Outokummun osakepalkkio-ohjelmat

PÖRSSITIEDOTE
14.2.2013 klo 9.30

Outokummun hallitus on hyväksynyt aiemmin ilmoitetun, vuoden 2012 suoritepohjaisen osakeohjelman toisen osakeohjelman 2013–2015 yksityiskohdat sekä osallistujat. Lisäksi hallitus on vahvistanut osakepalkkio-ohjelman 2009–2013 ansaintakauden 2010–2012 tuloksen ja meneillään olevien ohjelmien ansaintakriteerien yhdenmukaistamisen uuden osakeohjelman 2013-2015 kanssa.

Suoriteperusteinen osakeohjelma, ansaintakausi 2013–2015

Outokumpu Oyj:n hallitus hyväksyi 31.1.2012 uuden osakepohjaisen kannustinjärjestelyn (suoriteperusteinen osakeohjelma 2012, englanniksi Performance Share Plan 2012), joka on osa Outokumpu-konsernin johdon kannustin- ja sitouttamisjärjestelmää. Suoriteperusteinen osakeohjelma 2012 koostuu vuosittain alkavista yksittäisistä osakeohjelmista, jotka kukin sisältävät kolmen vuoden pituisen ansaintajakson, minkä jälkeen osakepalkkiot suoritetaan osallistujille jos hallituksen asettamat ansaintakriteerit saavutetaan.

Hallitus on 13.2.2013 hyväksynyt vuoden 2012 järjestelyn toisen osakeohjelman (osakeohjelma 2013–2015) yksityiskohdat. Osakeohjelma 2013–2015 alkaa vuoden 2013 alussa, ja siihen sovellettavat ansaintakriteerit ovat käyttökate, Outokummun osakekurssin kehitys osingoilla korjattuna sekä Inoxum-yrityskauppaan liittyvien synergioiden saavuttamiseen liittyvä mittari.

Hallitus on vahvistanut 164 henkilöä kuuluvaksi osakeohjelman 2013–2015 piiriin. Jos hallituksen asettama tavoitesuoritustaso saavutetaan, osakeohjelman 2013–2015 perusteella suoritettavien osakkeiden määrä on noin 8 900 000 brutto-osaketta, josta vähennetään soveltuvat verot ja jäljelle jäävä nettoarvo suoritetaan osallistujille Outokummun osakkeina. Jos saavutetaan maksimipalkkioon oikeuttava suoritustaso, 150 % osakkeiden tavoitemäärästä suoritetaan osallistujille.

Rajoitettuja osakkeita koskeva ohjelma

Hallitus on 31.1.2012 hyväksynyt osakepohjaisen rajoitettuja osakkeita koskevan kannustinjärjestelyn, joka mahdollistaa osallistujiksi valittujen yksittäisten Outokumpu-konsernin työntekijöiden pitkäaikaisen kannustamisen.

Rajoitettuja osakkeita koskeva ohjelma on osa Outokumpu-konsernin yksittäisille avainhenkilöille tarkoitettua  kannustin- ja sitouttamisjärjestelmää. Se koostuu vuosittain alkavista yksittäisistä osakeohjelmista. Kukin osakeohjelma muodostuu kolmen vuoden pituisesta rajoitusjaksosta, jonka jälkeen allokoidut osakkeet luovutetaan osallistujille edellyttäen, että heidän työsuhteensa Outokumpuun jatkuu keskeytyksettä koko ohjelman ajan osakkeiden luovuttamisajankohtaan saakka. Rajoitettuja osakkeita koskevan ohjelman ensimmäinen osakeohjelma (osakeohjelma 2012–2014) alkoi vuoden 2012 alusta, ja sen puitteissa myönnetyt osakkeet luovutetaan keväällä 2015. Osakeohjelmaan 2012–2014 kutsuttiin vuoden 2012 aikana neljä työntekijää, ja heille allokoitiin yhteensä 322 123 brutto-osaketta.

Muita ehtoja

Yksittäisen osallistujan enimmäispalkkio yllä mainittujen järjestelyjen nojalla, yhdessä osallistujan muiden lyhyen ja pitkän aikavälin kannustinpalkkioiden kanssa, ei voi ylittää 200 %:a osallistujan yhden vuoden bruttopalkasta.

Yllä mainittujen osakekannustinjärjestelyjen yhteydessä ei anneta uusia osakkeita, joten järjestelmillä ei ole laimentavaa vaikutusta.

Outokumpu-konsernissa noudatetun osakeomistusohjelman mukaan konsernin johtoryhmän jäsenillä on velvollisuus pitää omistuksessaan yhtiön palkitsemisjärjestelmien kautta saatuja Outokummun osakkeita määrä, jonka arvo vastaa henkilön yhden vuoden bruttopalkkaa. 50 % yllä mainittujen uusien ohjelmien nojalla saaduista netto-osakkeista on käytettävä yllä mainitun omistusvaatimuksen täyttämiseen.

Osakepalkkio-ohjelman 2009–2013 ansaintakauden 2010–2012 tulos ja meneillään olevien ohjelmien ansaintakriteerien harmonisointi uuden osakepalkkiojärjestelyn 2013–2015  kanssa

Outokummun hallitus on vahvistanut 13.2.2013, ettei osakepalkkio-ohjelmassa 2009–2013 ansaintakaudelle 2010–2012 asetettuja tavoitteita saavutettu. Osallistujille ei siksi suoriteta palkkiota ansaintakaudelta 2010–2012.

Osakepalkkio-ohjelman 2009–2013 meneillään olevaan ansaintakauteen 2011–2013 sekä suoriteperusteisen osakeohjelman 2012 meneillään olevaan ensimmäiseen ansaintakauteen 2012–2014 aikaisemmin sovellettu ansaintakriteeri liikevoitto on vuoden 2013 osalta korvattu samalla käyttökate-kriteerillä, joka on käytössä suoriteperusteisen osakeohjelman 2012 osakeohjelmassa 2013–2015.

Sijoittajat:

Tamara Weinert
puh. (09) 421 2438, matkapuh. 040 751 7194

Media:

Saara Tahvanainen
puh. (09) 421 3265, matkapuh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoisseosmetallituotteiden markkinajohtaja maailmassa. Tuotteemme ovat omiaan vaativiin käyttökohteisiin ruokailuvälineistä energialaitoksiin, siltoihin ja sairaalavälineisiin. Ruostumaton teräs edesauttaa kestävää kehitystä, sillä se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa.  Outokummun palveluksessa on noin 16 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com