• Outokumpu Oyj/

Outokummun ruostumatonta erikoisterästä käytetään tukirakenteina Qatar Foundationin uudessa pääkonttorissa

LEHDISTÖTIEDOTE
29.10.2012 klo 9.00

Outokumpu toimittaa noin 170 tonnia ruostumatonta erikoisterästä Qatar Foundationin uuteen moderniin pääkonttoriin, joka rakennetaan Qatarin pääkaupungissa Dohassa sijaitsevaan Education Cityyn. Ruostumattomasta duplex-teräksestä valmistetut rakenteet tukevat 57 metriä korkeaa kuutionmuotoista rakennusta.

Outokumpu toimittaa duplex-levystä valmistettuja suorakaiteen muotoisia onttotankoja ja L-profiileja Eversendai Engineering LLC:lle, joka vastaa uuden rakennuksen rakenteiden toimittamisesta. Ruostumaton duplex-teräs valittiin, koska se on riittävän vahva rakenteen ydintä varten. Ontot rakenneteräkset ovat ruostumattomia teräsprofiileja, jotka on valmistettu hitsaamalla kaksi U:n muotoista ruostumatonta teräsprofiilia yhteen Outokummun levypalvelukeskuksessa Ruotsin Degerforsissa.

Rakenneteräkset tarjoavat rakentajille lukuisia mahdollisuuksia hyödyntää ruostumattoman duplex-erikoisteräksen ominaisuuksia, kun vaatimuksena on lujuus ja pitkä  käyttöikä. Ruostumaton duplex-teräs mahdollistaa huomattavasti kevyemmät rakenteet, sillä materiaalin vahvuutta voidaan hyödyntää suunnitteluvaiheessa. Siksi duplex-erikoisteräs on kustannustehokas ja luja teräsvaihtoehto.

“Qatar Foundationin pääkonttorihanke on mainio esimerkki myös Outokummun asiakkailleen tarjoamista, lisäarvoa tuottavista palveluista. Hankkeen rakenneterästen tuotantoon kuului useita vaiheita leikkaamisesta ja taivuttamisesta aina reunojen valmisteluun, jotta asennus rakennuspaikalla sujuisi vaivatta”, kertoo Tobias Larsson Outokummun Yhdistyneiden arabiemiirikuntien myyntiyhtiöstä.

Qatar Foundationin uuteen pääkonttoriin kuuluu myös 3–4-kerroksinen strateginen tutkimuskeskus, joka rakennetaan samalle korokkeelle kuin päärakennus. Rakennuksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2013 puolivälissä.

Konserniviestintä,
puh. (09) 421 2569

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 7 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com