Outokumpu - Epätyydyttävä tulos odotettua heikommilla markkinoilla

PÖRSSITIEDOTE
25.4.2013 klo 9.00

Vuoden 2013 ensimmäinen neljännes lyhyesti

Liiketappio vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä oli pienempi kuin vuoden 2012 neljännellä neljänneksellä haastavasta toimintaympäristöstä ja ennakoitua epäsuotuisammasta kausivaihtelusta huolimatta.

• Ruostumattoman teräksen maailmanlaajuinen kysyntä laski vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen aikana 1,2 % vuoden 2012 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.  Euroopassa ruostumattoman teräksen perushinnat nousivat 3 % ja nikkelin keskihinta nousi 2 % vuoden 2012 neljänteen neljännekseen verrattuna. Keskimääräinen markkinahinta laski 5,6 % edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.
  • Outokummun ruostumattoman teräksen toimitukset olivat 703 000 tonnia (IV/2012:
    644 000 tonnia; I/2012: 758 000 tonnia). Edelliseen neljännekseen verrattuna kasvua vauhdittivat kausivaihtelut. Edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna toimitukset laskivat johtuen heikosta taloustilanteesta sekä Outokummun ensimmäisellä neljänneksellä toteuttamista hinnankorotuksista.
  • Vaimeista markkinoista huolimatta Outokumpu pystyi nostamaan ruostumattoman teräksensä hintoja Euroopassa joskaan ei täysin tavoitteiden mukaisesti.
  • Operatiivinen tulos nousi vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä -77 miljoonaan euroon (IV/2012: -162 milj. euroa). Tappiot pienenivät pääasiassa toimitusmäärien kasvun, kustannussäästöjen, jonkin verran aiempaa korkeampien hintojen ja ferrokromituotannon käyttöönoton vuoksi. Kannattavuus parani kaikilla liiketoiminta-alueilla vuoden 2012 neljänteen neljännekseen verrattuna. Eniten kannattavuuttaan paransivat High Performance Stainless & Alloys sekä Stainless Coil EMEA. Operatiivinen tulos laski verrattuna vuoden 2012 ensimmäiseen neljännekseen (I/2012:
    -21 milj. euroa).
  • Konsernin liiketulos vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä oli -82 milj. euroa (IV/2012: -307 milj. euroa), joka sisälsi 3 milj. euroa raaka-aineisiin liittyviä varastovaikutuksia (IV/2012: -3 milj. euroa) ja -2 milj. euroa kertaluonteisia eriä (IV/2012: -142 milj. euroa).
  • Liiketoiminnan kassavirta oli -46 milj. euroa (IV/2012: vertailukelpoista tietoa ei saatavilla). Negatiivinen kassavirta johtui pääasiassa Calvertin sulaton käyttöönottoon liittyvästä käyttöpääoman lisäyksestä.
  • Korolliset nettovelat nousivat 2 891 milj. euroon (31.12.2012: 2 620 milj. euroa), minkä seurauksena velkaantumisaste oli 103,3 % (31.12.2012: 88,8 %).

Ensimmäisen neljänneksen aikana Outokumpu jatkoi Euroopan komission vaatimaa Ternin toimintojen ja niihin liittyvien omaisuuserien myyntiprosessia. Euroopan komission kanssa jatkettujen keskustelujen ja neuvottelujen seurauksena myyntiprosessin aikataulua on jatkettu vaaditun kilpailuviranomaisprosessin mahdollistamiseksi. Outokumpu odottaa voivansa julkistaa lisätietoja Ternin myynnistä vuoden 2013 toisen neljänneksen aikana.

Näkymät vuoden 2013 toiselle neljännekselle

Outokumpu pitää ennallaan odotuksensa vaimeasta vuoden ensimmäisestä puoliskosta ja odottaa liikevaihdon paranevan vuoden 2013 jälkipuoliskolla.

Verrattuna vuoden 2013 ensimmäiseen neljännekseen Outokumpu odottaa vuoden 2013 toisen neljänneksen toimitusmäärien pysyvän ennallaan tai olevan hieman alhaisemmalla tasolla, tuotejakauman olevan heikompi ja nikkelin hinnan kehityksen lisäävän epävarmuutta. Ferrokromin ja Calvertin käyttöönottojen myönteisten vaikutusten odotetaan kuitenkin osittain kumoavan edellä mainittujen tekijöiden vaikutuksen.

Niinpä Outokumpu odottaa vuoden 2013 toisen neljänneksen operatiivisen tuloksen olevan samalla tasolla tai hieman heikompi kuin ensimmäisellä neljänneksellä. Konsernin kustannussäästöohjelmiin liittyvät kertaluonteiset erät saattavat vaikuttaa Outokummun toisen neljänneksen liiketulokseen.

Huom.: Tässä katsauksessa on esitetty vertailuja sekä Outokumpuun yksittäisenä yhtiönä että uuteen Outokumpuun yhdistettynä yhtiönä (vertailut perustuvat johdon arvioihin). Vertailukelpoisiksi merkityissä taulukoissa on esitetty vertailuja yhdistettyyn yhtiöön. Tekstissä esitetään ja vertaillaan vain vertailukelpoisia lukuja. Terni on raportoitu lopetetuissa toiminnoissa.

Konsernin tunnusluvut
    I/13 IV/12 I/12 2012
        Oikaistu 1)
Liikevaihto Milj. EUR 2 221 1 004 1 304 4 538
EBITDA Milj. EUR 12 -67 61 -50
Oikaisut EBITDAan 2) Milj. EUR 5 59 -1 121
Operatiivinen EBITDA Milj. EUR 17 -9 60 71
Liiketulos Milj. EUR -82 -220 3 -385
Oikaisut liiketulokseen 3) Milj. EUR 5 145 -1 217
Operatiivinen tulos Milj. EUR -77 -76 2 -168
Tulos ennen veroja Milj. EUR -140 -269 7 -524
Tilikauden tulos jatkuvista toiminnoista Milj. EUR -139 -309 12 -536
ilman kertaluonteisia eriä Milj. EUR -137 -170 24 -336
Tilikauden tulos Milj. EUR -152 -309 12 -536
Osakekohtainen tulos 4) EUR -0,07 -0,21 0,04 -0,46
ilman kertaluonteisia eriä 4) EUR -0,07 -0,11 0,09 -0,29
Sijoitetun pääoman tuotto % -5,8 -19,4 0,4 -8,2
ilman kertaluonteisia eriä % -5,7 -7,1 1,7 -4,0
Liiketoiminnan nettorahavirta Milj. EUR -46 45 116 266
Investoinnit käyttöomaisuuteen, jatkuvat toiminnot 5) Milj. EUR 82 2 885 79 3 155
Korollinen nettovelka kauden lopussa 6) Milj. EUR 2 891 2 620 1 495 2 620
Velkaantumisaste kauden lopussa 6) % 103,3 88,8 80,0 88,8
Ulkoiset toimitukset 1 000 tonnia 721 351 418 1 495
Ruostumattoman teräksen ulkoiset toimitukset 7) 1 000 tonnia 703 337 399 1 428
Ruostumattoman teräksen perushinta 8) EUR/tonni 1 177 1 167 1 185 1 172
Henkilöstö kauden lopussa, jatkuvat toiminnot   15 705 16 649 7 968 16 649

1) Vuoden 2012 luvut on oikaistu etuuspohjaisten järjestelyjen ja muiden pitkäaikaisten työsuhde-etuuksien laskentaperiaatteen muutoksesta sekä uudistetun IAS 19 -standardin soveltamisesta johtuen.
2) Kertaluonteiset erät, muut kuin arvonalentumiset; sekä varastovoitot/tappiot, tilintarkastamaton.
3) Kertaluonteiset erät sekä varastovoitot/tappiot, tilintarkastamaton.
4) Vuoden 2012 luvut on laskettu osakeantioikaistun painotetun keskimääräisen osakemäärän mukaisesti.
5) 1.10.–31.12.2012 ja 1.1.–31.12.2012 luvut sisältävät Inoxumin hankinnan 2 720 milj. euroa ja hankintaan liittyviä
rahoitusleasingsopimuksia sekä käyttöomaisuushankintoja 79 milj. euroa.
6) 31.3.2012 ilman osakeannin vaikutusta. Velkaantumisaste 31.3.2012 osakeannin vaikutus huomioiden oli 67,8 %.
7) Ilman ferrokromitoimituksia, mutta sisältää erikoismetalliseosten toimitukset.
8) Ruostumaton teräs: CRU - Saksan perushinta (2 mm cold rolled 304 sheet).

Raaka-aineisiin liittyvät varastovoitot ja -tappiot
Toteutunut voittojen tai tappioiden jaksotusero ruostumattoman teräksen tonnia kohden on arvioitu perustuen jokaisen metallin ostohinnan ja laskutushinnan väliseen erotukseen laskettuna euroina tonnia kohden kerrottuna keskimääräisellä ruostumattoman teräksen metallipitoisuudella. Toteutumattoman jaksotuseron vaikutus käsittää nettorealisointiarvon muutokset vuosineljänneksen aikana. Jos metallien hinnoissa tapahtuu vuosineljänneksen aikana merkittävä negatiivinen muutos, varastot alaskirjataan jakson lopussa nettorealisointiarvoon, joka heijastaa alimpia odotettuja ruostumattoman teräksen markkinahintoja tulevaisuudessa. Koska tämän jaksotuserojen vaikutuksen odotetaan vaikuttavan Outokummun rahavirtaan vasta sen jälkeen, kun raaka-aine on myyty, se kirjataan toteutumattomaksi kirjaushetkellä.

Konsernin tunnusluvut, vertailukelpoiset
    I/13 IV/12 I/12 2012
Liikevaihto Milj. EUR 2 221 2 067 2 648 9 458
EBITDA Milj. EUR 12 -117 73 -176
Oikaisut EBITDAan 1) Milj. EUR 5 59 -5 203
Operatiivinen EBITDA Milj. EUR 17 -58 68 27
Liiketulos Milj. EUR -82 -307 -58 -692
Oikaisut liiketulokseen 2) Milj. EUR 5 145 37 344
Operatiivinen tulos Milj. EUR -77 -162 -21 -348
Investoinnit käyttöomaisuuteen, jatkuvat toiminnot 3) Milj. EUR 82 254 181 821
Ulkoiset toimitukset 1 000 tonnia 721 658 777 2 853
Ruostumattoman teräksen ulkoiset toimitukset 4) 1 000 tonnia 703 644 758 2 786
Henkilöstö kauden lopussa, jatkuvat toiminnot   15 705 16 649 17 351 16 649

1) Kertaluonteiset erät, muut kuin arvonalentumiset; sekä varastovoitot ja -tappiot, tilintarkastamaton.
2) Kertaluonteiset erät sekä varastovoitot ja -tappiot, tilintarkastamaton.
3) 1.10.–31.12.2012 ja 1.1.–31.12.2012 luvut sisältävät Inoxum-hankintaan liittyviä rahoitusleasingsopimuksia ja käyttöomaisuushankintoja 79 milj. euroa.
4) Ilman ferrokromitoimituksia, mutta sisältää erikoismetalliseosten toimitukset.

Raaka-aineisiin liittyvät varastovoitot ja -tappiot

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta:

”Vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä Outokumpu aloitti toimintansa yhdistyneenä yhtiönä Inoxum-yrityskauppa toteuduttua 28.12.2012. Yhdistyminen on edennyt hyvin, ja uuden strategian toteuttaminen on jo täydessä vauhdissa. Olemme pystyneet pitämään sekä asiakaspalvelun laadun että asiakastyytyväisyyden korkealla tasolla yhdistyneen yhtiön toiminnan ensi kuukausina.

Ruostumattoman teräksen markkinat pysyvät haasteellisina johtuen heikkona jatkuneesta taloustilanteessa erityisesti Euroopassa ja osittain myös Yhdysvalloissa. Suotuisa kausivaihtelu on tyypillistä ensimmäiselle neljännekselle, mutta tänä vuonna sen vaikutus jäi aiempaa vaimeammaksi. Siksi ruostumattoman teräksen perushinta jäi alle tavoitteen vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä. Tavoitteenamme on edelleen nostaa hintoja tukeaksemme Outokummun kannattavuuden palauttamista vuonna 2013.

Liiketoiminta-alueistamme High Performance Stainless & Alloys ja etenkin sen erikoisteräsliiketoiminta sekä Stainless Coil EMEA paransivat selvästi tulostaan vuoden 2012 neljänteen neljännekseen verrattuna. Tulosparannusta vauhdittivat myyntimäärien kasvu, hintojen nousu, kustannussäästöt ja ferrokromituotannon käyttöönotto. Yrityskauppaan liittyvät synergiasäästöt olivat yhteensä 16 miljoonaa euroa. Olemme asettaneet tälle vuodelle tavoitteeksi 50 miljoonan euron synergiasäästöt, ja tavoitteen toteutuminen on edennyt suunnitellusti. Kannattavuutemme jäi kuitenkin heikoksi, ja jatkamme määrätietoisia toimia tilanteen korjaamiseksi.

Liiketoiminnan kassavirta kääntyi negatiiviseksi ensimmäisellä neljänneksellä johtuen lähinnä suunnitellusta Calvertin sulaton ylösajosta Yhdysvalloissa. Keskitymme loppuvuoden käyttöpääoman hallintaan sekä tuloksen ja operatiivisen kassavirran parantamiseen.

P150-säästöohjelma etenee suunnitellusti. Odotamme saavuttavamme 30–50 miljoonan euron säästöt vuonna 2013 ja täydet 150 miljoonan euron vuotuiset säästöt vuoden 2014 loppuun mennessä. Osana synergiasäästöjä ja P150-säästöohjelmaa olemme julkistaneet tänään lisätietoja suunnitelluista henkilöstövähennyksistä, joiden tavoitteena on pienentää liiketoiminnan kuluja merkittävästi. Uusien toimien myötä odotamme henkilöstömme vähenevän maailmanlaajuisesti 2 500 työntekijällä vuoteen 2017 mennessä.

Outokummun muutos edellyttää vaikeita päätöksiä. Olen kuitenkin varma, että valitsemamme strategia ja toteuttamamme toimenpiteet mahdollistavat yhtiön kääntämisen kannattavaksi ja voimme ottaa täyden hyödyn irti asemastamme maailman johtavana ruostumattoman teräksen ja erikoismetalliseosten tuottajana.”

Yhdistetty tiedotustilaisuus, puhelinkonferenssi ja suora internetlähetys (webcast) koskien vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen tulosta järjestetään 25.4.2013 klo 13.00 hotelli Kämpissä, neuvotteluhuone Peilisalissa, osoitteessa Kluuvikatu 2, 00100 Helsinki. Tilaisuus on englanninkielinen.

Tilaisuuteen voi osallistua myös puhelinkonferenssin välityksellä soittamalla 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon (09) 23 113 289. Tunnussana on “Outokumpu”.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä internetissä. Tiedotteen lopusta löytyy suora linkki internetlähetykseen.

Pörssitiedote ja tilaisuuden esitysmateriaali ovat saatavilla ennen tiedotustilaisuuden alkua osoitteessa www.outokumpu.com/Sijoittajat.

Internetlähetyksen tallennetta voi seurata 25.4.2013 arviolta klo 16.00 lähtien osoitteessa www.outokumpu.com/Investors/Webcasts.

Linkki internetlähetykseen

Sijoittajat:

Tamara Weinert
puh. (09) 421 2438, matkapuh. 040 751 7194

Media:

Saara Tahvanainen
puh. (09) 421 3265, matkapuh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoisseosmetallituotteiden markkinajohtaja maailmassa. Tuotteemme ovat omiaan vaativiin käyttökohteisiin ruokailuvälineistä energialaitoksiin, siltoihin ja sairaalavälineisiin. Ruostumaton teräs edesauttaa kestävää kehitystä, sillä se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa.  Outokummun palveluksessa on noin 16 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi