• Outokumpu Oyj/

Outokummulta miljoonan euron lahjoitus Aalto-yliopistolle - monitieteellisyys tuo designin materiaalitutkimuksen rinnalle

Outokumpu tukee korkeakouluopetusta ja -tutkimusta lahjoittamalla Aalto-yliopistolle miljoona euroa. Yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää korkeatasoista osaamista ja monitieteellistä lähestymistapaa Outokummun toiminnassa. Aallon keskeiset tutkimusalat materiaalitutkimus ja muotoilu täydentävät Outokummun omaa tutkimus- ja kehitystyötä ja tarjoavat näin uusia mahdollisuuksia osaamisen jakamiseen ja innovointiin.

Korkeakouluyhteistyössä Outokummun tavoitteena on osaltaan varmistaa yhtiön kannalta tärkeiden alojen tutkimuksen ja koulutuksen korkea taso, riittävän osaamispohjan luominen sekä uusien asiantuntijoiden rekrytointi. Perinteisesti yhteistyötä on tehty mm. metallurgian, materiaali-, automaatio- ja prosessitekniikan alueilla sekä kauppatieteissä. Tekniikkaan ja kauppatieteisiin pohjautuvan yhteistyön rinnalle Aalto tuo myös taidenäkökulman ja vahvaa muotoiluosaamista.

Toimitusjohtaja Juha Rantanen: "On tärkeää, että elinkeinoelämän ja yliopistojen yhteistyö on tiivistä ja huippuosaamisen kehittämiseen panostetaan. Kansainvälinen ja verkostoitunut yritysmaailma tarvitsee uudenlaisia malleja johtamiseen sekä yhteisölliseen ajatteluun ja tiedon jakamiseen pystyäkseen synnyttämään uutta liiketoimintaa. Aalto-yliopiston monitieteellinen lähestymistapa on kiinnostava pohdittaessa ruostumattoman teräksen soveltamismahdollisuuksia kestävän tulevaisuuden rakennusaineena."

Outokummun yhtiökokous päätti rahalahjoituksesta keväällä 2010. Yhteistyö käynnistettiin 10.9.2010 Aalto-yliopiston Design Factoryssa järjestetyssä tilaisuudessa Espoossa, jossa puhuivat rehtori Tuula Teeri ja toimitusjohtaja Juha Rantanen. Professori Panu Nykänen piti katsauksen tutkimusyhteistyöhön ja Kaisa Luukkanen esitteli opinnäytetyönsä Keittiön olemus - ruostumaton teräs huonekalusuunnittelijan materiaalina. Tilaisuudessa kuultiin myös mihin teräs taipuu, kun Design Factoryn opiskelijat esittelivät ideansa ruostumattoman teräksen uusista käyttömahdollisuuksista.

Heli Alén, johtaja - henkilöstön kehittäminen, puh.(09) 4212603
Juho Talonen, teknologia-asiantuntija, puh.(09) 4212838

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita.
Outokummun palveluksessa on noin 7 500 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.
www.outokumpu.com

Aalto-yliopisto on teknillisten tieteiden, kauppatieteiden ja taideteollisen alan uusi monialainen tiede- ja taideyhteisö. Uusi yliopisto rakentuu suomalaisille vahvuuksille ja sen päämääränä on kehittyä omaleimaisena kokonaisuutena yhdeksi maailman kärkiyliopistoista. Aalto-yliopiston kulmakiviä ovat vahva opetus ja tutkimus.
Perus- ja jatko-opiskelijoita uudessa yliopistossa on 20 000 ja henkilöstöä 4 500, joista professoreja noin 300. Vuoden 2009 yhteenlaskettu vuosibudjetti oli lähes EUR 368 miljoonaa. Vuonna 2009 kolmesta korkeakoulusta valmistui yhteensä 1 567 maisteria ja 180 tohtoria. Alumneja on yhteensä 75 000.
www.aalto.fi