• Outokumpu Oyj/

Outokummun kolmas neljännes 2012 – Kassavirta edelleen positiivinen mutta kannattavuus heikko haastavassa toimintaympäristössä

OSAVUOSIKATSAUS
24.10.2012 klo 9.00

Kolmas neljännes 2012 lyhyesti:

-  Operatiivinen tulos oli -57 milj. euroa
-  Liiketappio oli 89 milj. euroa, johon sisältyi raaka-aineisiin liittyviä varastotappioita noin 18 milj. euroa ja -14 milj. euroa kertaluonteisia eriä
-  Liiketappio ilman kertaluonteisia eriä oli 75 milj. euroa
-  Positiivinen kassavirta 83 milj. euroa
-  Ulkoiset toimitukset yhteensä 325 000 tonnia
- Outokumpu säilytti jäsenyytensä Dow Jones Sustainability World -indeksissä kuudetta vuotta peräkkäin
- Ferrokromituotannon laajennusprojekti valmistuu etuajassa ja alle kustannusarvion

- Outokumpu teki lokakuussa sitoumuksen Inoxum-yrityskaupasta varmistaakseen kaupan hyväksymisen. Sitoumuksesta huolimatta yhtiö odottaa saavuttavansa yrityskaupalla noin 200 milj. euron vuosittaiset synergiasäästöt.

Konsernin tunnusluvut
Ruostumattoman teräksen ulkoiset toimitukset 1 000 tonnia 311 380 340 1 391
Ruostumattoman teräksen perushinta 5) EUR/tonni 1 155 1 182 1 150 1 181
Henkilöstö kauden lopussa   7 366 8 453 8 421 8 253

1) EBITDA ilman raaka-aineisiin liittyviä varastovoittoja ja -tappioita sekä kertaluonteisia eriä, tilintarkastamaton.
2) Liiketulos ilman raaka-aineisiin liittyviä varastovoittoja ja -tappioita sekä kertaluonteisia eriä, tilintarkastamaton.
3) Osakeantioikaistun painotetun keskimääräisen osakemäärän mukainen. Vertailutiedot oikaistu vastaavasti.
4) 30.9.2012 ja 30.6.2012 ilman osakeannin vaikutusta. Velkaantumisaste 30.9.2012 osakeannin vaikutus huomioiden on 25,9 % (30.6.2012: 24,1 %).
5) Ruostumaton teräs: CRU - Saksan perushinta (2 mm cold rolled 304 sheet).

Raaka-aineisiin liittyvät varastovoitot ja -tappiot
Toteutunut voittojen tai tappioiden jaksotusero ruostumattoman teräksen tonnia kohden on arvioitu perustuen jokaisen metallin ostohinnan ja laskutushinnan väliseen erotukseen laskettuna euroina tonnia kohden kerrottuna keskimääräisellä ruostumattoman teräksen metallipitoisuudella. Toteutumattoman jaksotuseron vaikutus käsittää nettorealisointiarvon muutokset vuosineljänneksen aikana. Jos metallien hinnoissa tapahtuu vuosineljänneksen aikana merkittävä negatiivinen muutos, varastot alaskirjataan jakson lopussa nettorealisointiarvoon, joka heijastaa alimpia odotettuja ruostumattoman teräksen markkinahintoja tulevaisuudessa. Koska tämän jaksotuserojen vaikutuksen odotetaan vaikuttavan Outokummun rahavirtaan vasta sen jälkeen, kun raaka-aine on myyty, se kirjataan toteutumattomaksi kirjaushetkellä.

Outokummun kolmannen neljänneksen operatiivinen tulos oli -57 milj. euroa. Alhaisemmat toimitusmäärät ja hintojen lasku kumosivat tuotantokustannusten laskun ja toiseen neljännekseen verrattuna paremman tuotejakauman positiiviset vaikutukset. Eräät huoltoseisokkeihin liittyvät tapahtumat konsernin ferrokromituotannossa Torniossa johtivat lyhyisiin tuotantokatkoksiin kolmannella neljänneksellä. Outokummun liiketappio kolmannella neljänneksellä oli 89 milj. euroa, johon sisältyi noin 18 milj. euroa metallien hintojen laskusta johtuneita, raaka-aineisiin liittyviä varastotappioita sekä -14 milj. euroa kertaluonteisia eriä.

Kolmannella neljänneksellä liiketoiminnan nettorahavirta oli 83 milj. euroa ja pysyi positiivisena viidennen peräkkäisen vuosineljänneksen ajan. Konsernin vahva kassavirta johtui pääasiassa käyttöpääoman jatkuneesta pienenemisestä. Kolmannella vuosineljänneksellä käyttöpääomasta vapautui 156 milj. euroa. Konsernin tilikauden tappio kolmannella neljänneksellä oli 116 milj. euroa ja osakekohtainen tulos -0,08 euroa. Sijoitetun pääoman tuotto kolmannella neljänneksellä oli -9,8 %. Outokummun velkaantumisaste ilman merkintäoikeusannilla hankittuja varoja oli kolmannen neljänneksen lopussa 90,8 %, joka ylitti konsernin 75 %:n enimmäistavoitteen. Korolliset nettovelat ilman merkintäoikeusannilla hankittuja varoja kasvoivat 1 714 milj. euroon.

LÄHIAJAN NÄKYMÄT*)

Ruostumattoman teräksen kysynnän odotetaan kasvavan hieman neljännellä neljänneksellä tavanomaisen kausivaihtelun seurauksena. Investointivetoisilla asiakastoimialoilla ei ole tapahtunut selkeää elpymistä, ja jakelijoiden varastojen arvioidaan olevan tällä hetkellä normaalia alemmalla tasolla.

Outokummun ruostumattoman teräksen keskimääräisten perushintojen odotetaan olevan neljännellä neljänneksellä suunnilleen samalla tasolla kuin kolmannella neljänneksellä. Outokummun neljännen neljänneksen ulkoisten toimitusmäärien (ruostumaton teräs ja ferrokromi) odotetaan olevan samalla tasolla tai hieman suuremmat kuin kolmannella neljänneksellä.

Outokummun operatiivisen tuloksen**) arvioidaan olevan suurin piirtein samalla tasolla tai hieman heikompi kuin kolmannella neljänneksellä. Tämänhetkisillä metallien hinnoilla laskettuna raaka-aineista ei odoteta merkittäviä varastovoittoja tai -tappioita. Outokummun neljännen neljänneksen liiketulokseen saattaa kohdistua kertaluonteisia eriä, jotka liittyvät Inoxum-yrityskauppaan sekä konsernin meneillään oleviin kustannussäästöohjelmiin.

*) Lyhyen aikavälin näkymät nykyiselle, erilliselle Outokummulle. Mikäli yhdistetty yhtiö aloittaa toimintansa aikaisemmin kuin 31.12.2012, Outokumpu julkistaa tuloksensa 31.12.2012 päättyvältä neljännekseltä niin, että Inoxum on konsolidoitu Outokummun tulokseen kaupan toteutumispäivästä vuoden loppuun (31.12.2012).

**) Operatiivinen tulos = liiketulos ilman raaka-aineisiin liittyviä varastovoittoja tai -tappioita ja kertaluonteisia eriä.

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta:

“Outokummun kolmas vuosineljännes oli odotusten mukainen kannattavuuden pysyessä edelleen heikkona. Neljänneksen alku oli kausivaihtelun takia vaimea, mutta asiakkaiden aktiivisuus piristyi syyskuussa. Kausivaihtelu, heikkona pysynyt taloustilanne sekä nikkelin heikko hinta johtivat neljänneksen myyntimäärien ja -hintojen laskuun. Öljy- ja kaasuala oli eräs harvoista vahvana jatkaneista asiakassegmenteistä. Useimmat loppukäyttösegmentit kärsivät heikosta taloustilanteesta erityisesti Euroopassa.

Jatkoimme kustannussäästöihin ja käyttöpääoman vähentämiseen tähtäävien ohjelmiemme toteutusta pitääksemme huolta rahoitusasemastamme tässä haastavassa ympäristössä. Olimme hyvin tyytyväisiä siihen, että kassavirta pysyi viidettä neljännestä peräkkäin positiivisena – 83 milj. eurossa kolmannella neljänneksellä – ja että kiinteät kustannuksemme laskivat edelleen neljänneksen aikana. Uskon  konsernin 100 milj. euron kustannussäästöohjelman täyden vaikutuksen toteutuvan vuoden 2013 alusta lähtien.

Saavutimme hienoa edistystä ferrokromituotannon laajennusprojektissa ja odotamme saattavamme projektin loppuun etuajassa ja 30 milj. euroa pienemmin investoinnein kuin alun perin suunniteltiin, mikä on loistava saavutus projektiryhmältä. Suunnittelemme Tornion uuden ferrokromisulaton ylösajon käynnistämistä neljännellä neljänneksellä.

Lokakuussa teimme sitoumuksen Inoxum-yrityskaupasta ja odotamme Euroopan komission antavan päätöksensä yrityskaupasta 16.11.2012 mennessä. Odotamme, että voimme toteuttaa yrityskaupan loppuun vuoden 2012 loppuun mennessä. Sitoumuksesta huolimatta yrityskaupan strateginen merkitys on ennallaan, ja odotamme saavuttavamme sillä noin 200 milj. euron vuosittaiset synergiasäästöt. Odotan innolla pääseväni käynnistämään kipeästi tarvittavaa rakennemuutosta ja luomaan uutta, maailman johtavaa ruostumattoman teräksen tuottajaa.”

Oheisissa liitteissä esitetään johdon analyysi kolmannen neljänneksen 2012 tuloksesta, hallituksen toimintakatsaus tammi–syyskuulta 2012 sekä osavuosikatsauksen numeroaineisto ja liitetiedot. Tämä osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Lisätietoja antavat:

Sijoittajasuhteet

Kari Tuutti – viestintä, sijoittajasuhteet ja markkinointi
puh. (09) 421 2432, matkapuh. 040 717 0830
kari.tuutti@outokumpu.com

Mediasuhteet

Saara Tahvanainen – viestintä
puh. (09) 421 3265, matkapuh. 040 589 0223
saara.tahvanainen@outokumpu.com

Yhdistetty tiedotustilaisuus ja verkkolähetys tänään klo 13.00

Yhdistetty tiedotustilaisuus, puhelinkonferenssi ja suora verkkolähetys (webcast) koskien vuoden 2012 kolmannen neljänneksen tulosta järjestetään 24.10.2012 klo 13.00 ravintola Bankissa neuvotteluhuoneissa 12-14, osoitteessa Unioninkatu 20, 00130. Tilaisuus on englanninkielinen.

Tilaisuuteen voi osallistua myös puhelinkonferenssin välityksellä soittamalla 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon (09) 23 113 289. Tilaisuuden viite: ”Outokumpu Q3 webcast”.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä internetissä. Suora linkki lähetykseen on tämän tiedotteen lopussa.

Pörssitiedote ja esitysmateriaali ovat saatavilla ennen tiedotustilaisuuden alkua osoitteessa www.outokumpu.com/Investors.

Verkkolähetyksen tallennetta voi seurata 24.10.2012 arviolta klo 15.00 lähtien osoitteessa http://www.outokumpu.com/en/Investors/Pages/Webcasts.aspx.