Tietoa, josta on hyötyä: Tekniikan Maailmaa jo 60 vuotta - juhlanumero ilmestyy 15.5.

Report this content

Vertailuista, testeistä ja koeajoista tunnettu tekniikan alan yleisaikakauslehti Tekniikan Maailma (TM) täyttää tänä vuonna 60 vuotta.

Lehti on ilmestynyt Tekniikan Maailma –nimellä perustamisestaan, vuodesta 1953 alkaen. Sen edeltäjä oli vuonna 1945 aloittanut Harrastelija-lehti.

- Tekniikan Maailma on 60 vuoden aikana ollut ja on edelleen tärkeä osa monen suomalaisen, erityisesti suomalaisen miehen elämää. Lehti on aina käsitellyt ajankohtaisia teknisiä aiheita ja testannut puolueettomasti huikean määrän tuotteita tarjoten lukijoilleen tietoa, josta on hyötyä. TM kehittyy ajan mukana ja on ilmestynyt jo yli kahden vuoden ajan myös digiversiona, ja nettiarkistossamme on lähes 11 000 artikkelia. Juhlavuonna julkaisemme kuusi erikoisdigilehteä, joihin on koottu vuosien varrella julkaistuja juttuja eri aihealueilta. Ne kertovat hienosti sekä tekniikan että Tekniikan Maailman kehityksestä, kertoo TM:n nykyinen päätoimittaja Velimatti Honkanen.

Muhkea 188-sivuinen juhlanumero 10/13 ilmestyy keskiviikkona 15.5. Numerossa on mm. perusteellinen eri alojen tekninen katsaus tulevaisuutta painottaen mutta menneisyyttä unohtamatta. Vertailuissa ovat 12 katumaasturia sekä kesä- että talviolosuhteissa, 250 euron älykännykät ja isot matkamoottoripyörät. Unelmatestissä on Lamborghini Aventador Roadster ja koeajossa Toyota Auris. Sokerina pohjalla ovat jutut elämästä ISS-avaruusasemalla sekä perusteellinen selvitys tablettitietokoneista.

TM:n juhlavuoden kunniaksi Mobilian Autokylässä Kangasalla on Tekniikan Maailma 60 vuotta –juhlanäyttely 16.3. – 31.10.2013. Näyttelyssä ovat aidot ja alkuperäiset TM:n juhlavuosinaan lahjoittamat poliisiautot Dodge Aspen TM-25, Audi 90 Quattro TM-35 ja Jaguar S-type R TM-50. Lisäksi esillä on testivälineistöä vuosien varrelta. Yleisö voi myös ehdottaa, mikä olisi sopiva TM-60-lahjoitusauto. TM-juhlanäyttelyyn on vapaa pääsy.

Viimeisin Tekniikan Maailman tarkastettu levikki on 120 298 (LT 2012) ja lukijamäärä 551 000 KMT 2012). Lehti ilmestyy 23 kertaa vuodessa. Lisätiedot Päätoimittaja Velimatti Honkanen, puh. 09 1566 6321/040 502 3123

Otavamedia Oy kustantaa Suomessa 32 yleisöaikakauslehteä. Lehtibrändeistä tunnetuimpia ovat Seura, Anna, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma ja Kotiliesi. Otavamedian asiakasviestintäyksikkö tekee ja kustantaa asiakaslehtiä printtinä, verkossa, on-linena ja iPadissa. Verkkopalveluja tarjoavat Plaza.fi-portaali sekä NettiX Oy, jonka suosituin verkkosivusto on nettiauto.com. NettiX:n tytäryhtiö Ampparit Oy on verkkoliiketoimintaa kehittävä yritys, jolla on mm. uutisotsikoita kokoava palvelu.

Otavamediaan kuuluu myös neljä kirjakerhoa, joista tunnetuin on Suuri Suomalainen Kirjakerho. Kerhotoiminnan lisäksi yhtiöön kuuluu verkkokirjakauppa sekä yrityksille ja kuluttajille suunnattu Libricard-kirjalahjakorttipalvelu.

Otavamedian yhtiöitä ovat lisäksi DeCo Media Oy, Suomen Kuvapalvelu Oy, Lakiperintä Oy ja Virossa toimiva aikakauslehtiyhtiö Ühinenud Ajakirjad AS, joka kustantaa neljää aikakauslehteä. Otavamedia omistaa myös Suomen Golfpiste Oy:n, joka julkaisee arvostettua Golf Digest –aikakauslehteä. Vuonna 2012 Otavamedian yhtiöiden liikevaihto oli 154,6 milj. € ja niiden palveluksessa on noin 485 henkilöä. Otavamedia Oy kuuluu Otava-konserniin.