Otavamedia panostaa digimainonnan kehittämiseen

Report this content

Otavamedia otti käyttöön IAS:n (Integral Ad Science) julkaisijapuolen teknologian, jonka avulla digimainoksien näkyvyyttä ja aitoutta voidaan mitata tarkasti ja laadukkaasti, alan standardien mukaisesti.

IAS:n mukaan heidän asiakkaidensa display-mainoksista lähes puolet jää näkymättä. Digimainonnan näkyvyyden varmistaminen ja sen mittaaminen ovatkin nousseet tärkeiksi mainonnan laatukriteereiksi. Otavamedialla on lähes 30 eri verkkosivustoa, joiden mainospaikkoja IAS-teknologia mittaa ja esimerkiksi Otavamedian suurimman sivuston, Nettiauto.comin, kokonaisnäkyvyys (viewability) on erinomainen, yli 70 prosenttia.

”Panostamme tulevaisuuden teknologioihin ja varmistamme, että olemme aina digimainonnan osaamisen eturintamassa. Haluamme myös lisätä mainostajien tietoisuutta sekä herättää keskustelua, mitkä kaikki asiat vaikuttavat digitaalisen mainonnan näkyvyyteen. Kaikki haluavat toimivampaa mainontaa. Julkaisijana emme yksin pysty nostamaan arvoja, vaikka meillä onkin tärkeä rooli. Olemme saaneet aktivoitua sivustojemme kehittämisestä vastaavat käyttämään IAS-mittaamista ja tulokset ovat olleet erittäin rohkaisevia", kertoo Henriikka Mäkelä, Otavamedian Digital Development Manager.

Henriikka Mäkelä
Digital Development Manager
Otavamedia
p. +358 40 159 3162
henriikka.makela@otava.fi

Mikä on viewability?
IAB Finlandin mukaan viewabilitylla tarkoitetaan sitä, kuinka suuri osa ostetuista näytöistä tulee nähdyksi eli näkyikö display-mainos tarpeeksi paljon pinta-alastaan ja tarpeeksi kauan käyttäjän ruudulla. Alan yleisen standardin mukaan verkkosivustolla näytetty mainos on näkynyt kuluttajalle, jos vähintään 50 prosenttia sen pinta-alasta on ollut kuluttajan selaimen näkyvällä alueella vähintään yhden sekunnin ajan. Ad fraud mittaa sitä, näkikö mainoksen ihminen vai onko kyse koneiden aiheuttamasta verkkoliikenteestä, kuten esimerkiksi sivua lukevasta hakukoneesta.

Otavamedia kustantaa Suomessa yhteensä 25 yleisöaikakauslehteä sekä julkaisee yli 30 verkkosivustoa. Aikakauslehdet tavoittavat 1,8 miljoonaa lukijaa. Verkon kautta tavoitetaan kuukausittain yli 3 miljoonaa ja mobiilisivustoilla 2,5 miljoonaa suomalaista. Yritysasiakkailleen Otavamedia toteuttaa vaikuttavia media- ja sisältöratkaisuja sekä Otavamedian mediaympäristöihin että asiakkaan omaan mediaan. Otava-konserniin kuuluvat Otavamedian lisäksi mm. Suomen suurin markkinapaikka NettiX Oy ja uutisportaali Ampparit Oy. https://yrityksille.otavamedia.fi/