Outokumpu – Vakaa kehitys jatkui, konsernin oikaistu liiketulos selvästi positiivinen 32 milj. euroa

OSAVUOSIKATSAUS
3.11.2016 klo 12.00

Vuoden 2016 kolmas neljännes lyhyesti

Outokummun oikaistu liiketulos nousi 32 milj. euroon toisen neljänneksen -5 milj. eurosta. Tulosparannus johtui pääasiassa Americasin hyvänä jatkuneesta kehityksestä ja Euroopan markkinavireen parantumisesta.

• Ruostumattoman teräksen toimitukset olivat 608 000 tonnia (629 000 tonnia)1.
  • Oikaistu käyttökate2 oli 110 milj. euroa (51 milj. euroa).
  • Oikaistu liiketulos3 oli 32 milj. euroa (-5 milj. euroa). Kolmannen neljänneksen oikaistu liiketulos sisältää 8 milj. euroa (11 milj. euroa) oikaisuja mukaan lukien raaka-aineisiin liittyvien varastovoittojen/-tappioiden ja metallisuojausten nettovaikutuksen 6 milj. euroa (15 milj. euroa).
  • Liiketulos oli 40 milj. euroa (6 milj. euroa).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 61 milj. euroa (54 milj. euroa).
  • Nettovelka laski 1 396 milj. euroon (1 485 milj. euroa).
  • Velkaantumisaste oli 65,3 % (69,1 %).
  • Sijoitetun pääoman tuotto oli 9,3 % (6,2 %).

I-III/2016 lyhyesti

• Ruostumattoman teräksen toimitukset olivat 1 848 000 tonnia (I-III/2015: 1 807 000 tonnia).
  • Oikaistu käyttökate oli 200 milj. euroa (I-III/2015: 146 milj. euroa).
  • Oikaistu liiketulos oli 7 milj. euroa (I-III/2015: -90 milj. euroa)4.
  • Liiketulos oli 34 milj. euroa (I-III/2015: -113 milj. euroa)4.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 190 milj. euroa (I-III/2015: -36 milj. euroa).

1 Suluissa esitettävät vertailutiedot ovat edelliseltä neljännekseltä, ellei toisin mainita.
2 Käyttökate (EBITDA) ilman oikaisuiksi luokiteltujen erien vaikutusta. Oikaisuiksi on luokiteltu olennaisia tuotto- ja kulueriä, kuten uudellenjärjestelykuluja, arvonalentumisia, omaisuuden tai liiketoimintojen myyntiin liittyviä voittoja/tappioita sekä raaka-aineisiin liittyvät varastovoitot/-tappiot ja metallijohdannaisista johtuvat voitot/tappiot.
3 Liiketulos (EBIT) ilman oikaisuiksi luokiteltujen erien vaikutusta.
4 Aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden taloudellisten pitoaikojen muutos vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä vaikuttaa lukujen vertailukelpoisuuteen ajanjaksojen välillä.

Konsernin tunnusluvut
    III/16 II/16 III/15 I-III/16 I-III/15 2015
Liikevaihto Milj. EUR 1 419 1 379 1 487 4 183 4 949 6 384
EBITDA Milj. EUR 119 62 3 227 123 531
Oikaistu EBITDA 1) Milj. EUR 110 51 13 200 146 196
Liiketulos Milj. EUR 40 6 -77 34 -113 228
Oikaistu liiketulos 2) Milj. EUR 32 -5 -67 7 -90 -101
Tulos ennen veroja Milj. EUR 13 -22 -113 -56 -224 127
Tilikauden tulos Milj. EUR 13 -20 -115 -48 -222 86
Osakekohtainen tulos EUR 0,03 -0,05 -0,27 -0,12 -0,51 0,23
Sijoitetun pääoman tuotto % 9,3 6,2 -3,4 9,3 -3,4 5,3
Liiketoiminnan nettorahavirta Milj. EUR 61 54 67 190 -36 -34
Korollinen nettovelka kauden lopussa Milj. EUR 1 396 1 485 2 012 1 396 2 012 1 610
Velkaantumisaste kauden lopussa % 65,3 69,1 96,5 65,3 96,5 69,1
Investoinnit käyttöomaisuuteen Milj. EUR 43 28 29 103 89 154
Ruostumattoman teräksen toimitukset 3) 1 000 tonnia 608 629 570 1 848 1 807 2 381
Henkilöstö kauden lopussa 4)   10 785 10 645 11 560 10 785 11 560 11 002

1) EBITDA (käyttökate) ilman oikaisuiksi luokiteltujen erien vaikutusta, tilintarkastamaton.
2) Liiketulos ilman oikaisuiksi luokiteltujen erien vaikutusta, tilintarkastamaton.
3) Ilman ferrokromitoimituksia.
4) 30.6.2016 konsernin palveluksessa oli lisäksi noin 800 kesäharjoittelijaa.

Näkymät vuoden 2016 neljännelle neljännekselle

Ruostumattoman teräksen kysynnän odotetaan pysyvän hyvänä neljännellä neljänneksellä sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa. Jakelijoiden kysynnän odotetaan kuitenkin heikkenevän tyypillisesti vuoden loppua kohti erityisesti Yhdysvalloissa lomakaudesta johtuen.

Americas-liiketoiminta-alueella neljännen neljänneksen ruostumattoman teräksen toimitusten odotetaan kausivaihtelun seurauksena olevan merkittävästi alle kolmannen neljänneksen toimitusten. Europe-liiketoiminta-alueella toimitusten odotetaan olevan samalla tasolla kuin kolmannella neljänneksellä.

Ferrokromituotanto kärsi lokakuussa teknisistä vaikeuksista huoltotöiden jälkeisen ylösajon yhteydessä. Toiminta on nyt palautunut normaaliksi, mutta neljännen neljänneksen ferrokromitoimitusten odotetaan jäävän alle kolmannen neljänneksen toimitusten. Tämän negatiivisen tulosvaikutuksen kumoaa ferrokromin hinnannousu, joten ferrokromitoimintojen vaikutuksen Outokummun kannattavuuteen odotetaan pysyvän samalla tasolla kuin edellisellä neljänneksellä.

Outokumpu odottaa perushintojen parannuksella olevan lievä myönteinen vaikutus neljännen neljänneksen kannattavuuteen. Viivästys ferrokromituotannon käynnistämisessä, Americasin toimitusmäärien lasku ja Tornion tehtaan vuotuiset kunnossapitotyöt vaikuttavat kuitenkin siihen, että Outokumpu odottaa neljännen neljänneksen oikaistun liiketuloksen olevan samalla tasolla kuin kolmannella neljänneksellä. Siten myös koko vuoden 2016 oikaistun liiketuloksen odotetaan olevan selvästi positiivinen.

Outokumpu on sulkenut etuuspohjaisen eläkejärjestelyn Isossa-Britanniassa tulevien eläkekertymien osalta ja muuttanut eläkkeelle jäämisen ehtoja. Sen seurauksena Outokumpu arvioi työsuhde-etuuksista johtuvien nettovelvoitteiden vähenevän ja odottaa kirjaavansa arviolta 25 milj. euron tuoton neljännen neljänneksen tulokseen. Tuotto ei sisälly oikaistuun liiketulokseen.

Toimitusjohtaja Roeland Baan:

“Edistyimme jälleen merkittävästi kolmannella neljänneksellä: oikaistu liiketuloksemme nousi selvästi positiiviseksi. Americas-liiketoiminta-alue teki jälleen toimitusennätyksen ja paransi kannattavuuttaan entisestään. Liiketoiminta-alueen tappio laski seitsemään miljoonaan euroon. Europe-liiketoiminta-alueen vakaa kehitys jatkui, ja Europe teki kaikkien aikojen parhaan kolmannen neljänneksen tuloksen.

Muutokset, joita olemme tehneet kaikkialla yhtiössä, tuottavat tulosta. Americasissa kehitys oli erittäin hyvää. Tehokkuuden ja toimitusvarmuuden parantuessa olemme voineet hyötyä vahvasta kysynnästä ja positiivisesta hintakehityksestä.

Europe-liiketoiminta-alueella pystyimme pienentämään kolmannelle neljännekselle tyypillistä notkahdusta muuttamalla kunnossapitokäytäntöjämme. Jakamalla Pohjoismaiden tehtaiden kunnossapitotyöt kolmannelle ja neljännelle neljännekselle pystyimme parantamaan merkittävästi kannattavuutta perinteisesti heikommalla kolmannella neljänneksellä ja siirtämään Tornion kunnossapitotyöt vuoden loppuun, jolloin markkinat tyypillisesti hiljenevät.

Velan vähentämisessä etenimme hyvin. Käyttöpääomasta on vapautunut 149 miljoonaa euroa vuoden alusta, mikä on linjassa tavoitteemme kanssa vapauttaa käyttöpääomasta 200 miljoonaa euroa vuoden loppuun mennessä. Kannattavuuden paraneminen ja käyttöpääoman vähentäminen laskivat nettovelan alle 1,4 miljardin euron.

Oikaistu liiketuloksemme oli ensimmäiseltä yhdeksältä kuukaudelta 7 miljoonaa euroa, ja hyvä kehitys jatkuu neljännellä neljänneksellä. Markkinoiden hiljenemisestä vuoden loppua kohti ja ferrokromituotannon väliaikaisista ongelmista huolimatta odotamme neljännenkin neljänneksen oikaistun liiketuloksen olevan positiivinen. Näin ollen odotamme koko vuoden 2016 oikaistun liiketuloksen olevan selvästi positiivinen, mikä vie meitä vakaasti kohti tavoitettamme 500 miljoonan euron oikaistusta liiketuloksesta vuoteen 2020 mennessä.”

Puhelinkonferenssi tänään 3.11.2016 klo 15.00

Puhelinkonferenssi järjestetään torstaina 3.11.2016 klo 15.00. Puhelinkonferenssi on englanninkielinen. Tuloksen esittelevät Outokummun toimitusjohtaja Roeland Baan sekä talous- ja rahoitusjohtaja Christoph de la Camp. Tilaisuuteen voi osallistua puhelinkonferenssin välityksellä soittamalla 5−10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon (09) 2310 1619. Tunnuskoodi on 3362266.

Tilaisuutta voi seurata suorana verkossa osoitteessa http://edge.media-server.com/m/p/e2gckmtv. Pörssitiedote ja esitysmateriaali ovat saatavilla ennen tilaisuuden alkua osoitteessa www.outokumpu.com/fi/sijoittajat.

Tilaisuuden tallenne on saatavilla 3.11.2016 arviolta klo 18.00 lähtien osoitteessa http://www.outokumpu.com/en/investors/IR-events/webcasts/Pages/default.aspx.

Sijoittajat: Tommi Järvenpää, puh. (09) 421 3466, matkapuh. 040 576 0288

Media: Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja kestävä materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on 11 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä ja sen osake on listattu Nasdaq Helsingissä.
www.outokumpu.fi      outokumpu.com/stainless-news      choosestainless.outokumpu.com