• Outokumpu Oyj/

Outokumpu – Korkein oikeus hylkäsi syyttäjän valituslupahakemuksen Venäjän vientiä koskevissa syytteissä

LEHDISTÖTIEDOTE
28.3.2014 klo 13.30

Korkein oikeus on tänään antamallaan päätöksellä hylännyt syyttäjien valituslupahakemuksen koskien Kouvolan hovioikeuden päätöstä 19.4.2012, jossa hovioikeus hylkäsi kaikki Outokumpua ja sen kolmea työntekijää vastaan nostetut syytteet, jotka koskivat Venäjän vientikäytäntöjä vuosina 2004-2006.

Lakiasiainjohtaja Kimmo Karihtala: ”Olemme erittäin tyytyväisiä Korkeimman oikeuden päätökseen. Asian tutkinta alkoi tasan seitsemän vuotta sitten. Teimme tuolloin välittömästi mittavan selvitystyön, joka vakuutti meidät syytösten perättömyydestä. Tämä on sittemmin vahvistettu useaan otteeseen, koska kaikki syytteet Outokumpua ja sen työntekijöitä vastaan on hylätty kaikissa oikeusasteissa. On todella hienoa saada asia nyt lopullisesti päätökseen.”

Suomen Tulli käynnisti Outokummun Tornio Worksin Venäjän vientikäytäntöihin liittyvän rikostutkinnan maaliskuussa 2007. Syyteharkinta saatiin päätökseen marraskuussa 2010. Asia eteni oikeuteen maaliskuussa 2011, kun Outokumpua ja konsernin palveluksessa olevaa viittä henkilöä vastaan nostettiin syytteet. Kymenlaakson käräjäoikeus hylkäsi kaikki syyttäjän vaatimukset 22.6.2011 antamassaan päätöksessä. Syyttäjä valitti tuomiosta yhtiön ja kolmen henkilön osalta. Kouvolan hovioikeus hylkäsi kaikki syyttäjän vaatimukset 19.4.2012 antamassaan päätöksessä. Syyttäjä haki valituslupaa Korkeimmalta Oikeudelta, joka ei myöntänyt valituslupaa

Saara Tahvanainen, matkapuh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi