Outokummun ylilääkäri Markku Huvisen monivuotinen tutkimus julkaistu British Medical Journalissa

LEHDISTÖTIEDOTE
21.11.2013 klo 15.30

Outokummun ylilääkäri Markku Huvinen on kolmenkymmenen vuoden ajan tutkinut työterveyttä ja esimerkiksi syövän esiintymistä Outokummun Tornion terästehtaan ja Kemin kaivoksen työntekijöillä. British Medical Journal on nyt julkaissut Markku Huvisen artikkelin tutkimuksen tuloksista. Tutkimustulokset osoittavat, että työskentely terästuotannossa ja sen naapurustossa asuminen eivät lisää riskiä sairastua syöpään.

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta: “Olemme erittäin ylpeitä Markun tutkimuksesta ja koko työterveys- ja turvallisuustiimimme työstä. Markku käynnisti ensimmäisenä maailmassa systemaattisen tutkimuksen altistumisesta kromille ja muille terästeollisuudessa käytetyille raaka-aineille. Turvallisuus on etusijalla kaikissa toiminnoissamme. Haluamme työntekijöidemme palaavan turvallisesti kotiin päivän päätteeksi. Jos emme voi poistaa kaikkia riskejä, voimme vähintäänkin kontrolloida niitä.”

Tavoitteena oli selvittää erilaisten syöpien ja erityisesti keuhko- ja nenäsyövän esiintymistä konsernin Kemin ja Tornion toimipaikkojen työntekijöillä vuosina 1967–2011 eli tuotannon käynnistämisestä tähän päivään asti. Tuloksena oli, että Outokummun työntekijät eivät ole sairastuneet syöpään sen useammin kuin pohjoissuomalaiset keskimäärin. Keuhkosyöpiä oli jopa vähemmän.

Outokummun ylilääkäri Markku Huvinen: “Kun aloitin tehtaanlääkärinä Torniossa, yksi ferrokromisulaton työntekijöistä tuli vastaanotolleni, niisti nenänsä ja kysyi, miten työpaikan pöly vaikuttaa hänen terveyteensä. Se oli hyvä kysymys. Kyselin tietoja pölylle altistumisesta terästeollisuudessa, mutta hämmästyksekseni tieteellisiä tutkimustuloksia ei ollut. Olen tyytyväinen sitä, että Outokumpu halusi ottaa asian vakavasti ja että meidän työntekijämme tekivät tutkimuksesta mahdollisen. Tämä on ollut työnantajan ja työntekijöiden yhteinen ponnistus.”

Lue koko artikkeli englanniksi British Medical Journalista

Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoismetalliseostuotteiden markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 15 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi