Outokummun Bochumin sulaton alasajo saatu päätökseen

LEHDISTÖTIEDOTE
23.6.2015 klo 16.00

Outokumpu on saanut Bochumissa, Saksassa sijaitsevan sulaton alasajon päätökseen tänään. Viimeisen sulatuksen yhteydessä järjestetyssä tilaisuudessa kunnioitettiin Bochumissa nyt päättynyttä yli 100 vuotta kestänyttä ruostumattoman teräksen valmistuksen perinnettä.

Outokummun Coil EMEA – Nirosta -liiketoimintalinjan johtaja Oliver Picht: “Ruostumattoman teräksen valmistuksen päättyminen Bochumissa on haikea hetki, vaikka toimenpide olikin välttämätön tuotantokapasiteettimme tasapainottamiseksi Euroopassa. Haluan kiittää kaikkia Bochumin työntekijöitä heidän työpanoksestaan ja sitoutumisestaan erityisesti kuluneen kahden viime vuoden aikana. Meille on erittäin tärkeää, että kaikille työntekijöille on löydetty hyviä ratkaisuja, kuten mahdollisuus työllistyä uudelleen muualla, ja näin irtisanomisilta voitiin välttyä.”

Bochumin alasajolla ja Krefeldin sulaton sulkemisella vuonna 2013 oli keskeinen osa Outokummun ja Inoxumin yhdistymisen tuotantoon liittyvien merkittävien uudelleenjärjestelyjen ja synergiaetujen saavuttamisessa. Tämä on ollut myös ratkaisevaa Coil EMEA –liiketoiminta-alueen kääntämiseksi kannattavaksi. Bochumin sulaton alasajolla on vuodesta 2016 alkaen yli 30 miljoonan euron vuosittainen positiivinen vaikutus, ja jo vuoden 2015 toisella puoliskolla saavutetaan noin 20 miljoonan euron säästöt. Bochumin sulkeminen Euroopassa on osa Coil EMEA –liiketoiminta-alueen uudelleenjärjestelyjä, joilla tavoitellaan 100 miljoonan euron säästöjä vuoden 2017 loppuun mennessä.

Outokummulla on edelleen vahva jalansija Saksassa, jossa se työllistää noin 2 500 henkilöä. Krefeldissä yhtiöllä on nykyaikainen kylmävalssaamo, joka valmistaa huippulaatuisia räätälöityjä tuotteita vaativimmille loppukäyttäjäasiakkaille. Lisäksi Benrathissa, Dahlerbrückissa ja Dillenburgissa on kussakin kylmävalssaamo ja viimeistely-yksiköt. Tehostaakseen valmiuksiaan ferriittisten teräslajien osalta Outokumpu investoi yli 100 miljoonaa euroa kylmävalssaamoon Krefeldissä, mikä mahdollistaa Benrathin tuotantoyksikön sulkemisen suunnitellusti vuonna 2016. Lisäksi yhtiö investoi Krefeldissä sijaitsevaan tutkimus- ja tuotekehityskeskukseen.

Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi