Outokummun erikoisterästä Tammerkosken patorakenteisiin

LEHDISTÖTIEDOTE

7.6.2011 klo 10.00

Outokumpu toimittaa ruostumatonta erikoisterästä projektiin, jossa Tammerkosken yläjuoksulla sijaitseva pato uudistetaan täydellisesti. Kaikki pato- ja tulvaporttien keskeiset rakenteelliset osat valmistetaan Outokummun lean duplex LDX 2101® -materiaalista, mikä mahdollistaa jatkuvan ja pääosin huoltovapaan käyttöiän kahdeksi vuosisadaksi.

Tammerkosken varrella Tampereella on neljä vesivoimalaitosta. Uudelleenrakennushankkeessa patomuurit uudistetaan ja 1900-luvun alusta peräisin olevat patorakenteet korvataan uusilla. Hankkeesta vastaava energiayhtiö Tampereen Energiantuotanto Oy etsi korkeat kriteerit täyttävää ratkaisua, jonka avulla patokanavat saadaan uusittua kulttuurillisesti ja historiallisesti arvokkaalla paikalla.

"Duplex LDX 2101® oli ihanteellinen ratkaisu tähän projektiin. Materiaalin lujuus mahdollistaa ohuemmat ja kevyemmät rakenteet, mikä tekee mm. patoporttien operoimisesta helpompaa. Hyvä korroosionkestävyys varmistaa huoltovapaan käytön. Lisäksi materiaalin pinnan kovuus suojaa portteja esimerkiksi jään aiheuttamalta kuormitukselta", sanoo Seppo Koli Outokummulta.

Projekti on osa Palatsinraitin silta ja pato -hanketta Tampereella, joka valmistuu vuoden 2012 aikana.

Jarkko Pajusalo, VP - Architecture, Building & Construction, puh. +32 (0)2 416 4583

Seppo Koli, myyntipäällikkö, puh. (09) 421 5590, matkapuh. 0400 144 363

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 8 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.

www.outokumpu.com