Outokummun sisäinen tutkimus koskien Tornio Worksin Venäjän vientiä on valmistunut

OUTOKUMPU OYJ        LEHDISTÖTIEDOTE        28.6.2007 KLO 11.00

Outokummun sisäistä tutkimustaan varten palkkaaman riippumattoman asiantuntijan, Roschier Asianajotoimisto Oy:n tutkimuksissa ei ole tullut esille näyttöä siitä, että Tornio Worksin henkilökunta olisi syyllistynyt Tullin epäilemiin rikoksiin.

Outokumpu ja vienti Venäjälle

Outokumpu on yksi johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista maailmassa, ja sen lopputuotekapasiteetti on 1,9 milj. tonnia vuodessa. Tornio Works on Outokummun suurin liiketoimintayksikkö ja sen lopputuotekapasiteetti on 1,2 milj. tonnia vuodessa. Vuonna 2006 Outokummun ruostumattoman teräksen toimitukset Venäjälle olivat noin 18 600 tonnia, josta Tornion osuus oli noin 8 300 tonnia. Tornion vuoden 2006 toimitukset Venäjälle edustavat noin 0,7 prosenttia sen kapasiteetista.

Tullin tutkimukset liittyen ruostumattoman teräksen vientiin Torniosta Venäjälle

Suomen Tulli käynnisti maaliskuussa 2007 tutkimukset liittyen Outokumpu Stainlessin ("Tornio Works") ruostumattoman teräksen vientikauppaan Venäjälle. Tulli teki kotietsinnän yhtiön tiloissa Torniossa ja takavarikoi huomattavan määrän asiakirjoja, sekä kuuli yhtätoista Outokummun palveluksessa olevaa henkilöä. Tullilta saatujen tietojen mukaan seitsemää henkilöä on kuultu epäiltynä törkeästä väärennöksestä ja törkeästä kirjanpitorikoksesta.

Suomen Tullin 10.4.2007 antaman tiedotteen mukaan: "Tullin esitutkinta, joka kohdistuu Outokumpu Stainlessin Venäjän vientiin, liittyy esitutkintaan, joka kohdistuu kaakkoissuomalaiseen huolintayritykseen. Huolintayrityksessä epäillään tehdyn virheellisiä ja/tai väärennettyjä kauppalaskuja ruostumattoman teräksen viennissä Venäjälle. Tullin esitutkinnassa selvitetään Outokumpu Stainlessin osuutta virheellisten ja/tai väärennettyjen kauppalaskujen tekemiseen kyseisessä huolintayrityksessä."

Tutkimuksen käynnistyttyä Outokumpu on tehnyt yhteistyötä Tullin kanssa ja toimittanut sille kaiken pyydetyn lisäaineiston sekä avannut Tullille tietoliikenneyhteydet kaikkiin tutkimuksen kannalta merkityksellisiin tietokantoihin.

Outokumpu käynnisti välittömästi oman tutkimuksensa

Välittömästi Tullin tutkimusten käynnistyttyä Outokumpu aloitti oman tutkimuksensa Tornio Worksin vientikäytännöistä Venäjälle. Asianajotoimisto Roschier, yksi Suomen johtavista asianajotoimistoista, palkattiin tekemään asiasta itsenäinen tutkimus.

Tutkimuksessaan Roschier keskittyi Tornio Worksin vientikäytäntöihin Venäjälle, ja erityisesti siihen, onko Tullin epäilyksille törkeästä väärennöksestä tai törkeästä kirjanpitorikoksesta perusteita.

Roschier sai yhtiöltä käyttöönsä kaiken haluamansa kirjallisen aineiston, sekä mahdollisuuden haastatella yhtiön henkilöstöä. Tullin takavarikoimat asiakirjat ja Tullin kuulustelupöytäkirjat eivät kuitenkaan olleet Roschierin käytettävissä. Roschierille ei annettu yhtiön toimesta ohjeita tai määräyksiä tutkimuksen suorittamistavasta.

Roschier Asianajotoimiston tutkimus valmistunut

Roschier on saattanut työnsä päätökseen ja toteaa, ettei tutkimuksessa ole löytynyt näyttöä siitä, että Tornio Worksin henkilöstö tai yhtiö itse olisi syyllistynyt Tullin epäilemiin rikoksiin.

Prosessi tästä eteenpäin

Outokummun johto on tyytyväinen Roschierin tutkimustulokseen ja on vakuuttunut siitä, ettei yhtiö tai sen henkilökunta ole syyllistynyt Tullin epäilemiin väärinkäytöksiin. Tullin tutkimusten arvioidaan kuitenkin jatkuvan vuoden 2007 loppuun asti, ja Outokumpu jatkaa yhteistyötä viranomaisten kanssa, jotta asia saataisiin lopulliseen päätökseen.

Lisätietoja asiassa antaa:

Lakiasiainjohtaja Matti Louhija,