• Otavamedia Oy/

Tablettitietokoneisiin käytettiin jo enemmän rahaa kuin televisioihin - Kodintekniikan myynnissä tutut veturit: älypuhelimet ja tabletit

Kodintekniikka-alan myynti kasvoi 2,8 prosenttia tammi-syyskuussa viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myynnin piti positiivisena kaksi tuttua veturia: älypuhelimet ja tablettitietokoneet. Suomalaiset ostivat tabletteja lähes 161 miljoonalla eurolla, mikä on jo enemmän kuin mitä televisioihin käytettiin rahaa. Älypuhelimia myytiin tammi-syyskuussa 457 miljoonalla eurolla.

Tiedot selviävät Kotekin, Elektroniikan Tukkukauppiaiden sekä kansainvälisen GfK:n kokoamasta Suomen kodintekniikkaindeksistä. Tilastot löytyvät kokonaisuudessaan osoitteesta www.kotek.fi

Älypuhelimien menekin myötä puhelimista on kasvanut ylivoimaisesti suurin kodintekniikan tuoteryhmä. Puhelinmyynti tullee rikkomaan puolen miljardin euron rajapyykin jo ennen joulumyynnin alkamista.

– Yhä useampia asioita hoidetaan nykyisin mobiililaitteilla. Älypuhelimet ja tabletit ovat tunkeutuneet pc:n ja osin myös pelikonsolien alueelle. Tällä hetkellä mobiililaitteiden myynti ei ole sidoksissa suhdanteisiin, toteaa Kotekin puheenjohtaja Kari Karipuu.

– Muissa tuoteryhmissä laskusuhdanne ja kuluttajien heikko luottamus oman talouden tulevaisuuteen näkyivät selvästi.

Tablettitietokoneita myytiin tammi-syyskuussa lähes 400 000 kappaletta. Arvossa tämä tekee noin 161 miljoonaa euroa, mikä alkaa hätyytellä jo kannettavien tietokoneiden myyntiä (173 miljoonaa euroa).

Viihde-elektroniikan tuoteryhmässä isot älytelevisiot olivat harvoja myyntiään kasvattaneita tuotteita.

– Yli 50-tuumaisissa smart-televisioissa myynnin kasvu oli yli 50 prosenttia. Näiden myynnin odotetaan kiihtyvän loppuvuotta kohti joulukaupan ansiosta. Myös Katsomon, Netflixin sekä HBO:n kaltaisten palveluiden suosion nousun odotetaan vauhdittavan televisiokauppaa, Markus Nummisalo kertoo.

Rakennusalan matalapaine heijastuu laitekauppaan

Isojen kodinkoneiden myynti oli laskenut 6,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Perinteisesti tasaisiin myyntilukuihin vaikuttavat voimakkaimmin rakentaminen ja remontoiminen.

– Tällä hetkellä ei investoida remontteihin. Pudotusta on laajemmin sekä omakotirakentamisessa että rakentamisessa yleensä. Nämä tekijät heijastuvat isojen kodinkoneiden myyntiin, Esa Silver toteaa.

Pienten kodinkoneiden myynti on säilynyt pirteänä, ja arvossa mitattuna nousua oli vuoden takaiseen jaksoon verrattuna 7,6 prosenttia.

Kameramyynti jäi tammi-syyskuussa 32,8 prosenttia miinukselle verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

– Eniten on pudonnut pokkarikameroiden myynti. Minijärjestelmäkameroiden myynti on kasvussa, mutta niiden markkinat eivät ole vielä kehittyneet korvaamaan pokkareiden jättämää lovea, Lauri Nieminen kertoo.

Kotekin puheenjohtaja

Kari Karipuu

Expert Finland Oy

+358 40 588 1978

Viihde-elektroniikka
Markus Nummisalo
Samsung Electronics Nordic AB
+358 400 569 228

Isot kodinkoneet

Esa Silver

Miele Oy

0400 156 085

Kuvantaminen
Lauri Nieminen
Nikon Nordic AB
+358 40 138 0600

Kotek on kodintekniikka-alan yhteistyöfoorumi, johon kuuluvat Elektroniikan Tukkukauppiaat ry (ETK), Kodintekniikkaliitto ry sekä alan merkittävimmät vähittäismyyjät. Kotek tuottaa puolueetonta tietoa kodintekniikka-alasta, uutuustuotteista sekä tuotekehityksestä ja näin helpottaa kuluttajien päätöksentekoa. Kotek osallistuu myös kodintekniikan toimialaa koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja tekee yhteistyötä eri viranomaisten kanssa.