Outokummun Kemin kaivos juhlistaa 50-vuotista taivaltaan

LEHDISTÖTIEDOTE
11.9.2014 klo 13.00

Tämän vuoden syyskuussa tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun Outokumpu päätti Kemin kromikaivoksen perustamisesta. Kromimalmiesiintymä oli löytynyt viisi vuotta aiemmin, kun lautiosaarelainen sukeltaja Martti Matilainen löysi kromiittilohkareet Veitsiluodon Kemin tehtaille johtavan makeavesikanavan tuntumasta. Louhinta alkoi vuonna 1967, ja varsinaisesti kaivos ja ferrokromitehdas aloittivat toimintansa seuraavana vuonna. Kromikaivos ja ferrokromitehdas olivat ensimmäiset askelet Outokummun tiellä johtavaksi ruostumattoman teräksen valmistajaksi. Tänä päivänä Kemin kaivos työllistää 400 henkeä, ja kaivokseen kiinteästi liittyvät ferrokromitehdas ja Tornion terästehdas työllistävät lisäksi yhteensä 2 000 henkeä.

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta: “Kemin kaivos on EU-alueen ainoa kromikaivos, ja se on osa Tornion tehtaiden integroitua tuotantoketjua. Kromi tekee teräksestä ruostumattoman, ja oma kaivos takaa Outokummulle kromin saannin pitkälle tulevaisuuteen kilpailukykyisellä hinnalla.  Kemin kaivos nostaa Outokummun omaan luokkaansa, koska yhdelläkään muista ruostumattoman teräksen valmistajista ei ole omaa kromikaivosta ja ferrokromituotantoa. Kemin kaivos on meille ainutlaatuinen kilpailuetu koko maailmassa.”

Kemin kaivoksen toiminta eroaa monista muista kaivoksista siten, että louhittavaa riittää edelleen useiksi vuosikymmeniksi. Tämänhetkinen malmintuotanto on 2,4 miljoonaa tonnia vuodessa. Kun todennettuja malmivaroja on 50 miljoonaa tonnia ja lisäksi vielä tutkimattomia mineraalivarantoja 98 miljoonaa tonnia, on toiminnan jatkuvuus taattu. Kemin kaivoksella pyritään myös siihen, että toiminnan vaikutukset ympäröivään luontoon olisivat mahdollisimman vähäiset. Kaivos sijaitsee luonnon keskellä, ja rikastamon prosessissa ei käytetä vaarallisia aineita, vaan rikastaminen perustuu painovoimaan. Ympäristön tilaa seurataan jatkuvasti, ja maanalaisen kaivostoiminnan pölypäästöt ovat minimaalisia ja metallipäästöt pieniä.

Kaivoksen perustamispäätöksen 50-vuotispäivää juhlistetaan Kemin kaivoksella tiistaina 16.9.2014  henkilöstön voimin.

Kutsu lehdistölle

Lehdistön edustajat ovat tervetulleita tutustumaan kaivokseen tiistaina 16.9.2014. Ilmoittautumiset puhelimitse 040 767 5382 tai sähköpostitse niina.kostiander@outokumpu.com maanantaihin 15.9. mennessä.

Niina Kostiander, puh. 040 767 5382

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi