Tablettien ja älypuhelimien reipas menekki pitää kodintekniikan myynnin plussalla

Tiedotteet – 09.08.2013 - Teksti Kotek

• Tablettien myyntimäärä on yli kaksinkertaistunut vuodentakaisesta. Tammi-kesäkuussa myytiin yli 220 000 tablettia.
  • Älypuhelimien myynnin arvo kasvoi alkuvuonna lähes 19% viime vuodesta –  nyt älypuhelimia myytiin yli 300 miljoonalla eurolla.
  • Viihde-elektroniikan euromääräinen myynti puolestaan on laskenut noin 15%.
  • Ruoanlaitto kiinnostaa kuluttajia: Pienten kodinkoneiden osiossa ruoanvalmistuslaitteiden myynnin arvo kasvoi yli 8%.
  • Kompaktit digijärjestelmäkamerat edustavat uutta kamerasegmenttiä, jonka kasvuvauhti on peräti 60%.

Kodintekniikka-alan myynti kirjaa edelleen kasvulukemia tänä vuonna: tammi-kesäkuussa myynnin kasvua oli 4,1% vuodentakaiseen vastaavan jaksoon verrattuna.  Alan pysyminen plussalla johtuu erityisesti tablettien ja älypuhelimien myynnin reippaasta kasvusta. Edellisen vuosivertailun (2011–2012) yli 12%:n kasvuluvuista on kuitenkin tultu nyt alaspäin. Tiedot selviävät Kotekin, Elektroniikan Tukkukauppiaiden sekä kansainvälisen GfK:n kokoamasta Suomen kodintekniikkaindeksistä.

Tilastot löytyvät kokonaisuudessaan Kotekin Tilastot-sivulta.

– Ihmisten luottamus omaan talouteen on heikkenemään päin, ja se näkyy laskevana kysyntänä kaikilla kaupan aloilla.  Siihen nähden toimialan reilu 4 prosentin kasvu on jopa yllättävän hyvä. Kasvun veturina ovat edelleen henkilökohtaiset, mukana kulkevat laitteet, kuten älypuhelimet ja tabletit.  Näyttäisi siltä, että niiden kysyntä ei ole mitenkään suhdanneherkkää. Tuleva syksy on varmasti haastava, mutta odotan, että esimerkiksi televisiokauppa piristyy alkuvuodesta jonkin verran, toteaa Kotekin puheenjohtaja Kari Karipuu.

Tablettien ja älypuhelimien kasvutrendi jatkuu

Tablettitietokoneiden myynti jatkoi kasvuaan. Alkuvuoden aikana Suomessa on myyty yli 220 000 tablettia, kun vuosi sitten määrä oli noin 90 000 kappaletta. Tabletin keskihinta on noussut vuoden takaisesta yli satasen ja on nyt 559 euroa.

Älypuhelimia myytiin tammi-kesäkuussa kaikkiaan yli 800 000 kappaletta, 300 miljoonalla eurolla, mikä on kappalemääräisesti yli 15 prosenttia enemmän ja euromääräisesti noin 19 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Puhelinten keskihintakin on noussut, ja on nyt 376 euroa.

– Älypuhelin on hyvin henkilökohtainen tuote, jonka hankintaan vaikuttavat houkuttelevat uudet sovellukset, värit ja desing. Markkinoille tulee säännöllisesti mielenkiintoisia vaihtoehtoja, ja kuluttajat päivittävät puhelimiaan aktiivisesti. Tällä hetkellä näyttää siltä, että keskihintaisten älypuhelimien osuus on lisääntymässä, sanoo Mauri Pietikäinen (Kotek/ Puhelimet).

Kameraksi valitaan nyt kompakti järkkäri

Kamerakaupassa kuluttajat ovat löytäneet uuden segmentin eli kompaktit digijärjestelmäkamerat. Niiden keskihinta on pudonnut vuoden mittaan alle 400 euroon, samalla kun käyttöominaisuudet mahdollistavat monipuolisen kuvaamisen. Viime vuoteen verrattuna kompakteissa järkkäreissä kasvuvauhti on peräti 60%, kun taas pokkareissa laskua on lähes 30% niiden väistyessä kännykkäkuvaamisen tieltä.

– Peruspokkarien myynnin lasku seuraa Suomessa eurooppalaista kehitystä. Järjestelmäkameroiden myynti puolestaan kasvaa etenkin kompaktien järkkärien osalta. Kuluttajat hakevat nyt parempia malleja, joista löytyy pitkä zoom ja valovoimainen optiikka. Nyt halutaan hyvänlaatuisia ja säilytettäviä kuvia, joita voi jakaa tai joista voi tehdä muistoksi kuvakirjoja. Kalliimmissa kameroissa on mukana langattomuus, mikä helpottaa kuluttajaa parempilaatuisten kuvien jakamisessa ja jatkokäsittelyssä, sanoo Lauri Nieminen (Kotek/ Kuvantaminen).

Viihde-elektroniikan kokonaismyynti laski 15 % viime vuoteen verrattuna. Televisiokaupassa vain LED-televisiot nousivat plussalle. Niiden myynti kasvoi yli 11 prosenttia.

– Tänä vuonna on televisiokaupassa ollut havaittavissa kaksi selkeää trendiä. Internet- ja verkko-ominaisuuksilla varustetut smart-tv:t lisäävät koko ajan myyntiään ja VOD-palvelut kiinnostavat jo isoa massaa. Toiseksi kuluttajat valitsevat nyt ison kokoluokan televisioita. Kokoluokassa 55"-tuumaa myynti on lähes kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna, sanoo Markus Nummisalo (Kotek/ Viihde-elektroniikka).

Ruoanvalmistuslaitteet kiinnostavat, isoja kodinkoneita harkitaan

Isojen kodinkoneiden myynnin arvo laski 6,4% viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kuluttajat harkitsevat ostoksiaan pitkään ja vertailevat hintoja. Kylmälaitteiden kuuma sesonki on käynnissä parhaillaan.

Kylmälaitteiden sesonki jatkuu syyskuulle asti. Myynnissä mennään samaa tahtia kuin viime vuonnakin. Kokonaisuudessaan isojen kodinkoneiden osalta ei nyt ole näköpiirissä mitään sellaista, mikä lisäisi myyntiä vuoteen 2012 verrattuna, toteaa Esa Silver (Kotek/ Isot kodinkoneet).

Pienten kodinkoneiden myynnin arvo kasvoi 1,7% viime vuodesta, ruoanvalmistuslaitteiden osalta kasvua oli yli 8%. Kotona tehty ruoka siis kiinnostaa suomalaisia.

– Laadukkaiden raaka-aineiden ohella kuluttajat panostavat nyt ruoanvalmistuslaitteisiin. Laitehankinnoissa haetaan helppoutta, tehoa ja kotikeittiön sisustukseen sopivia ratkaisuja. Suosikkeja ovat olleet erityisesti keittiön yleiskoneet. Niiden kasvun voi odottaa jatkuvan hyvänä syksylläkin, sanoo Heidi Stirkkinen (Kotek/ Pienkoneet).

Lisätiedot:

Kotekin puheenjohtaja
Kari Karipuu
Expert Finland Oy
+358 40 588 1978

Kotek/Isot kodinkoneet              Kotek/Puhelimet
Esa Silver                                   Mauri Pietikäinen
Miele Oy                                     Nokia Oy

+358 400 156 085                          +358 400 670 290

Kotek/Kuvantaminen                Kotek/ Viihde-elektroniikka

Lauri Nieminen                           Markus Nummisalo

Nikon Nordic AB                         Samsung Electronics Nordic AB