• Outokumpu Oyj/

Outokummun tammi–syyskuun 2022 osavuosikatsaus: Vahva oikaistu käyttökate 304 milj. euroa, osakkeiden takaisinosto-ohjelma käynnistyy

Osavuosikatsaus
3.11.2022 klo 9.00

Outokumpu luokittelee myytävät Long Products -liiketoiminnot myytävinä oleviksi varoiksi ja raportoi liiketoiminnot lopetettuina toimintoina. Kaikki tässä raportissa julkaistut luvut ja tekstit koskevat jatkuvia toimintoja, ellei toisin mainita.

Vuoden 2022 kolmas neljännes lyhyesti

• Ruostumattoman teräksen toimitukset olivat 491 000 tonnia (546 000 tonnia)*.
  • Oikaistu käyttökate nousi 304 milj. euroon (288 milj. euroa).
  • Käyttökate oli 304 milj. euroa (288 milj. euroa).
  • Sijoitetun pääoman tuotto nousi 26,8 %:iin (12,0 %).
  • Liiketoiminnan rahavirta (mukaan lukien lopetetut toiminnot) oli 238 milj. euroa (180 milj. euroa).
  • Nettovelka (mukaan lukien lopetetut toiminnot) väheni 90 milj. euroon (30.6.2022: 289 milj. euroa)
  • Velkaantumisaste (mukaan lukien lopetetut toiminnot) laski 2,2 %:iin (30.6.2022: 7,3 %).

Tammi–syyskuu 2022 lyhyesti

• Ruostumattoman teräksen toimitukset olivat 1 656 000 tonnia (1 704 000 tonnia).
  • Oikaistu käyttökate oli 1 146 milj. euroa (668 milj. euroa).
  • Käyttökate oli 1 146 milj. euroa (668 milj. euroa).
  • Liiketoiminnan rahavirta (mukaan lukien lopetetut toiminnot) oli 489 milj. euroa (213 milj. euroa).
  • Tilikauden tulos oli 775 milj. euroa (376 milj. euroa).
Tunnusluvut, jatkuvat toiminnot Q3/22 Q3/21 Q2/22 Q1–Q3/22 Q1–Q3/21 2021
Liikevaihto Milj. EUR 2 339 1 845 2 686 7 598 5 160 7 243
Käyttökate Milj. EUR 304 288 491 1 146 668 968
Oikaistu käyttökate 1) Milj. EUR 304 288 491 1 146 668 980
Liiketulos Milj. EUR 241 229 431 961 494 674
Oikaistu liiketulos 1) Milj. EUR 241 229 431 961 494 728
Tulos ennen veroja Milj. EUR 225 212 413 920 442 610
Tilikauden tulos Milj. EUR 207 178 338 775 376 526
Osakekohtainen tulos EUR 0,46 0,40 0,75 1,71 0,87 1,21
Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos EUR 0,42 0,37 0,69 1,58 0,80 1,13
Sijoitetun pääoman tuotto, 12 kk liukuva 2), 3) % 26,8 12,0 27,6 26,8 12,0 17,6
Investoinnit käyttöomaisuuteen Milj. EUR 37 30 30 98 113 171
Ruostumattoman teräksen toimitukset 1 000 tonnia 491 546 560 1 656 1 704 2 254
Henkilöstö kauden lopussa, kokoaikaiseksi muutettuna 4) 8 602 8 492 8 480 8 602 8 492 8 439
Tunnusluvut, sisältäen lopetetut toiminnot Q3/22 Q3/21 Q2/22 Q1–Q3/22 Q1–Q3/21 2021
Tilikauden tulos Milj. EUR 189 182 385 825 394 553
Osakekohtainen tulos EUR 0,42 0,40 0,85 1,82 0,91 1,26
Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos EUR 0,39 0,37 0,78 1,68 0,84 1,17
Sijoitetun pääoman tuotto, 12 kk liukuva 3) % 28,7 12,6 29,9 28,7 12,6 18,4
Liiketoiminnan nettorahavirta Milj. EUR 238 180 104 489 213 597
Korollinen nettovelka kauden lopussa Milj. EUR 90 749 289 90 749 408
Velkaantumisaste kauden lopussa % 2,2 24,6 7,3 2,2 24,6 13,1
1) Oikaistu käyttökate tai liiketulos = Käyttökate tai liiketulos – oikaisuiksi luokitellut erät.
2) Tunnuslukujen määritelmän mukaisesti tasekomponentti sisältää myös lopetettujen toimintojen varat ja velat.
3) Outokumpu on määritellyt uudelleen sijoitetun pääoman ja sijoitetun pääoman tuoton laskentatavat kaudella Q2/2022. Vertailutiedot esitetään vastaavasti.
4)  30.6.2022 konsernin palveluksessa oli lisäksi noin 800 kesätyöntekijää.

*Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin mainita.

Toimitusjohtaja Heikki Malinen

Tuloskehityksemme oli kolmannella neljänneksellä hyvä. Oikaistu käyttökatteemme oli 304 miljoonaa euroa, joka on Outokummun historian paras kolmannen neljänneksen tulos. Merkittävä saavutus on myös se, että vähensimme nettovelan kaikkien aikojen alimmalle tasolle 90 miljoonaan euroon. Taseemme on vahvempi kuin koskaan, mikä mahdollisti sen, että Outokummun hallitus hyväksyi enintään 20 miljoonan osakkeen takaisinosto-ohjelman.

Ruostumattoman teräksen toimitukset laskivat 12 prosenttia, kun markkinat heikkenivät ja tuonti oli poikkeuksellisen korkealla tasolla. Jakelijat kiihdyttivät perustuotteiden varastojen vähentämistä, mutta lopputuotteiden kysyntä pysyi vakaana.

Americas-liiketoiminta-alue teki jälleen vahvan tuloksen, ja oikaistu käyttökate oli 135 miljoonaa euroa. Yhdysvaltojen markkinat ovat olleet poikkeuksellisen vahvat, mutta kolmannella neljänneksellä markkinoilla alkoi olla selviä merkkejä heikentymisestä.

Energiakriisi ja siihen liittyvä epävarmuus ovat varjostaneet kolmatta neljännestä erityisesti Europe- ja Ferrochrome-liiketoiminta-alueilla. Toimintaympäristön haasteista huolimatta Europe-liiketoiminta-alueen oikaistu käyttökate oli 128 miljoonaa euroa.

Korkean sähkön hinnan vuoksi olemme optimoineet ferrokromin tuotantoa. Se on johtanut tuotantomäärien laskuun, ja Ferrochrome-liiketoiminta-alueen oikaistu käyttökate laski 34 miljoonaan euroon. Päätimme myös siirtää yhden ferrokromiuunimme uudelleenkäynnistystä ainakin vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen loppuun.

Energiasta on tullut Euroopalle merkittävä haaste. Olemme siksi päättäneet nostaa energiatehokkuuden parantamistavoitteemme 8 prosenttiin vuoden 2024 loppuun mennessä. Kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamiseksi painotamme energiatehokkuutta parantavia investointeja ja lisäämme niihin liittyviä vuosittaisia investointeja 20 miljoonalla eurolla vuosina 2023 ja 2024. Pidämme silti näinä vuosina käyttöomaisuusinvestoinnit 200 miljoonassa eurossa.

Etenemme määrätietoisesti strategian toteutuksessa. Saimme ensimmäisen vaiheen päätökseen kuusi kuukautta etuajassa ja olemme käynnistelleet siitä saakka strategian toista vaihetta. Kahden asiakaslähtöisen liiketoimintalinjan, Advanced Materials ja Stainless Europe, perustaminen on osoittautunut onnistuneeksi päätökseksi palvella kahta eri asiakasryhmää, joilla on erityisiä tarpeita.

Olemme panostaneet vastuullisuuteen parantaaksemme entisestään Outokummun asemaa johtavana vastuullisen ruostumattoman teräksen tuottajana. Aiemmin tänä vuonna toimme markkinoille päästöminimoidun Circle Green -tuotteen, joka on herättänyt kiinnostusta ja kysyntää eri asiakassegmenteissä.

Syyskuussa kerroimme suunnitelmistamme tutkia biokoksaamo- ja biometaanilaitosinvestointia Tornioon. Hankkeen tavoitteena on vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjämme sekä lisätä Suomen energiaomavaraisuutta.

Markkinoiden epävarmuus jatkuu neljännellä neljänneksellä ja sen jälkeen, ja maailmantaloutta uhkaa taantuma. Outokumpu on tällä hetkellä kestävämpi kuin koskaan aiemmin, ja merkittävästi vahvistunut taseemme kantaa meidät haastavien aikojen yli.

Näkymät vuoden 2022 neljännelle neljännekselle

Konsernin ruostumattoman teräksen toimitusten arvioidaan neljännellä neljänneksellä laskevan 0–10 % kolmannesta neljänneksestä.

Neljännen neljänneksen ferrokromin Euroopan sopimushinta laski 1,49 Yhdysvaltain dollariin naulalta.

Poikkeuksellisen suurten sähkökustannusten vuoksi ferrokromin tuotanto on 50–60 % täydestä kapasiteetista, kun yksi uuneista on suljettuna ja tuotantoa optimoidaan.

Nykyisillä raaka-ainehinnoilla neljännellä neljänneksellä odotetaan toteutuvan raaka-aineisiin liittyviä varasto- ja metallijohdannaistappioita.

Ohjeistus neljännelle neljännekselle

Oikaistun käyttökatteen arvioidaan vuoden 2022 neljännellä neljänneksellä laskevan kolmannesta neljänneksestä.

Verkkolähetys ja puhelinkonferenssi tänään 3.11. klo 15.00

Verkkolähetys ja puhelinkonferenssi sijoittajille, analyytikoille ja median edustajille järjestetään samana päivänä klo 15.00 osoitteessa https://outokumpu.videosync.fi/2022-q3-results. Tilaisuus on englanninkielinen, ja siinä esiintyvät toimitusjohtaja Heikki Malinen ja talous- ja rahoitusjohtaja Pia Aaltonen-Forsell.

Jos haluat esittää tilaisuudessa kysymyksiä, rekisteröidy puhelinkonferenssiin osoitteessa https://call.vsy.io/access-8575. Saat rekisteröinnin jälkeen puhelinkonferenssin puhelinnumerot ja tunnukset. Kun haluat esittää kysymyksesi, näppäile puhelimestasi *5 päästäksesi jonoon.

Kaikki osavuosikatsauksen materiaalit sekä linkki verkkolähetykseen ja myöhemmin sen tallenne ovat saatavilla verkossa osoitteessa www.outokumpu.com/fi-fi/sijoittajat.

Sijoittajat: sijoittajasuhdejohtaja Linda Häkkilä, puh. 0400 719 669

Media: viestintä- ja brändijohtaja Päivi Allenius, puh. 040 753 7374