• Outokumpu Oyj/

Outokumpu - Hyvä kehitys kustannus- ja synergiasäästöissä ja ferrokromissa peittyi heikkoon markkinaan ja haasteisiin Amerikassa

PÖRSSITIEDOTE
24.7.2013 klo 9.00

Vuoden 2013 toinen neljännes lyhyesti

Ennusteiden mukaisesti operatiivinen tulos oli samalla tasolla kuin vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä haastavassa toimintaympäristössä. Nikkelin hinnan jatkuva lasku johti pienempiin toimituksiin ja katteisiin.

• Vuoden 2013 toisella neljänneksellä maailmanlaajuinen kysyntä nousi 3,8 %, mutta tärkeällä Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella (EMEA) ruostumattoman teräksen kysyntä laski 1,9 % vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Euroopassa ruostumattoman teräksen perushinnat laskivat 4,0 % ja nikkelin keskihinta laski 14 %. Ruostumattoman teräksen kysyntä EMEA-alueella oli 3 645 tonnia vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla eli samalla tasolla kuin edellisvuoden vastaavalla jaksolla (I-II/2012: 3 663 tonnia).
  • Vuoden 2013 toisella neljänneksellä Outokummun ruostumattoman teräksen toimitukset laskivat 7 % vuoden 2013 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna ja olivat 656 000 tonnia (I/2013: 703 000 tonnia). Vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla konsernin toimitukset olivat 1 359 000 tonnia eli 8 % pienemmät kuin edellisvuoden vastaavalla jaksolla (I-II/2012: 1 478 000 tonnia).
  • Operatiivinen tulos vuoden 2013 toisella neljänneksellä oli -80 milj. euroa (I/2013: -77 milj. euroa). Tappiot johtuivat pääasiassa toimitusmäärien laskusta, nikkelin hintojen laskun jatkumisesta ja Amerikan toimintojen heikosta tuloskehityksestä. Jatkuneen heikon tuloskehityksen myötä vuoden 2013 ensimmäisen puoliskon operatiivinen tulos oli -157 milj. euroa (I-II/2012: -93 milj. euroa).
  • Konsernin liiketulos vuoden 2013 toisella neljänneksellä oli -164 milj. euroa (I/2013: -82 milj. euroa), joka sisälsi -46 milj. euroa kertaluonteisia eriä (I/2013: -2 milj. euroa) ja -38 milj. euroa raaka-aineisiin liittyviä varastovaikutuksia (I/2013: -3 milj. euroa). Konsernin liiketulos vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla oli -246 milj. euroa (I-II/2012: -248 milj. euroa), joka sisälsi -47 milj. euroa kertaluonteisia eriä (I-II/2012: -150 milj. euroa) ja -41 milj. euroa raaka-aineisiin liittyviä varastovaikutuksia (I-II/2012: -5 milj. euroa). Kertaluonteiset erät vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla liittyivät pääasiassa uudelleenjärjestelyihin ja henkilöstövähennyksiin sekä Carrier-oikeustapauksen sovintosopimuksen mukaisiin korvauksiin.
  • Liiketoiminnan kassavirta oli -160 milj. euroa (I/2013: -46 milj. euroa). Tämä johtui pääasiassa negatiivisesta käyttökatteesta (EBITDA) ja käyttöpääoman kasvusta. Vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla kassavirta oli -206 milj. euroa (I-II/2012: 139 milj. euroa).
  • Korolliset nettovelat nousivat 3 041 milj. euroon (31.3.2013: 2 891 milj. euroa), minkä seurauksena velkaantumisaste oli 120,6 % (31.3.2013: 103,3 %).

Terni-kaupan tilannekatsaus

Ternin terästehtaan myynti ja keskustelut useiden ostajaehdokkaiden kanssa jatkuvat Euroopan komission myöntämän lisäajan puitteissa. Lisäksi tehtaalla on aloitettu kustannussäästöihin ja käyttöpääoman hallinnan tehostamiseen tähtäävät ohjelmat, jotka ovat molemmat noin 70 milj. euroa ja joiden tavoitteena on Ternin taloudellisen aseman parantaminen. Myyntiprosessin aikana Outokumpua sitovat useat myönnytyksiin liittyvät kaupalliset velvoitteet, kuten Stainless Coil Americas -liiketoiminta-alueen ruostumattoman teräksen hankintojen jatkaminen Ternin tehtaalta. Outokumpu tekee aktiivisesti töitä saadakseen myynnin päätökseen ja kaupan allekirjoitettua tämän vuoden toisella puoliskolla.

Näkymät vuoden 2013 kolmannelle neljännekselle

Outokumpu laskee odotuksiaan operatiivisen tuloksen paranemisesta vuoden 2013 toisella puoliskolla. Tämä johtuu nikkelin hinnan laskun jatkumisesta, heikosta markkinakysynnästä etenkin Euroopassa, perinteisesti vaisusta kolmannesta neljänneksestä sekä Amerikan toimintojen arvioitua heikommasta tuloskehityksestä.

Yhtiö odottaa kolmannen neljänneksen liiketuloksen olevan suunnilleen samalla tasolla kuin toisella neljänneksellä. Tässä on huomioitu tämänhetkisillä metallien hinnoilla arvioidut raaka-aineisiin liittyvät varastotappiot sekä konsernin uudelleenjärjestelyohjelmiin liittyvät kertaluonteiset erät. Operatiivisen tuloksen odotetaan olevan heikompi kuin toisella neljänneksellä.

Huom.: Tässä katsauksessa on esitetty vertailuja sekä Outokumpuun yksittäisenä yhtiönä että uuteen Outokumpuun yhdistettynä yhtiönä. Vertailut perustuvat johdon arvioihin. Vertailukelpoisiksi merkityissä taulukoissa on esitetty vertailuja yhdistettyyn yhtiöön.  Tekstissä esitetään ja vertaillaan vain vertailukelpoisia lukuja. Terni on raportoitu lopetetuissa toiminnoissa.

Konsernin tunnusluvut, vertailukelpoiset
Ruostumattoman teräksen ulkoiset toimitukset,
jatkuvat toiminnot 4) 1 000 tonnia 656 703 720 2 786
Ruostumattoman teräksen perushinta 5) EUR/tonni 1 137 1 177 1 182 1 172
Henkilöstö kauden lopussa, jatkuvat toiminnot,
ilman kesäharjoittelijoita 6)   15 540 15 705 17 068 16 649

1) Kertaluonteiset erät, muut kuin arvonalentumiset; sekä varastovoitot/tappiot, tilintarkastamaton.
2) Kertaluonteiset erät sekä varastovoitot/tappiot, tilintarkastamaton.
3) 1.1.–31.12.2012 luku sisältää Inoxum-hankintaan liittyviä rahoitusleasingsopimuksia ja käyttöomaisuushankintoja 79 milj. euroa, mutta ei sisällä 2 720 milj. euron Inoxum-hankintaa.
4) Ilman ferrokromitoimituksia, mutta sisältää erikoismetalliseosten toimitukset.
5) Ruostumaton teräs: CRU - Saksan perushinta (2 mm cold rolled 304 sheet).
6) 30.6.2013 konsernin palveluksessa oli lisäksi noin 700 kesäharjoittelijaa (30.6.2012: noin 800).

Raaka-aineisiin liittyvät varastovoitot ja -tappiot

Toteutunut voittojen tai tappioiden jaksotusero ruostumattoman teräksen tonnia kohden on arvioitu perustuen jokaisen metallin ostohinnan ja laskutushinnan väliseen erotukseen laskettuna euroina tonnia kohden kerrottuna keskimääräisellä ruostumattoman teräksen metallipitoisuudella. Toteutumattoman jaksotuseron vaikutus käsittää nettorealisointiarvon muutokset vuosineljänneksen aikana. Jos metallien hinnoissa tapahtuu vuosineljänneksen aikana merkittävä negatiivinen muutos, varastot alaskirjataan jakson lopussa nettorealisointiarvoon, joka heijastaa alimpia odotettuja ruostumattoman teräksen markkinahintoja tulevaisuudessa. Koska tämän jaksotuserojen vaikutuksen odotetaan vaikuttavan Outokummun rahavirtaan vasta sen jälkeen, kun raaka-aine on myyty, se kirjataan toteutumattomaksi kirjaushetkellä.

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta:

“Outokummun toisen neljänneksen operatiivinen tulos vastasi odotuksia, mutta epäsuotuisa kehitys jatkui. Nikkelin hinnan 20 prosentin lasku vuoden alusta, heikko taloustilanne ja Amerikan toimintojen haasteet heikensivät kaikki osaltaan myyntiä ja kannattavuutta. Myönteistä oli, että ferrokromin tuotannon käyttöönotto ja synergiasäästötoimet etenivät suunniteltua nopeammin. Ferrokromituotanto oli vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla 209 000 tonnia, mikä vahvisti luottamustamme 400 000 tonnin vuositavoitteen saavuttamiseen. Inoxum-yrityskauppaan liittyvät synergiasäästöt olivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla 39 miljoonaa euroa, joten alkuperäinen tavoitteemme 50 miljoonan euron säästöistä vuonna 2013 on ylittymässä.

Toisella vuosipuoliskolla keskitymme edelleen lisäsäästöjen saavuttamiseen kaikissa toiminnoissa, jotta voimme pienentää ruostumattoman teräksen heikkojen markkinanäkymien vaikutuksia. Meneillään olevien säästöohjelmien ja synergiasäästöjen odotetaan tuovan yhteensä noin 300 miljoonan euron vuosittaiset säästöt ensi vuoden loppuun mennessä. Meillä on myös selkeä toimintasuunnitelma Amerikan toimintojen tuloskehityksen parantamiseksi. Kassavirran osalta keskitymme edelleen vahvasti käyttöpääoman hallintaan ja investointien minimointiin taseen vahvistamiseksi. Äskettäin julkistettu 900 miljoonan euron valmiusluotto tuo joustavuutta likviditeetin hallintaan.

Odotan vuoden 2013 toisenkin puoliskon jatkuvan haasteellisena heikkojen talousnäkymien vuoksi. Uusi Outokumpu aloitti toimintansa vasta kuusi kuukautta sitten, eikä markkinatilanne ole helpottanut yhtiön muutosprosessia. Outokummussa kaksi vuotta sitten aloitettujen uudelleenjärjestelyjen tulokset ovat kuitenkin olleet hyviä, ja nyt toteutamme saman muutoksen uudessa Outokummussa. Luotan siihen, että meneillään olevat strategiset uudelleenjärjestelyt ja kasvuhankkeet tuottavat tulosta seuraavan puolentoista vuoden aikana.”

Tiedotustilaisuus, puhelinkonferenssi ja internetlähetys 24.7.2012 klo 13.00

Yhdistetty tiedotustilaisuus, puhelinkonferenssi ja suora internetlähetys (webcast) koskien vuoden 2013 toisen neljänneksen tulosta järjestetään 24.7.2013 klo 13.00 hotelli Kämpissä, neuvotteluhuone Peilisalissa, osoitteessa Kluuvikatu 2, 00100 Helsinki. Tilaisuus on englanninkielinen.

Tilaisuuteen voi osallistua myös puhelinkonferenssin välityksellä soittamalla 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon (09) 23 113 289. Tunnussana on “Outokumpu”.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä internetissä. Tiedotteen lopusta löytyy suora linkki internetlähetykseen.

Pörssitiedote ja tilaisuuden esitysmateriaali ovat saatavilla ennen tiedotustilaisuuden alkua osoitteessa www.outokumpu.com/Investors.

Internetlähetyksen tallennetta voi seurata 24.7.2013 arviolta klo 16.00 lähtien osoitteessa http://www.outokumpu.com/en/investors/IR-events/webcasts/Pages/default.aspx.

Linkki internetlähetykseen

Sijoittajat: Tamara Weinert, puh. 040 751 7194

Media: Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoismetalliseostuotteiden markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on noin 16 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi