Suomalaiskaupat kärsivät suurimmasta hävikistä Euroopassa vuosina 2013–14

MEDIATIEDOTE 6.11.2014    Julkaisuvapaa klo 9:00

• Vähittäiskaupan hävikki ja myymälävarkauksien osuus on tutkittu globaalisti 24 maassa.
  • Suomessa kokonaishävikin osuus on Euroopan alueen suurin, eli 1,39 % myynnistä, kun Euroopan keskiarvo on 1,13 %.
  • Suomen vähittäiskaupan rikollisuuden hinta on noin miljardi euroa vuodessa. Yhtä suomalaista kuluttajaa kohden se nappaa kukkarosta noin 200 euroa vuodessa.
  • Koko tutkimuksessa kokonaishävikin määrä on keskimäärin 1,29 % vähittäiskaupan myynnin globaalista arvosta, euroina reilut 100 miljardia.

GRTB press release GlobalGRTB press release GlobalSuomessa hävikistä 40 % on myymälävarkaiden aiheuttamaa, mutta henkilöstön tekemien varkauksien osuus on jopa 30 % ja vahingoittuneiden tuotteiden osuus puolestaan 10 %. Tämä 80 % muodostaa hävikin vähittäiskaupparikollisuuden osuuden. Lisäksi hallinnollisten virheiden osuus on noin 20 % hävikistä.

Suomen kanssa samantyyppinen profiili on esimerkiksi Tanskassa. Kansainvälisessä tarkastelussa käy ilmi, että Yhdysvalloissa henkilöstön tekemien varkauksien osuus on jopa 43 % ja myymälävarkauksien osuus reilut 37 % kokonaishävikistä. Venäjällä puolestaan myymälävarkaiden ja henkilöstön tekemien varkauksien määrä on lähes sama, noin 33 %, ja 26 % hävikistä liittyy hallinnollisiin virheisiin.

Varkaat käyvät marketeissa ja rautakaupoissa

Millaiset myymälät kiinnostavat varkaita eniten? Euroopassa myymälävarkaat iskevät useimmiten isoihin marketteihin, kosmetiikan erikoisliikkeisiin, rautakauppoihin sekä halpahalleihin. Halutuimpia ovat tuotteet, jotka voi myydä edelleen, kuten merkkiasusteet, työkalut, matkapuhelinten oheistuotteet, alkoholi ja kosmetiikka. Elintarvikkeiden osalta viedään kalliimpia liha- ja juustotuotteita sekä muita gourmet-ruokia. Lisäksi Euroopassa varkaita kiinnostavat lastenruoka ja äidinmaidonkorvikkeet.

Nuoret, alle 18-vuotiaat tekevät 30 % myymälävarkauksista Suomessa, kertoo GRTB-tutkimus. Muista maista poikkeavaa tulosta voi selittää kiinnijääneiden rekisteröimisen tapa. Muualla vertailumaissa 65 % myymälävarkaista sijoittuu 18–45 -vuotiaiden ikäryhmään.

Hävikinestojärjestelmissä jatkuvaa tuotekehitystä

Tutkitusta 24 maasta 16:ssa myymälävarkaudet ovat hävikin pääasiallisin syy. Vähittäiskauppa ja hävikinestojärjestelmien toimittajat käyvätkin jatkuvaa kilpajuoksua estääkseen yhä kekseliäämpiä myymälävarkaita. Maailmanlaajuisesti noin 50 % hävikinestoon käytettävistä välineistä on hälytintarroja ja vaatteisiin kiinnitettäviä kovahälyttimiä sekä tuotesuojausportteja. Lisäksi arvokkaat kosmetiikka- ja elektroniikkatuotteet voidaan koteloida tai suojata ne erilaisilla kaapelilukoilla ja spider-hälyttimillä.

– Tutkimuksen ja myös oman kokemuksemme mukaan varkaushävikki on lievästi kasvanut viime vuosina Suomessa, ja olemme tilanteesta erittäin hyvin kartalla. Varkauksia vastaan tehdään jatkuvaa hävikinestojärjestelmien tuotekehitystyötä, ja erityisesti asiakas- ja tuotekohtaisia räätälöintejä etulyöntiaseman pitämiseksi, sanoo asiakaspäällikkö Daniel Kosk Checkpoint Systems Finlandista.

– RFID-tunnisteet lisääntyvät, ja niiden myötä tuotteista tulee jäljitettäviä ja eri tavoin seurattavia. RFID:n osalta olemme jo pitkään tehneet kehitystyötä, sanoo asiakaspäällikkö Karri Wiheriäkoski Checkpoint System Finlandista.

Lisätiedot:

Daniel Kosk, asiakaspäällikkö, Checkpoint Systems Finland Oy,

daniel.kosk@eur.checkpt.com p. 0400 430790

Karri Wiheriäkoski, asiakaspäällikkö, Checkpoint Systems Finland Oy,

karri.wiheriakoski@eur.checkpt.com p. 0400 444856

Checkpoint Systems Finland Oy,

Konalantie 47 D

Kuvat ja videot median käyttöön:

Lisäksi kuvamateriaalia löytyy myös  sivustolta:

In addition, an in-depth review of the study will be available via a webinar hosted by Loss Prevention Magazine today at 11 a.m. EST /18.00 Suomen aikaa:

www.GlobalRetailTheftBarometer.com

www.thesmartcube.com

The Global Rental Theft Barometer toteutettiin nyt 13. kerran. The Smart Cube -tutkimusyhtiön vuosittain toteuttama barometri on ainoa kansainvälisesti vähittäiskaupan alan hävikkiä eri maissa vertaileva tutkimus. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui johtavia kaupan alan toimijoita 24:sta eri maasta Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Aasiassa.

Tutkimuksen toimeksiantaja on Checkpoint Systems Inc., joka on johtava kansainvälinen hävikinhallinnan ja tuotesuojauksen toimittaja. Checkpointin innovatiiviset ratkaisut auttavat vähittäiskauppoja ja niiden toimittajia vähentämään hävikkiä ja varkauksia. Checkpoint toimii kaikilla tärkeillä markkina-alueilla ja työllistää yli 4 700 ihmistä maailmanlaajuisesti. Suomessa Checkpoint Systems Finland Oy on toiminut vuodesta 1974.

Pikafaktat

Suomalaiskaupat kärsivät suurimmasta hävikistä Euroopassa vuosina 2013–14 •Vähittäiskaupan hävikki ja myymälävarkauksien osuus on tutkittu globaalisti 24 maassa. •Suomessa kokonaishävikin osuus on Euroopan alueen suurin, eli 1,39 % myynnistä, kun Euroopan keskiarvo on 1,13 %. •Suomen vähittäiskaupan rikollisuuden hinta on noin miljardi euroa vuodessa. Yhtä suomalaista kuluttajaa kohden se nappaa kukkarosta noin 200 euroa vuodessa. •Koko tutkimuksessa kokonaishävikin määrä on keskimäärin 1,29 % vähittäiskaupan myynnin globaalista arvosta, euroina reilut 100 miljardia.