• Outokumpu Oyj/

Outokummun toinen neljännes 2011 - tehostamistoimenpiteet painoivat, heikommat ruostumattoman teräksen markkinat

LEHDISTÖTIEDOTE

20.7.2011 klo 9.10

Toinen neljännes lyhyesti

• Operatiivinen tulos noin -5 milj. euroa
  • Kertaluonteiset kulut -138 milj. euroa
  • Liiketappio -169 milj. euroa
  • Myyntivoitot 242 milj. euroa
  • Tulos ennen veroja 21 milj. euroa positiivinen ja osakekohtainen tulos positiivinen 0,28 euroa / osake
  • Asiakkaat purkavat varastojaan nikkelin hinnanlaskusta johtuen, kolmannen neljänneksen liiketuloksen odotetaan olevan selvästi negatiivinen

Konsernin tunnusluvut, milj. euroa   II/11 II/10 I/11

Liikevaihto         1 281 1 125 1 371
Liikevoitto         -169 72 33
Voitto ennen veroja         21 64 17
Tilikauden voitto         50 44 16
Osakekohtainen tulos, euroa       0,28 0,24 0,09
Liiketoiminnan nettorahavirta       -66 -317 -10

Ruostumattoman teräksen toimitukset, 1 000 tonnia 348 339 380
Ruostumattoman teräksen perushinta, euroa/tonni 1) 1 223 1 317 1 215
Ruostumattoman teräksen markkinahinta, euroa/tonni 2) 3 063 3 018 3 115

1) CRU:Saksan perushinta (kylmävalssattu 304-laadun 2 mm:n teräslevy)
2) CRU:Saksan markkinahinta (kylmävalssattu 304-laadun 2 mm:n teräslevy)

Ruostumattoman teräksen standardilaatujen kysyntä hidastui Euroopassa kesää kohden, kun nikkelin hinta alkoi laskea, mikä johti asiakkaiden varastojen purkamiseen. Normaali Euroopan lomakaudesta johtuva kausivaihtelu on vaikuttanut jakelijoiden ostokäyttäytymiseen. Loppukysyntä on kuitenkin edelleen suhteellisen vakaata maailmanlaajuisesti.

Outokummun toisen neljänneksen toimitukset olivat 348 000 tonnia. Toimitukset laskivat ensimmäisestä neljänneksestä, mutta kasvoivat 3 % vuoden 2010 toiseen neljännekseen verrattuna. Perushinnat laskivat 7 %. Markkinahinnat, joihin sisältyvät myös raaka-ainekustannukset, nousivat 1,5 % vuoden 2010 toisesta neljänneksestä. Tähän vaikutti nikkelin hinta, sillä nikkelin keskimääräinen hinta oli 8 % korkeampi kuin vuosi sitten. Ferrokromin hinta pysyi käytännössä muuttumattomana. Outokummun liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 14 % 1 281 milj. euroon.

Korkeammat toimitusmäärät eivät riittäneet kompensoimaan alhaisempien perushintojen vaikutusta ja siksi operatiivinen tulos oli hieman negatiivinen, -5 milj. euroa, verrattuna vuoden 2010 toisen neljänneksen pieneen 16 milj. euron voittoon. Neljänneksen -169 milj. euron liiketappiota rasitti raaka-aineista aiheutuvat 26 milj. euron varastotappiot ja 138 milj. euron kertaluonteiset arvonalentumis- ja uudelleenjärjestelykulut. Vuoden 2010 toisen neljänneksen 72 milj. euron liikevoittoon sisältyi 55 milj. euroa raaka-aineisiin liittyviä varastovoittoja.  Arvonalentumis- ja uudelleenjärjestelykulut liittyvät Outokummun lyhyen tähtäimen toimenpideohjelmaan, joka keskittyy konsernin kassavirran parantamiseen, taseen liikkumavaran lisäämiseen ja kannattavuuden palauttamiseen.

Lyhyen tähtäimen toimenpideohjelma sisältää Outokummun kahden yksikön kannattavuuden palauttamissuunnitelmat: putkituoteliiketoiminta (OSTP) ja ohutta ruostumatonta teräsnauhaa valmistava Klosterin tuotantoyksikkö Ruotsissa. Outokumpu kirjasi näissä yksiköissä suunnitelmiin perustuvasti yhteensä 125 milj. euron arvonalentumiset. Lisäksi tehtiin toiminnallisen tehokkuuden parantamiseen liittyvä 13 milj. euron varaus. Tehokkuusohjelma vähentää yhteensä 350 työpaikkaa Euroopassa.

Osana lyhyen tähtäimen toimenpideohjelmaa Outokumpu myi omistuksensa Tibnor AB:ssä ja pörssilistatussa Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj:ssä sekä viidesosan 20 % omistuksestaan listaamattomassa Talvivaara Sotkamo Oy:ssä. Näistä omaisuuden myynneistä syntyi yhteensä 242 milj. euron myyntivoitot ja 162 milj. euron positiivinen kassavirtavaikutus neljännekselle. Huomattavan suuret myyntivoitot nostivat Outokummun tuloksen ennen veroja positiiviseksi 21 milj. euroon ja osakekohtaisen tuloksen 0,28 euroon.

Outokumpu odottaa kolmannen neljänneksen toimitusmäärien ja keskimääräisten perushintojen olevan alhaisempia kuin toisella neljänneksellä, minkä odotetaan johtavan negatiiviseen operatiiviseen tulokseen.  Lisäksi alhaisempien metallien hintojen odotetaan johtavan raaka-aineisiin liittyviin varastotappioihin (tämänhetkisillä metallien hinnoilla laskettuna). Siten Outokumpu odottaa kolmannen neljänneksen liiketuloksensa olevan selvästi negatiivinen.

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta:

"Ensimmäisten kuukausien aikana olemme keskittyneet lyhyen aikavälin toimenpiteisiin, jotka ovat tuoneet meille nopeasti käteisvaroja sekä puuttuneet kriittisimpiin kannattavuuttamme rasittaviin tekijöihin. Liikevaihdon, kassavirran ja kustannustason parantaminen ruostumattoman teräksen liiketoiminnassa on päättymätöntä kilpajuoksua. Tämänhetkinen markkinatilanne asettaa vain lisää paineita tämän työn tekemiseen ja tarvittavien toimenpiteiden toteuttamiseen entistäkin nopeammin."

Tämä lehdistötiedote on tiivistelmä Outokummun virallisesta vuoden 2011 toisen neljänneksen osavuosikatsauksesta.

Lisätietoja antavat:

Päivi Lindqvist, johtaja - viestintä ja sijoittajasuhteet
puh. (09) 421 2432, matkapuh. 040 708 5351
paivi.lindqvist@outokumpu.com

Ingela Ulfves, johtaja - sijoittajasuhteet ja talousviestintä
puh. (09) 421 2438, matkapuh. 040 515 1531
ingela.ulfves@outokumpu.com

Esa Lager, talousjohtaja
puh. (09) 421 2516
esa.lager@outokumpu.com

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 8 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.

www.outokumpu.com