ulkoasua sen mukaan, millä laitteella sitä luetaan. ”HTML5 on yleistyvä standardi. On kiinnostavaa nähdä, mihin suuntaan tämä vie lukukokemusta”, Jaakko Haapakangas jatkaa.

Digipalvelut löytyvät osoitteista digi.suomenkuvalehti.fi ja digi.tekniikanmaailma.fi

Tomi Takanen, mediamyyntijohtaja, gsm 050 310 3052
Jaakko Haapakangas, johtaja, uudet liiketoiminnot, gsm 040 504 5240

Otavamedia Oy kustantaa Suomessa 32 yleisöaikakauslehteä. Lehtibrändeistä tunnetuimpia ovat Seura, Anna, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma ja Kotiliesi. Otavamedian asiakasviestintäyksikkö tekee ja kustantaa asiakaslehtiä printtinä, verkossa, on-linena ja iPadissa. Verkkopalveluja tarjoavat Plaza.fi-portaali sekä NettiX Oy, jonka suosituin verkkosivusto on nettiauto.com. NettiX:n tytäryhtiö Ampparit Oy on verkkoliiketoimintaa kehittävä yritys, jolla on mm. uutisotsikoita kokoava palvelu.

Otavamediaan kuuluu myös neljä kirjakerhoa, joista tunnetuin on Suuri Suomalainen Kirjakerho. Kerhotoiminnan lisäksi yhtiöön kuuluu verkkokirjakauppa sekä yrityksille ja kuluttajille suunnattu Libricard-kirjalahjakorttipalvelu.

Otavamedian yhtiöitä ovat lisäksi DeCo Media Oy, Suomen Kuvapalvelu Oy, Lakiperintä Oy ja Virossa toimiva aikakauslehtiyhtiö Ühinenud Ajakirjad AS, joka kustantaa neljää aikakauslehteä. Otavamedia omistaa myös Suomen Golfpiste Oy:n, joka julkaisee arvostettua Golf Digest –aikakauslehteä. Vuonna 2011 Otavamedian yhtiöiden liikevaihto oli 163,8 milj. € ja niiden palveluksessa on noin 495 henkilöä. Otavamedia Oy kuuluu Otava-konserniin.