Outokumpu - Euroopan komissio hyväksyy Inoxum-yrityskaupan

PÖRSSITIEDOTE
7.11.2012 klo 13.00

Euroopan komissio on tänään hyväksynyt yrityskaupan, jossa Outokumpu ostaa Inoxumin. Yrityskaupan myötä Outokummusta tulee ruostumattoman teräksen ja erikoisseosmetallituotteiden markkinajohtaja maailmassa. Outokumpu on yhä täysin sitoutunut toteuttamaan yrityskaupan vuoden 2012 loppuun mennessä.

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta: “Aloitamme innolla ruostumattoman teräksen markkinajohtajana. Yrityskauppa on ratkaisu ruostumattoman terästeollisuuden mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Uusi Outokumpu voi saavuttaa merkittävästi paremmat kapasiteetin käyttöasteet, markkina-asemamme Euroopan ulkopuolella vahvistuu ja meillä on laajin tuotevalikoima, jolla voimme palvella asiakkaitamme entistä paremmin. Yrityskaupan myötä voimme saavuttaa 200 milj. euron vuosittaiset synergiasäästöt sekä tehokkuuden, joita kumpikaan yhtiö ei olisi voinut saavuttaa yksin.”

Yrityskaupan hyväksyminen edellyttää Inoxumin Ternissä Italiassa sijaitsevan ruostumattoman teräksen tehtaan sekä joidenkin Euroopan palvelukeskusten myyntiä. Outokummulla on kuusi kuukautta aikaa myydä nämä yksiköt. Yksiköiden myyntiprosessi ei estä Outokumpua toteuttamasta Inoxum-yrityskauppaa vuoden 2012 loppuun mennessä. Yhtiö on tänään käynnistänyt myyntiprosessin ja odottaa löytävänsä monia potentiaalisia ostajia myytäville yksiköille.

Kari Tuutti
puh. (09) 421 2432, matkapuh. 040 717 0830

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 7 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.
www.outokumpu.com