Tavarat tienaamaan – laita ne vuokralle

Harva tulee ajatelleeksi, että voisi ansaita rahaa laittamalla vuokralle esimerkiksi  ompelukoneen, juhla-astiaston, iskuporakoneen, soittimen, tekstiilipesurin, videotykin tai lehtipuhaltimen. Yksityishenkilöiden vuokralle antamille arkipäivän tavaroille olisi kysyntää, selviää Suomen suurimman vuokraamisen markkinapaikan Nettivuokraus.comin tuoreesta kyselystä. Suosituimmat tuotteet viedään käsistä, kertovat myös innokkaimmat käyttäjät.

Vertaisvuokraukseen sopivien tavaroiden hinta on yleensä suhteellisen suuri, elinkaari pitkä ja käyttö vähäistä. Vuokraaminen kasvattaa tavaran käyttöastetta ja on kummallekin osapuolelle taloudellista: vuokraaja saa tavaran käyttöönsä ostamisen sijaan ja omistaja tienaa vuokraamalla rahaa. Yksityishenkilöiden välinen vertaisvuokraus säästää myös luonnonvaroja, kun jokaisen ei tarvitse ostaa tavaraa itselleen.

Suksiboksi on helppo pistää tienaamaan kesälläkin

Käyttökelpoisen tavaran antaminen vuokralle on netin ansiosta vaivatonta. Tavoitteena voi olla, että tuote parhaimmillaan maksaa itse itsensä tai kattaa sen ylläpidosta aiheutuvat kustannukset. Satunnaisella vuokraustoiminnalla on myös mahdollista tienata lisärahaa esimerkiksi lomamatkaa tai muuta käyttöä varten.

Esimerkiksi suksibokseista pyydetään tyypillisesti noin 45-80 euron viikkovuokraa. Suksiboksiaan Nettivuokrauksen kautta vuokraava Antti Ellonen kertoo, että boksia kysellään paljon myös päiväksi tai pariksi, usein lyhyellä varoitusajalla ja muulloinkin kuin hiihtokaudella.

“Vuokra-aika sovitaan joustavasti, kiireisimpänä sesonkina boksi on tullut takaisin kotiin, putsattu ja lähtenyt kahden tunnin kuluttua uudelleen vuokralle. Laitoin suksiboksin vuokralle Nettivuokrauksen kautta viime kesänä ja sen jälkeen boksi on ollut vuokrattuna käytännössä aina, kun en ole itse käyttänyt sitä. Vajaassa vuodessa suksiboksi on maksanut itsensä takaisin. Pääsiäisenä, joululomalla ja hiihtolomalla olisi mennyt useampikin suksiboksi”, Ellonen paljastaa.

Retkeilyautoaan Nettivuokrauksen kautta vuokraavan Pertti Ojalan kokemuksen mukaan vuokraamisella pystyy helposti kattamaan ajoneuvon ylläpitokulut.

“Tavoitteena on, että kattaisin matkailuauton pääomakulut ja arvon aleneman vuokratuotoilla. Tällä hetkellä näyttää siltä, että jo kolmen kesäkuukauden vuokrat kattavat koko vuoden pääoma- ja huoltokulut, jos ei tule mitään yllättäviä kuluja. Matkailuauto on harvoin omassa käytössä ja ne reissut suunnitellaan puoli vuotta etukäteen”, kertoo Ojala.

Rakennus- ja siivousvälineillä enemmän kysyntää kuin tarjontaa

Suomen suurin ja monipuolisin vuokraamisen markkinapaikka Nettivuokraus.com selvitti maaliskuussa 2019 kyselyssä suhtautumista tavaroiden vertaisvuokraukseen. Vertaisvuokrauksella tarkoitetaan vuokraamista yksityishenkilöiltä, eli muualta kuin vuokraamoyrityksistä.

53 prosenttia vastaajista voisi harkita rakennusvälineiden vuokraamista ostamisen sijaan. 46 prosenttia vuokraisi siivousvälineitä, kuten tekstiili- tai höyrypesuria.

Sen sijaan omia rakennusvälineitään antaisi vuokralle 29 prosenttia ja siivousvälineitä 20 prosenttia. Noin viidennes vastaajista ei laittaisi mitään tavaroitaan vuokralle, koska ei halua muiden käyttävän omaisuuttaan.

Lastentarvikkeiden, kuten rattaiden tai turvaistuimen vuokraamista ostamisen sijaan harkitsisi vain 8 prosenttia, kun taas niiden vuokralle laittamista 11 prosenttia vastaajista.

Maria Christensen, liiketoiminnan kehityspäällikkö, NettiX Oy

puh. 0503396966

maria.christensen@otava.fi

Nettivuokraus on Suomen suurin ja monipuolisin vuokraamisen markkinapaikka, josta yritykset ja kuluttajat voivat vuokrata tarvitsemansa tai antaa tuotteitaan vuokralle. Nettivuokrauksen omistaa markkinapaikoistaan – mm. Nettiauto, Nettimoto ja Nettivene – tuttu Otava Markkinapaikat Oy.