Outokummun ruostumaton teräs vähentää säiliöiden painoa ja huoltokustannuksia

LEHDISTÖTIEDOTE
7.5.2013 klo 9.00

Outokumpu toimittaa 150 tonnia ruostumatonta teräslevyä Japrotekille säiliöiden rakentamista varten. Japrotek on suomalainen yritys, joka valmistaa sekoittimia, paineastioita ja paikan päällä rakennettavia suuria säiliötä prosessiteollisuudelle.

Japrotekin asiakas oli alun perin valinnut säiliön materiaaliksi hiiliteräksen. Outokumpu esitteli Japrotekille uutta työkaluaan, jonka avulla voidaan laskea ja vertailla eri materiaalivaihtoehtoja säiliön painon ja seinämien paksuuden kannalta samalla, kun otetaan huomion hitsaus-, viimeistely- sekä huoltokustannukset. Sen avulla asiakas voi tehdä sijoituspäätöksen, jossa otetaan huomioon kaikki kustannukset tuotteen elinkaaren aikana. Osa työkalusta, jonka avulla voi laskea säiliön seinämien paksuuden eri materiaalivaihtoehdoilla, on saatavilla Outokummun verkkosivuilla osoitteessa www.outokumpu.com/en/Products/Tools

Laskelmien perusteella Japrotek suositteli asiakkaalleen, että säiliö rakennetaan hiiliteräksen sijaan LDX 2101®-erikoisteräksestä sekä austeniittisesta ruostumattomasta teräksestä. Asiakas tutki asiaa ja valitsi rakennuttajan suosittelemat teräslajit säiliön rakentamiseen. Erikoisteräksen käyttö vähentää tankin painoa, kun taas ruostumattoman teräksen käyttö pienentää merkittävästi huoltokustannuksia.

“Tärkeimmät syyt siihen, miksi materiaali vaihdettiin ruostumattoman teräkseen, ovat pidempi elinkaari ja alhaisemmat huoltokustannukset. Lisäksi siihen vaikuttivat LDX 2101®-erikoisteräksen hyvät materiaaliominaisuudet, joiden vuoksi se on ihanteellinen säiliöiden rakentamiseen”, sanoo Japrotekin myyntipäällikkö Stig Sandström. “Saimme Outokummulta hyvää tuotetietoa, mikä sai meidät ajattelemaan uusia materiaalivaihtoehtoja. Yhteistyö Outokummun kanssa on sujunut loistavasti, mikä helpottaa tällaisten isojen projektien läpivientiä.”

Konserniviestintä, puh. (09) 421 3840

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoisseosmetallituotteiden markkinajohtaja maailmassa. Tuotteemme ovat omiaan vaativiin käyttökohteisiin ruokailuvälineistä energialaitoksiin, siltoihin ja sairaalavälineisiin. Ruostumaton teräs edesauttaa kestävää kehitystä, sillä se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa.  Outokummun palveluksessa on noin 16 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com