• Outokumpu Oyj/

Outokumpu, thyssenkrupp Materials Processing Europe ja Purem by Eberspächer jatkavat autoteollisuuden päästöjen vähentämistä Circle Greenin avulla

9.8.2023 klo 10.00

Pakokaasujärjestelmien valmistusta autoteollisuuden päästöjen vähentämiseksi Purem by Eberspächerin tehtaalla Saksan Wilsdruffissa.

Maailman johtava vastuullisen ruostumattoman teräksen tuottaja Outokumpu jatkaa äskettäin solmittua yhteistyökumppanuutta johtavan teräs- ja alumiinipalvelukeskus thyssenkrupp Materials Processing Europen kanssa. Tavoitteena on vähentää autoteollisuuden päästöjä maailman ensimmäisen lähes päästöttömän ruostumattoman teräksen avulla. Pakokaasujen puhdistustekniikan ja akustiikkaratkaisujen asiantuntija Purem by Eberspächer alkaa käyttää thyssenkrupp Materials Processing Europen toimittamaa Outokumpu Circle Green -terästä, jonka hiilijalanjälki on jopa 92 prosenttia pienempi kuin teollisuudenalalla keskimäärin*. Yhteistyö on osoitus sitoutumisesta EU:n kunnianhimoiseen siirtymään kohti vähäpäästöistä liikennettä.

”Olemme terästeollisuuden eturintamassa irtautumassa hiilestä, ja erityisesti autoteollisuudessa päästöjä tulee leikata merkittävästi. Olemme sitoutuneet kiertotalouteen: ruostumaton teräksemme on täysin kierrätettävää, ja Circle Green on lajissaan ensimmäinen ratkaisu ja voi siten osoittaa tulevaisuuden suunnan. Mikään muu ruostumattoman teräksen tuottaja ei ole valmistanut terästä niin matalin päästöin koko tuotantoketjussa aina raaka-aineiden hankkimisesta lopputuotantoon. On ilo aloittaa yhteistyö Purem by Eberspächerin kanssa. He tarjoavat ratkaisuja niin yksityisiin kuin kaupallisiinkin liikennevälineisiin, ja yhdessä voimme edistää vastuullisempaa liikennettä Euroopassa”, sanoo Outokummun Stainless Europe ‑liiketoimintalinjan johtaja Niklas Wass.

”Erityisesti autoteollisuuden vahvana yhteistyökumppanina thyssenkrupp Materials Processing Europe pyrkii aktiivisesti löytämään keinoja alan kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja haasteiden ratkomiseksi. Tiimimme ovat mukana asiakkaiden innovatiivisessa tutkimus- ja kehitystoiminnassa alusta saakka ja tukevat toimitusketjua päästötavoitteiden saavuttamisessa. Olemme keskeinen linkki tuottajan ja alkuperäisen laitevalmistajan välillä ja haluamme kehittää autoteollisuutta entisestään tulevaisuutta varten. On hienoa päästä tekemään yhteistyötä pitkäaikaisen asiakkaamme kanssa tässä merkittävässä projektissa”, sanoo thyssenkrupp Materials Processing Europen toimitusjohtaja Marcus Wöhl.

Circle Green auttaa vähentämään ajoneuvotuotannon päästöjä

Outokumpu toimittaa yhteistyön puitteissa Circle Green ‑terästä thyssenkrupp Materials Processing Europelle. Palvelukeskuksen asiantuntijat vastaavat emorullan prosessoinnista halkaistuiksi nauhoiksi ja hoitavat ajantasaiset toimitukset Purem by Eberspächerille.

”Yhteistyö on hyvä esimerkki puhtaan liikkumisen lähestymistavastamme, jossa meillä on selkeät vastuullisuustavoitteet. Olemme teknologiajohtaja ja kiritämme omilla pakokaasunpuhdistusjärjestelmillämme niin perinteisten kuin tulevaisuuden ajoneuvotyyppien kuten vetymoottorien kehitystä. Tämä koskee myös tuotteissamme käytettyjä materiaaleja. Keskeistä on pienentää materiaalin hiilijalanjälkeä”, sanoo Purem by Eberspächerin globaalin hankinnan johtaja Uwe Ackermann.

Purem by Ebersprächer tekee yhteistyötä kaikkien autonvalmistajien kanssa ympäri maailman ja kuuluu Eberspächer-konserniin. Sen luotettaviin ratkaisuihin kuuluu pakokaasun puhdistustekniikan ja lämmönsäätelyn järjestelmiä sekä ajoneuvojen hallintajärjestelmiä. Green Footprint on yksi yhtiön vastuullisuusalueista selkeine tavoitteineen, joihin kuuluu hiilineutraali tuotanto vuoteen 2030 mennessä.

*) Maailmanlaajuinen hiilidioksidipäästöjen keskiarvo 6,1 tonnia hiilidioksidia ruostumattoman teräksen tonnia kohti. Outokumpu Circle Greenin hiilidioksidipäästöt: vain 0,5 tonnia hiilidioksidia ruostumattoman teräksen tonnia kohti.

Lue lisää: Reduce your carbon footprint with Outokumpu Circle Green | Outokumpu

Outokummun media: viestintä- ja brändijohtaja Päivi Allenius, puh. + 358 (0)40 753 7374 tai Outokumpu mediapuhelin,
puh. +358 (0)9 421 3840, s-posti media(at)outokumpu.com

thyssenkrupp Materials Processing Servicesin media: viestintäjohtaja Lars Bank, puh. +49 201 844 534416, lars.bank@thyssenkrupp-materials.com

Purem by Eberspächerin media: Eberspächerin konserniviestintäjohtaja Anja Kaufer, puh. +49 711 939-0250, press@eberspaecher.com

thyssenkrupp Materials Services lyhyesti

thyssenkrupp Materials Services on länsimaiden suurin riippumaton jakelija ja palveluntarjoaja, jolla on 380 toimipaikkaa – mukaan lukien 260 varastoa – yli 30 maassa. Yhtiön materiaaliasiantuntijat tarjoavat laaja-alaisesti palveluita, jotka auttavat asiakkaita keskittymään vahvemmin omaan ydinliiketoimintaansa. Yhtiön materiaalit palveluna -strategian mukaisesti yhtiö keskittyy raaka-aineiden ja materiaalien tarjontaan sekä toimitusketjun hallintaan liittyviin palveluihin. Digitaaliset ratkaisut varmistavat asiakkaille prosessitehokkuuden ja auttavat säästävät materiaaleja kestävällä tavalla. Vuodesta 2030 eteenpäin yhtiön tavoitteena on, että sen toiminnalla ei ole lainkaan ilmastovaikutuksia.

Purem by Eberspächer lyhyesti

Purem by Eberspächer on saksalaisen Eberspächer-konsernin tytäryhtiö. Sen yli 7 100 työntekijää kehittävät ja tuottavat pakokaasunpuhdistus- ja akustiikkajärjestelmiä henkilöautoihin, kaupallisiin ajoneuvoihin ja maastoautoihin tavoitteena puhdas ja hiljainen liikenne. Yhtiön teknologiat auttavat saavuttamaan tiukimmatkin päästövaatimukset ja melurajat. Yhtiön asiakaskuntaan kuuluvat maailman johtavat ajoneuvovalmistajat. Vuonna 2022 konserniyhtiöiden liiketoiminta-alueen liikevaihto oli noin 5,7 miljardia euroa. Väliaikaisten erien oikaisujen jälkeen oikaistu nettotulos oli noin 1,9 miljardia euroa.

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi