Outokummun Saksan ja Ruotsin tarkkuusnauhatoimintojen strateginen arviointi valmistunut

PÖRSSITIEDOTE
13.2.2014 klo 8.55

Outokumpu kertoi kesäkuussa 2013 Ruotsin Klosterin ja Nybyn ja Saksan Dahlerbrückin ohut- ja tarkkuusnauhatoimintojen strategisesta arvioinnista, jonka tavoitteena oli vähentää kapasiteettia ja saada kustannus­­säästöjä toimintoja tehostamalla. Arvioinnin tuloksena Outokumpu suunnittelee lakkauttavansa Ruotsin Klosterin yksikön. Tarkkuusnauhojen tuotanto Nybyssä Ruotsissa ja Dahlerbrückissa Saksassa jatkuu ennallaan.

Arvioinnin aikana Outokumpu teki laajoja tuotantotestauksia arvioidakseen, olisiko Nybyn tuotevalikoiman siirto yhtiön muihin Euroopan tuotantolaitoksiin teknisesti ja taloudellisesti kannattavaa. Testin lopputulos osoitti, että Nybyn tuotevalikoiman siirto ei kannata tuotannon erityisvaatimuksista johtuen, joten Outokumpu jatkaa tarkkuusnauhatuotantoa Nybyssä.

Outokumpu arvioi myös mahdollisuutta tehostaa Ruotsin Klosterin ja Dahlerbrückin ohut- ja tarkkuusnauhatoimintoja. Klosterin yksikössä on kesäkuusta 2011 alkaen tehtytoiminnan uudelleenjärjestelyjä yksikön kääntämiseksi kannattavaksi. Toimintojen tehostamisesta huolimatta yksikkö on edelleen tappiollinen, ja siksi Outokumpu suunnittelee sulkevansa Klosterin yksikön vuoden 2014 loppuun mennessä. Outokumpu toimittaa sovitut tilaukset Klosterin asiakkaille siirtymäkauden aikana samalla kun yhtiö suunnittelee Klosterin tuotannon siirtoa yhtiön Euroopan muille tehtaille. Klosterissa on noin 170 työntekijää, ja yksikkö tuotti vuonna 2013 noin 18 000 tonnia ruostumatonta terästä.

Outokummulla on Ruotsissa edelleen lähes 2 000 työntekijää, ja se on yksi konsernin tärkeimmistä toimintamaista. Outokummun yksiköt Avestassa, Degerforsissa ja Nybyssä ovat Outokummun erikois­teräsliiketoiminnan ydin. Outokumpu sai vuonna 2013 päätökseen 100 miljoonan euron investoinnin Degerforsissa, mikä parantaa yhtiön kilpailukykyä kvarttolevyliiketoiminnassa.

Outokumpu jatkaa tarkkuusnauhojen tuotantoa Dahlerbrückissa Saksassa. Dahlerbrück palvelee vaativia asiakasryhmiä räätälöidyillä erikoisterästuotteilla, jotka tuovat lisäarvoa asiakkaille. Tänään julkaistun strategisen arvioinnin tulos ei liity suoraan laajempiin tuotannon uudelleenjärjestelyihin, joista Outokumpu ilmoitti 1.10.2013 parantaakseen kannattavuuttaan Euroopassa.

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta: “Aasian merkittävänä jatkuneen tuonnin, kova hintakilpailu ja Euroopan vaisujen talousnäkymien vuoksi meidän on tehtävä lisätoimenpiteitä kustannustemme karsimiseksi. Klosterin toimintojemme suunniteltu sulkeminen on vaikea mutta välttämätön Outokummun tuloksen ja kannattavuuden parantamiseksi tässä vaikeassa markkinaympäristössä.”

Outokumpu käynnistää Ruotsissa yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön edustajien kanssa nyt suunni­telluis­ta toimenpiteistä paikallisen lainsäädännön ja käytäntöjen mukaisesti. Nyt suunniteltujen toimenpiteiden odotetaan tuovan noin 15 miljoonan euron vuosittaiset säästöt.

Sijoittajat: Johanna Henttonen, puh. (09) 421 3804, matkapuh. 040 530 0778

Media: Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoismetalliseostuotteiden markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 15 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi