• Outokumpu Oyj/

Outokummun tammi–syyskuun 2023 osavuosikatsaus: Hyvä tulos Americasissa tasapainotti Euroopan haastavaa markkinaympäristöä

Osavuosikatsaus
7.11.2023 klo 9.00

Vuoden 2023  kolmas neljännes lyhyesti

Ruostumattoman teräksen toimitukset olivat 449 000 tonnia (491 000 tonnia)*.

Oikaistu käyttökate oli 51 milj. euroa (304 milj. euroa).

Käyttökate oli 18 milj. euroa (304 milj. euroa).

Sijoitetun pääoman tuotto oli 5,3 % (26,8 %).

Liiketoiminnan rahavirta oli -11 milj. euroa (238 milj. euroa mukaan lukien lopetetut toiminnot).

Nettovelka oli 29 milj. euroa (30.6.2023:  -9 milj. euroa).

Osakekohtainen tulos oli -0,13 euroa (0,46 euroa).

Velkaantumisaste oli 0,7 % (30.6.2023: -0,2 %).

Outokumpu sai 1.8.2023 päätökseen yrityskaupan, jossa myytiin loput pitkien tuotteiden liiketoiminnasta. Yhtiö on nyt kokonaan luopunut pitkien tuotteiden liiketoiminnasta.

Tammi–syyskuu 2023 lyhyesti

Ruostumattoman teräksen toimitukset olivat 1 455 000 tonnia (1 656 000 tonnia).

Oikaistu käyttökate oli 445 milj. euroa (1 146 milj. euroa).

Käyttökate oli 401 milj. euroa (1 146 milj. euroa).

Liiketoiminnan rahavirta oli 89 milj. euroa (489 milj. euroa mukaan lukien lopetetut toiminnot).

Osakekohtainen tulos oli 0,30 euroa (1,71 euroa).

Osinkoja maksettiin huhtikuussa 152 milj. euroa.

100 milj. euron osakkeiden takaisinosto-ohjelma saatiin päätökseen maaliskuussa.

Outokumpu sai 3.1.2023 päätökseen yrityskaupan, jossa myytiin valtaosa Long Products -liiketoiminnasta. Syyskuusta 2022 asti liiketoiminnot luokiteltiin myytävinä oleviksi varoiksi ja raportoitiin lopetettuina toimintoina. Vertailuluvut sisältävät lopetetut toiminnot, jos näin on erikseen mainittu.

Tunnusluvut, jatkuvat toiminnot

Q3/23

Q3/22

Q2/23

Q1-Q3/23

Q1-Q3/22

Liikevaihto

Käyttökate

Oikaistu käyttökate 1)

Liiketulos

Oikaistu liiketulos 1)

Tulos ennen veroja

Tilikauden tulos

Osakekohtainen tulos

-0,13

Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos

-0,11

Sijoitetun pääoman tuotto, 12 kk liukuva (ROCE) 2)

5,3

26,8

11,4

5,3

26,8

22,6

Investoinnit käyttöomaisuuteen

Ruostumattoman teräksen toimitukset

1 000 tonnia

Henkilöstö kauden lopussa, kokoaikaiseksi muutettuna

Tunnusluvut, sisältäen lopetetut toiminnot

Q3/23

Q3/22

Q2/23

Q1-Q3/23

Q1-Q3/22

Tilikauden tulos

Osakekohtainen tulos

-0,13

Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos

-0,11

Sijoitetun pääoman tuotto, 12 kk liukuva (ROCE)

5,8

28,7

11,8

5,8

28,7

24,5

Liiketoiminnan nettorahavirta

Korollinen nettovelka kauden lopussa

Velkaantumisaste kauden lopussa

0,7

2,2

-0,2

0,7

2,2

-0,3

1) Oikaistu käyttökate tai liiketulos = Käyttökate tai liiketulos – oikaisuiksi luokitellut erät.

2) Tasekomponentti 2022 sisältää lopetettujen toimintojen oman pääoman.

*Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin mainita.

Toimitusjohtaja Heikki Malinen

Vuoden 2023 kolmas neljännes heijastaa ruostumattoman teräksen liiketoiminnan syklistä luonnetta. Euroopassa markkinatilanne oli hyvin haastava, mutta geopoliittisesti hajautettujen toimintojen ja Americasin hyvän tuloksen ansiosta oikaistu käyttökatteemme oli kolmannella neljänneksellä 51 miljoonaa euroa. Ruostumattoman teräksen toimitukset vähenivät 11 prosenttia toisesta neljänneksestä kausivaihtelun mukaisesti.

Europe-liiketoiminta-alueella markkinaympäristö oli jopa vaikeampi kuin pandemia-aikana. Ruostumattoman teräksen toimitukset laskivat toisesta neljänneksestä, ja oikaistu käyttökate oli -29 miljoonaa euroa. Olemme parantamassa kilpailukykyämme Euroopassa ja ryhtyneet välittömiin toimenpiteisiin. Tänään kerroimme virtaviivaistavamme Saksan toimintoja. Haluamme varmistaa, että hyödynnämme tehtaitamme mahdollisimman tehokkaasti.

Americas-liiketoiminta-alueella markkinaympäristö pysyi suotuisampana, ja teimme jälleen hyvän tuloksen. Oikaistu käyttökate oli 53 miljoonaa euroa, vaikka ruostumattoman teräksen toimitukset laskivat toisesta neljänneksestä. Strategiset suunnitelmat Calvertissa Alabamassa etenevät hyvin, ja esitutkimus kuuma- ja kylmävalssauksen arvioimiseksi on käynnissä.

Ferrochrome-liiketoiminta-alueen kolmannen neljänneksen oikaistu käyttökate oli 21 miljoonaa euroa. Saavutimme lokakuussa merkittävän virstanpylvään, kun Kemin kaivoksen laajennus vihittiin käyttöön. Olemme nyt varmistaneet kromimalmin saatavuuden ainakin 2040-luvun loppuun. Etenemme myös määrätietoisesti tavoitteessamme, että Kemin kaivos on ensimmäinen hiilineutraali kaivos vuoteen 2025 mennessä.

Hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä olemme keskittyneet energiatehokkuuden parantamiseen. Tämä on äärimmäisen tärkeää paljon energiaa käyttävillä teollisuudenaloilla, kuten ruostumattoman teräksen tuotannossa, sillä niin vähennämme sekä päästöjä että kustannuksia. Pyrimme parantamaan energiatehokkuutta 8 prosentilla vuoden 2024 loppuun mennessä, ja olemme nyt saavuttaneet tavoitteesta 20 prosenttia, mikä tarkoittaa 9 miljoonan euron säästöjä. Tiimimme ovat löytäneet innovatiivisia ratkaisuja energiatehokkuuden parantamiseksi. On jo nyt selvää, että ylitämme 8 prosentin tavoitteen, mutta se vie enemmän aikaa.

Osana pitkän aikävälin tavoitettamme vähentää hiilidioksidipäästöjä olemme tehneet määrätietoisia toimenpiteitä varmistaaksemme johtoasemamme vastuullisuudessa. Liiketoimintamme perustuu kiertotalouteen, ja tärkein raaka-aineemme on kierrätysteräs. 94 prosenttia raaka-aineistamme on kierrätettyä, jolla on kriittinen vaikutus siihen, että pidämme hiilijalanjälkemme toimialan pienimpänä. Kerroimme tänään hankkivamme 10 prosentin osuuden johtavan kierrätysteräksen toimittajan CRONIMETin Koillis-Euroopan liiketoiminnasta. Hankkimalla osuuden vahvistamme pitkäaikaista yhteistyötä entisestään ja varmistamme korkealaatuisen kierrätysteräksen saatavuuden lähellä Euroopan tehtaitamme.

Allekirjoitimme aiemmin aiesopimuksen Greenland Resources Inc:in kanssa vahvistaaksemme vastuullisen molybdeenin toimitusketjua tulevaisuudessa. Olemme myös ostaneet osuuden FPX Nickelistä tavoitteena vahvistaa vähäpäästöisen nikkelin saatavuuden tulevaisuudessa. Kaikki nämä toimenpiteet ovat osa strategista tavoitetta vahvistaa arvoketjuyhteistyötä, jotta voimme varmistaa tulevaisuudessa saavamme kriittisiä raaka-aineita, joiden hiilijalanjälki on pieni.

Markkinatilanne Euroopassa on ollut haastava, mutta näyttää siltä, että pohja on nyt nähty, ja olemme nähneet markkinoilla on jo joitakin myönteisiä merkkejä. Markkinoiden toipumisen arvioidaan kuitenkin vievän aikaa.

Haluan kiittää työntekijöitämme heidän sinnikkyydestään ja sitoutumisestaan. Ruostumattoman teräksen markkinat ovat vaihtelevat, mutta olen luottavainen sen suhteen, että tiiminä selviämme myös myrskyisemmistä ajoista. Vahva taseemme ja hyvä maksuvalmiutemme kantavat meidät syklistä toiseen ja varmistavat, että luomme arvoa myös haastavissa tilanteissa.

Näkymät vuoden 2023 neljännelle neljännekselle

Neljännellä neljänneksellä konsernin ruostumattoman teräksen toimitusten arvioidaan kasvavan 0–10 % kolmannesta neljänneksestä Euroopan toipuessa.

Ferrochrome-liiketoiminta-alueen suunnitellulla kunnossapitoseisokilla arvioidaan olevan noin 10 milj. euron negatiivinen vaikutus liiketoiminta-alueen oikaistuun käyttökatteeseen.

Nykyisillä raaka-ainehinnoilla neljännellä neljänneksellä arvioidaan toteutuvan jonkin verran raaka-aineisiin liittyviä varasto- ja metallijohdannaistappioita.

Ohjeistus neljännelle neljännekselle:

Vuoden 2023 neljännen neljänneksen oikaistun käyttökatteen arvioidaan olevan samalla tasolla tai nousevan kolmannesta neljänneksestä.

Tulos

Kolmas neljännes 2023 verrattuna kolmanteen neljännekseen 2022

Outokummun liikevaihto laski vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä 1 531 milj. euroon (EUR 2 339 milj. euroa). Oikaistu käyttökate oli 51 milj. euroa (304 milj. euroa), ja lasku vertailukaudesta johtui huomattavasti heikentyneestä markkinatilanteesta erityisesti Euroopassa. Kannattavuuden heikennyttyä 12 kuukauden liukuva sijoitetun pääoman tuotto oli 5,3 % (26,8 %).

Vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä ruostumattoman teräksen toimitukset laskivat 9 % vertailukaudesta. Kannattavuuden merkittävä lasku johtuu pääasiassa ruostumattoman teräksen toteutuneiden hintojen huomattavasta laskusta Euroopassa. Ruostumattoman teräksen toteutuneet hinnat laskivat myös Amerikoissa, ja lisäksi ferrokromin hinta laski. Kannattavuutta tuki kuitenkin muuttuvien kustannusten lasku pääasiassa sähkön ja ferropiin hintojen laskiessa. Raaka-aineisiin liittyvät varasto- ja metallijohdannaistappiot olivat 27 milj. euroa (107 milj. euron tappio). Muun toiminnan ja konsernin sisäisten erien oikaistu käyttökate oli 5 milj. euroa (7 milj. euroa). Sekä tilikauden tulos että osakekohtainen tulos painuivat tappiolle oikaistun käyttökatteen heikennettyä. Tilikauden tulos oli -55 milj. euroa vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä (207 milj. euroa).

Kolmas neljännes 2023 verrattuna toiseen neljännekseen 2023

Outokummun liikevaihto laski 1 531 milj. euroon vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä (Q2/2023: 1 911 milj. euroa), ja oikaistu käyttökate oli 51 milj. euroa (Q2/2023: 190 milj. euroa). Oikaistun käyttökatteen lasku johtui pääasiassa Euroopan haastavasta markkinaympäristöstä. Kannattavuuden laskiessa 12 kuukauden liukuva sijoitetun pääoman tuotto oli 5,3 % (11,4%).

Kolmannella neljänneksellä ruostumattoman teräksen toimitukset vähenivät 11 % edellisestä neljänneksestä kausivaihtelun myötä. Toimitusmäärien laskun lisäksi kannattavuutta heikensivät sekä Euroopan ja Amerikoiden ruostumattoman teräksen toteutuneiden hintojen että ferrokromin hinnan lasku. Europe- ja Ferrochrome-liiketoiminta-alueiden kustannusten lasku vaikutti myönteisesti kolmannella neljänneksellä toiseen neljännekseen verrattuna. Raaka-aineisiin liittyvät varasto- ja metallijohdannaistappiot kasvoivat kolmannella neljänneksellä 27 milj. euroon (Q2/2023: 12 milj. euron tappiot). Muun toiminnan ja konsernin sisäisten erien oikaistu käyttökate oli 5 milj. euroa (Q2/2023: -8 milj. euroa). Tilikauden tulos oli toisella neljänneksellä -55 milj. euroa (Q2/2023: 89 milj. euroa).

Tammi–syyskuu 2023 verrattuna tammi–syyskuu 2022

Vuoden 2023 tammi–syyskuussa Outokummun liikevaihto laski 5 447 milj. euroon (7 598 milj. euroa), ja oikaistu käyttökate oli 445 milj. euroa (1 146 euroa). Vuonna 2023 markkinaympäristö heikkeni selvästi erityisesti Euroopassa poikkeuksellisen vahvasta edellisvuodesta. 12 kuukauden liukuva sijoitetun pääoman tuotto oli 5,3 % (26,8 %).

Ruostumattoman teräksen toimitukset laskivat tammi–syyskuussa 12 % edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Kannattavuuteen vaikutti negatiivisesti pääasiassa ruostumattoman teräksen toteutuneiden hintojen huomattava lasku Euroopassa, mutta myös Amerikoissa hinnat laskivat. Lisäksi ferrokromin hinnan lasku vaikutti negatiivisesti kannattavuuteen vuonna 2023. Muuttuvat kustannukset laskivat, koska ferropiin hinnan lasku ylitti energian hintojen nousun negatiivisen vaikutuksen. Raaka-aineisiin liittyvät varasto- ja metallijohdannaistappiot olivat 45 milj. euroa tammi–syyskuussa 2023 verrattuna edellisvuoden 83 milj. euron tappioihin. Muun toiminnan ja konsernin sisäisten erien oikaistu käyttökate oli -4 milj. euroa (-33 milj. euroa). Liiketulos kasvoi 214 milj. euroon (961 milj. euroa) ja tilikauden tulos oli 131 milj. euroa (775 milj. euroa) tammi–syyskuussa 2023.

Verkkolähetys ja puhelinkonferenssi tänään 7.11. klo 15.00

Verkkolähetys ja puhelinkonferenssi sijoittajille, analyytikoille ja median edustajille järjestetään tänään klo 15.00 osoitteessa https://outokumpu.videosync.fi/2023-q3-results. Tilaisuus on englanninkielinen, ja siinä esiintyvät toimitusjohtaja Heikki Malinen ja talous- ja rahoitusjohtaja Pia Aaltonen-Forsell.

Jos haluat esittää tilaisuudessa kysymyksiä, rekisteröidy puhelinkonferenssiin osoitteessa https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=10010351. Saat rekisteröinnin jälkeen puhelinkonferenssin puhelinnumerot ja tunnukset. Kun haluat esittää kysymyksesi, näppäile puhelimestasi *5 päästäksesi jonoon.

Kaikki osavuosikatsauksen materiaalit sekä linkki verkkolähetykseen ja myöhemmin sen tallenne ovat saatavilla verkossa osoitteessa https://www.outokumpu.com/fi-fi/sijoittajat.

Sijoittajat: sijoittajasuhdejohtaja Linda Häkkilä, puh. 0400 719 669
Media: viestintä- ja brändijohtaja Päivi Allenius, puh. 040 753 7374 tai Outokummun mediapuhelin, puh. 040 351 9840

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi