Outokumpu - Osakepalkkio-ohjelmien ansaintakausi 2014-2016 alkaa

PÖRSSITIEDOTE
17.4.2014 klo 14.00

Outokummun hallitus on hyväksynyt aiemmin ilmoitettujen, vuoden 2012 suoritepohjaisen osakeohjelman sekä rajoitettuja osakkeita koskevan ohjelman, kolmannen kauden 2014–2016 yksityiskohdat. Lisäksi hallitus on vahvistanut meneillään olevista ohjelmista allokoitujen osakemäärien teknisen oikaisun merkintäetuoikeusannin vuoksi.

Suoriteperusteinen osakeohjelma, ansaintakausi 2014–2016

Outokumpu Oyj:n hallitus hyväksyi 31.1.2012 osakepohjaisen kannustinjärjestelyn (suoriteperusteinen osakeohjelma 2012), joka on osa Outokumpu-konsernin johdon kannustin- ja sitouttamisjärjestelmää. Suoriteperusteinen osakeohjelma 2012 koostuu vuosittain alkavista yksittäisistä osakeohjelmista, jotka kukin sisältävät kolmen vuoden pituisen ansaintajakson, minkä jälkeen osakepalkkiot suoritetaan osallistujille, jos hallituksen asettamat ansaintakriteerit saavutetaan.

Hallitus on hyväksynyt vuoden 2012 järjestelyn kolmannen osakeohjelman (osakeohjelma 2014–2016) yksityiskohdat. Osakeohjelma 2014–2016 alkaa vuoden 2014 alussa, ja sen puitteissa myönnettävät osakkeet luovutetaan keväällä 2017. Vuoteen 2014 sovellettavat ansaintakriteerit ovat liiketuloksen parannus ja kassavirta.

Hallitus on vahvistanut että osakeohjelman 2014–2016 piiriin voidaan kutsua enintään 150 henkilöä. Jos hallituksen asettama maksimisuoritustaso saavutetaan, osakeohjelman 2014–2016 perusteella suoritettavien osakkeiden määrä on enintään 56 000 000 brutto-osaketta, josta vähennetään soveltuvat verot. Jäljelle jäävä nettoarvo suoritetaan osallistujille Outokummun osakkeina.

Rajoitettuja osakkeita koskeva ohjelma, kausi 2014–2016

Hallitus on hyväksynyt 31.1.2012 osakepohjaisen rajoitettuja osakkeita koskevan kannustinjärjestelyn, joka mahdollistaa osallistujiksi valittujen yksittäisten Outokumpu-konsernin työntekijöiden pitkäaikaisen kannustamisen. Se koostuu vuosittain alkavista yksittäisistä osakeohjelmista. Kukin osakeohjelma muodostuu kolmen vuoden pituisesta rajoitusjaksosta, jonka jälkeen allokoidut osakkeet luovutetaan osallistujille edellyttäen, että heidän työsuhteensa Outokumpuun jatkuu keskeytyksettä koko ohjelman ajan osakkeiden luovuttamisajankohtaan saakka.

Hallitus on hyväksynyt että järjestelyn kolmas osakeohjelma (osakeohjelma 2014–2016) alkaa vuoden 2014 alusta, ja sen puitteissa myönnettävät osakkeet luovutetaan keväällä 2017. Järjestelyn nojalla annettavat osakepalkkiot vahvistaa vuosittain toimitusjohtaja hallituksen myöntämän valtuutuksen perusteella kuitenkin siten, että mahdolliset osakepalkkiot konsernin johtoryhmän jäsenille hyväksyy hallitus. Järjestelyn toisen osakeohjelman 2014–2016 puitteissa voidaan allokoida enintään 8 000 000 brutto-osaketta, josta vähennetään soveltuvat verot. Jäljelle jäävä nettoarvo annetaan osallistujille Outokummun osakkeina.

Osakeohjelmaan 2013–2015 kutsuttiin vuoden 2013 aikana kolme työntekijää, ja heille allokoitiin yhteensä 122 500 brutto-osaketta.

Muita ehtoja

Yksittäisen osallistujan enimmäispalkkio yllä mainittujen järjestelyjen nojalla, yhdessä osallistujan muiden lyhyen ja pitkän aikavälin kannustinpalkkioiden kanssa, ei voi ylittää 200 %:a osallistujan yhden vuoden bruttopalkasta.

Yllä mainittujen osakekannustinjärjestelyjen yhteydessä ei anneta uusia osakkeita, joten järjestelmillä ei ole laimentavaa vaikutusta.

Outokumpu-konsernissa noudatetun osakeomistusohjelman mukaan konsernin johtoryhmän jäsenillä on velvollisuus pitää omistuksessaan yhtiön palkitsemisjärjestelmien kautta saatuja Outokummun osakkeita määrä, jonka arvo vastaa henkilön yhden vuoden bruttopalkkaa. 50 % yllä mainittujen uusien ohjelmien nojalla saaduista netto-osakkeista on käytettävä yllä mainitun omistusvaatimuksen täyttämiseen.

Meneillään olevien ohjelmien osakemäärien tekninen oikaisu merkintäetuoikeusannin vuoksi

Hallitus on hyväksynyt meneillään olevista ohjelmista allokoitujen osakemäärien teknisen oikaisun ohjelmien ehtojen mukaisesti. Oikaisu tehtiin, jotta allokoitujen osakkeiden suhde Outokummun osakkeiden kokonaismäärään pysyisi muuttumattomana, sillä osakkeiden kokonaismäärässä on tapahtunut muutos 28.2.2014 tiedotetun merkintäetuoikeusannin tuloksena, jossa osakkeenomistajat saivat merkitä uusia osakkeita omistamiensa osakkeiden suhteessa.

Johanna Henttonen, puh. (09) 421 3804, matkapuh. 040 530 0778

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi