Suomen Kuvalehden journalistipalkinto HS:n Kuukausiliitteen Malkavaaralle ja Sillantaukselle

Suomen Kuvalehden journalistipalkinto HS:n Kuukausiliitteen editoreille, liitepäällikkö Lauri Malkavaaralle ja toimitussihteeri Teppo Sillantaukselle.

3.11.2016

Suomen Kuvalehti jakaa Otavan Kirjasäätiön tuella vuosittain 10 000 euron suuruisen journalistipalkinnon erityisen vaikuttavasta journalistisesta toiminnasta. Se on Suomen suurin ja vanhin alan palkinto.

Palkinto jaetaan torstaina 3.11.2016 klo 18 alkavassa Suomen Kuvalehden ja Kanavan palkintojuhlassa. Journalistipalkinnon saajat ovat selvillä klo 20.00.

Tänä vuonna Suomen Kuvalehden journalistipalkinto jaettiin 42. kerran.

Palkinto myönnettiin tänä vuonna Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen editoreille, liitepäällikkö Lauri Malkavaaralle ja toimitussihteeri Teppo Sillantaukselle.

”Malkavaara ja Sillantaus palkitaan vaikuttavasta ja välttämättömästä, mutta tavalliselle lukijalle näkymättömästä työstä huippuluokan pitkän journalismin takana”, toteaa palkintolautakunta perusteluissaan.

Lautakunta halusi nostaa Suomen Kuvalehden juhlavuonna esille sellaisen journalistisen työn, joka käy yhä harvinaisemmaksi median vaikeuksien keskellä ja korostaa, että ”väärästä päästä ei kannata säästää”.

Lauri Malkavaara, 51, ja Teppo Sillantaus, 54, ovat työskennelleet vuodesta 2000 HS:n Kuukausiliitteen editoreina. Kuukausiliite kuuluu pitkän laatujournalismin keskeisiin lipunkantajiin Suomessa, ja journalistipalkittavat ovat olleet koko vuosituhannen ajan keskeisesti vaikuttamassa sen nykyiseen, korkeaan tasoon.

”On mahtavaa, että huomioidaan sellainen suurelle yleisölle näkymätön työ, jota ei yleensä muisteta palkintoja jaettaessa”, toteavat Malkavaara ja Sillantaus. ”Arvostamme tätä palkintoa suuresti”, he toteavat ja kertovat muistavansa molemmat, kun palkinto vuonna 1975 jaettiin ensimmäisen kerran. Malkavaara oli tuolloin 10-vuotias, Sillantaus 13-vuotias.

Palkintolautakuntaan kuuluivat pääkirjoitustoimittaja Matti Kalliokoski, päätoimittaja Jouni Kemppainen, kirjailija Sirpa Kähkönen, pääjohtaja Päivi Kärkkäinen ja päätoimittaja Sirpa Puhakka. Lautakunnan puheenjohtaja oli päätoimittaja Ville Pernaa.

Lisätietoja: päätoimittaja Ville Pernaa, puh. 050 539 4310