Outokummun ensimmäinen neljännes 2011 - parempi kysyntä kohensi kannattavuutta

20.4.2011 klo 9.10

Ensimmäinen neljännes lyhyesti

- Liikevoitto 33 milj. euroa, operatiivinen tulos -12 milj. euroa
- Loppukäyttäjäkysyntä parantunut ja jakelijat täyttäneet varastojaan - toimitukset kasvoivat 14 %
- Toisen neljänneksen liikevoiton odotetaan olevan hieman posiitivinen tai nollatasolla
- Mika Seitovirta nimitettiin Outokummun toimitusjohtajaksi 1.4.2011 alkaen

Konsernin tunnusluvut, milj. euroa
  I/11 IV/10 I/10 2010
Liikevaihto 1 371 1 162 929 4 229
Liikevoitto 33 -85 -21 -83
Voitto ennen veroja 17 -86 -32 -143
Tilikauden voitto 16 -91 -21 -124
Osakekohtainen tulos, euroa 0,09 -0,50 -0,11 -0,68
Liiketoiminnan nettorahavirta -10 18 -87 -497

Ruostumattoman teräksen toimitukset, 1 000 tonnia 380 336 333 1 315
Ruostumattoman teräksen perushinta, EUR/tonni 1) 1 215 1 213 1 235 1 252
Ruostumattoman teräksen markkinahinta, EUR/tonni 2) 3 115 2 909 2 329 2 780

1) CRU - Saksan perushinta  (kylmävalssattu 304-laadun 2 mm:n teräslevy)
2) CRU -  Saksan markinahinta (kylmävalssattu 304-laadun 2 mm:n teräslevy)

Ruostumattoman teräksen kysyntä alkoi parantua vuoden 2011 alussa. Kysynnän kasvua tuki ensimmäisellä neljänneksellä jakelijoiden varastojen täyttäminen. Maaliskuussa nikkelin hinta laski, mikä johti siihen, että varastoja purettiin jonkin verran ensimmäisen neljänneksen loppupuolella. Tuleva kesäkausi saattaa jonkin verran vaimentaa jakelijoiden kysyntää toisella neljänneksellä. Peruskysynnän paraneminen on jatkunut, ja sen odotetaan pysyvän vakaana toisella neljänneksellä. Tilauskertymä investointivetoisilta loppukäyttäjäsegmenteiltä on parantunut, joskaan merkittäviä erikoislaatuprojekteja ei ole toteutunut.

Outokummun ruostumattoman teräksen toimitusmäärät kasvoivat ensimmäisellä neljänneksellä 14 % 380 000 tonniin verrattuna vuoden 2010 ensimmäiseen neljännekseen. Perushinnat pysyivät muuttumattomina mutta markkinahinnat, joihin sisältyvät myös raaka-ainekustannukset, nousivat 34 %. Tärkeimpien raaka-aineiden eli nikkelin ja ferrokromin hinnat nousivat vahvasti vuodentakaiselta tasolta. Nikkelin hinta nousi 35 % ja ferrokromin 24 %. Selvästi korkeammat toimitusmäärät ja markkinahinnat johtivat vahvaan 48 %:n liikevaihdon kasvuun, ja liikevaihto oli 1,4 miljardia euroa ensimmäisellä neljänneksellä.

Outokummun liikevoitto ensimmäisellä neljänneksellä oli 33 milj. euroa positiivinen, kun vuoden 2010 ensimmäisellä neljänneksellä konserni teki tappiota 21 milj. euroa. Liikevoittoa paransivat 45 milj. euron raaka-aineisiin liittyvät varastovoitot (vuonna 2010 noin 10 milj. euron voitto). Siten operatiivinen tulos oli 12 milj. euroa tappiolla verrattuna 32 milj. euron tappioon vuoden 2010 ensimmäisellä neljänneksellä. Kannattavuuden paraneminen johtui pääasiassa toimitusmäärien kasvusta.

Liiketoiminnan nettorahavirta oli hieman negatiivinen eli -10 milj. euroa, sillä käyttöpääomaan sitoutui 93 milj. euroa ensimmäisen neljänneksen aikana. Outokummun velkaantumisaste kasvoi 80,4 %:iin, yli konsernin 75 %:n enimmäistavoitteen.

Helmikuussa Outokummun hallitus nimitti Mika Seitovirran konsernin toimitusjohtajaksi 1.4.2011 alkaen. Aikaisempi toimitusjohtaja Juha Rantanen tukee uutta toimitusjohtajaa tehtäviin perehtymisessä elokuuhun 2011 saakka.

Outokumpu arvioi, että konsernin toimitusmäärät ovat toisella neljänneksellä samalla tasolla kuin ensimmäisellä neljänneksellä. Ruostumattoman teräksen keskimääräisten perushintojen odotetaan olevan toisella neljänneksellä jonkin verran ensimmäisen neljänneksen keskihintoja korkeammat. Outokummun toisen neljänneksen liikevoiton arvioidaan olevan hieman positiivinen tai nollatasolla, eikä sen odoteta sisältävän merkittäviä raaka-aineisiin liittyviä varastovoittoja tai -tappioita (tämänhetkisillä metallien hinnoilla arvioituna).

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta:

"Ensimmäiset viikot Outokummulla ovat olleet upea oppimiskokemus. Olen innostunut tulevasta ja on kannustavaa oppia tuntemaan paremmin tätä hienoa yhtiötä ja kiehtovaa toimialaa. Välittömät toimenpiteet kohdistuvat kuitenkin kannattavuuden, kassavirran ja taseen parantamiseen. Johto keskittyy tänä vuonna erityisesti toteuttamaan lyhyen tähtäimen suunnitelmiaan, joita nyt valmistellaan."

Tämä lehdistötiedote sisältää keskeiset asiat Outokummun virallisesta tilinpäätöstiedotteesta, joka on jaettu erillisenä pörssitiedotteena ja on saatavilla yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.outokumpu.com/investors.

Lisätietoja antavat:

Päivi Lindqvist, johtaja - viestintä ja sijoittajasuhteet
puh. (09) 421 2432, matkapuh. 040 708 5351
paivi.lindqvist@outokumpu.com

Ingela Ulfves, johtaja - sijoittajasuhteet ja talousviestintä
puh. (09) 421 2438, matkapuh. 040 515 1531
ingela.ulfves@outokumpu.com

Esa Lager, talousjohtaja
puh. (09) 421 2516
esa.lager@outokumpu.com

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 8 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.
www.outokumpu.com