Outokummun superduplex kestää Valmetin savukaasupesureissa

LEHDISTÖTIEDOTE
13.6.2014 klo 10.00

Outokumpu toimittaa Valmetin (aikaisemmin Metso) suunnittelemiin kahteen savukaasupesuriin Outokumpu 2507-, 2205-, 254 SMO®- ja 316L-teräslajeja yhteensä 40 tonnia. Vuonna 2015 astuu Euroopan unionin rikkidirektiivi, jonka mukaan Itämeren ja Pohjanmeren alueilla laivojen polttoaineiden rikkipitoisuuden tulee olla alle 0,1 %. Käytännössä laivojen tulee joko asentaa savukaasupesurit rikkikaasujen pois pesemiseksi tai käyttää kalliimpaa vähärikkistä polttoainetta.

Savukaasupesureissa kaasu muunnetaan rikkihapoksi ja kerätään talteen. Pesussa käytetään vettä ja lipeää. Rikkihappo, lipeä ja lämpö tekevät pesureiden ympäristöstä aggressiivisen, mikä asettaa puolestaan vaatimuksia pesureissa käytettäville materiaaleille. Suomessa tällaisia pesureita toimittaa esimerkiksi Valmet.

Kumpikin Valmetin suunnittelema pesuri painaa 20 tonnia ja on noin 12 metriä korkea. Pesurin prosessissa on erilaisia, hyvin vaativia olosuhteita, minkä vuoksi siinä käytetään useaa erilaista korkeaseoksista teräslajia.

“Rikkipesurin olosuhteet ovat kovat ja vaihtelevat sen mukaan, missä laivat kulkevat. Rikki, merivesi ja lämpötila yhdessä edellyttävät materiaaleilta erittäin hyvää korroosionkestävyyttä. Näiden olosuhteiden määritteleminä päädyimme duplex-teräksiin. Outokummun duplex-teräslajin lujuudesta saadaan hyvä hyöty rikkipesurissa, jossa materiaaliin kohdistuu kovia voimia. Duplex on erinomainen materiaali tähän tarkoitukseen”, sanoo Juha Laukka Valmetilta.

Konserniviestintä, puh. 050 346 6556

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi