• Outokumpu Oyj/

Outokummun osakepalkkio-ohjelmien seuraavat ansaintakaudet ja osakepalkkio vuonna 2021 päättyvistä ohjelmista

17.12.2021 klo 16.15

Outokummun hallitus on hyväksynyt osakepalkkio-ohjelmien seuraavan ansaintakauden 2022–2024 alkamisen osana yhtiön pitkäaikaisia kannustinjärjestelmiä. Lisäksi hallitus on hyväksynyt osakepalkkion maksun rajoitettuja osakkeita koskevasta ohjelmasta 2019–2021.

Osakepalkkio-ohjelmien ansaintakausi 2022–2024

Outokummun hallitus on hyväksynyt yhtiön osakepalkkio-ohjelmien – suoritepohjaisen osakepalkkio-ohjelman ja rajoitettuja osakkeita koskevan osakepalkkio-ohjelman – 2022–2024 alkamisen. Ansaintakausi alkaa vuoden 2022 alusta.

Suoritepohjaisessa osakepalkkio-ohjelmassa kauden 2022–2024 ansaintakriteeri on Outokummun sijoitetun pääoman tuotto. Kaudella 2022–2024 ohjelmassa on mukana enintään 150 avainhenkilöä, ja ohjelmasta voidaan allokoida enintään 3 700 000 brutto-osaketta (verot mukaan lukien).

Rajoitettuja osakkeita koskeva osakepalkkio-ohjelma on suunnattu rajoitetulle määrälle työntekijöitä esimerkiksi seuraavissa tilanteissa: avainrekrytoinnit, poikkeuksellinen suoriutuminen, suuri potentiaali, sitouttaminen tai muut erityiset yksilölliset tilanteet. Kaudella 2022–2024 ohjelmasta voidaan allokoida enintään 500 000 brutto-osaketta (verot mukaan lukien).

Osakepalkkiot maksetaan keväällä 2025, mikäli työllisyysehdot ja suorituskriteerit täyttyvät. Brutto-osakkeista vähennetään asianmukaiset verot, ja jäljellejäävä määrä suoritetaan osallistujille Outokummun osakkeina.

Osakepalkkio rajoitettuja osakkeita koskevasta ohjelmasta 2019–2021

Hallitus hyväksyi myös osakepalkkioerän ennakkomaksun vuosien 2019–2021 rajoitettuja osakkeita koskevasta ohjelmasta. Kun Pia Aaltonen-Forsell nimitettiin joulukuussa 2018, samalla sovittiin, että hänelle maksettaisiin osakepalkkio vuosien 2019–2021 rajoitettuja osakkeita koskevasta ohjelmasta jo joulukuussa 2021 kevään 2022 sijasta. Verojen jälkeen osakkeita maksetaan kaikkiaan 10 950 kappaletta joulukuun loppuun mennessä. Päätökset osakepalkkio-ohjelmista maksettavista muista osakepalkkioista tehdään aikanaan, ja osakepalkkiot maksetaan keväällä 2022.

Lisätietoa osakepalkkio-ohjelmista ja niiden ehdoista on osoitteessa https://www.outokumpu.com/fi-fi/investors/governance/remuneration/share-based-incentive-programs.

Sijoittajat: sijoittajasuhdejohtaja Linda Häkkilä, puh. 040 071 9669

Media: viestintäjohtaja Päivi Allenius, puh. 040 753 7374

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on noin 9 500 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi