Outokumpu, ZWILLING ja STAHL KREBS yhteistyöhön veitsien hiilijalanjäljen pienentämiseksi

14.12.2023 klo 10.00

Maailman johtava ruostumattoman teräksen valmistaja Outokumpu, maailman johtava laadukkaiden ja nykyaikaisten keittiötuotteiden valmistaja ZWILLING ja tulevaisuuteen suuntautunut terästukkuri STAHL KREBS ovat allekirjoittaneet sopimuksen maailman ensimmäisen vähäpäästöisen ruostumattoman teräksen Outokumpu Circle Greenin® toimituksista. Kaikkien yhteinen tavoite on laajentaa olemassa olevaa yhteistyötä vastuullisuudessa.

Outokumpu toimittaa ruostumatonta Circle Green -terästä STAHL KREBSin kautta ZWILLINGille tavoitteena vähentää jatkuvasti ZWILLINGin tärkeimpien veitsisarjojen hiilijalanjälkeä. Veitsissä käytetty ruostumaton teräs kattaa yli kaksi kolmannesta veitsien koko hiilijalanjäljestä. Ensimmäisessä vaiheessa Circle Greeniä käytetään premium-sarjassa ZWILLING Pro, joka on yksi ZWILLINGin myydyimpiä veitsisarjoja ja jonka hiilijalanjälki pienenee siten noin kolmanneksella*. Jatkossa ZWILLINGin tavoitteena on siirtyä asteittain käyttämään Circle Greeniä useamman veitsisarjan veitsisarjojensa valmistuksessa. ZWILLINGille tämä on merkittävä askel kohti hiilestä irtautumisen tavoitetta osana yhtiön vastuullisuusstrategiaa.

Outokummun Circle Green -terästä STAHL KREBSin varastolla, josta ne toimitetaan ZWILLINGille.

Ensimmäinen martensiittinen ruostumaton Circle Green -teräs laadukkaisiin veitsiin

Circle Green -tuotesarjan hiilijalanjälki on jopa 93 % pienempi kuin teollisuudenalan keskiarvo*, ja se on maailman ensimmäinen vähäpäästöinen ruostumaton teräs markkinoilla. Se on suunniteltu kiihdyttämään vihreää siirtymää ja edistämään entisestään kiertotaloutta. Outokumpu on saavuttanut päästövähennyksen käyttämällä 100-prosenttisesti vähäpäästöistä sähköä ja vähäpäästöisiä raaka-aineita kuten kierrätysterästä sekä optimoimalla tuotantoprosessia. Circle Green -teräksen mekaaniset ominaisuudet, laatu ja kestävyys ovat samat kuin aiemmin käytetyn materiaalin.

“Circle Green on tärkein ilmastoratkaisumme ja sen hiilijalanjälki on maailman pienin. Jos kaikki ruostumaton teräs maailmassa valmistettaisiin samoin kuin Circle Green, se vähentäisi hiilidioksidipäästöjä koko ruostumattoman teräksen arvoketjussa maailmanlaajuisesti 364 miljoonalla tonnilla vuodessa. Se voi aidosti mullistaa useita teollisuudenaloja. Circle Green Dura on ensimmäinen vähäpäästöinen martensiittinen ruostumaton teräslaji, joka on suunniteltu sellaisiin käyttökohteisiin, joissa vaaditaan suurta pintakovuutta, lujuutta ja kulutuksen kestävyyttä. Jatkamme yhteistyön myötä ylpeinä hiilestä irtautumista ja tuemme asiakkaitamme heidän ilmastotavoitteidensa saavuttamisessa”, toteaa Outokummun Advanced Materials -liiketoimintalinjan johtaja Thomas Anstots.

ZWILLING kohti hiilineutraalia tuotevalikoimaa

“Olemme hyvin tyytyväisiä siitä, että yhteistyökumppanimme Outokumpu ja STAHL KREBS tukevat meitä kunnianhimoisessa työssämme pienentää toimitusketjun hiilidioksidipäästöjä. ZWILLING on yksi maailman vanhimmista brändeistä, ja tavoitteemme on aina ollut tarjota keittiötuotteita, joissa laatu ja kestävyys yhdistyvät vastuullisuuteen niin ihmisten kuin ympäristökin hyväksi”, sanoo ZWILLINGIN teknologiajohtaja ja johtoryhmän jäsen Alexander Gulden.

“Meille on äärimmäisen tärkeää tarjota mahdollisimman vastuullisia tuotteita ja mikäli mahdollista samalla hintatasolla kuin aiemminkin. Niin kuluttajat voivat hankkia ympäristöystävällisiä veitsiä ja samalla tehdä osansa ympäristön hyväksi”, sanoo tuotevastuusta ja materiaaliteknologiasta vastaaja johtaja ja ZWILLING-yhteistyön projektijohtaja, tohtori Gernot Strehl.

Tulevaisuuteen suuntautunut teräsjakelija STAHL KREBS oli käynnistämässä tätä projektia ja toimii tässä yhteistyössä teräksen välittäjänä. “Olemme mieluusti mukana tässä kumppanuudessa, jossa voimme tehdä osamme ja tuoda asiantuntemuksemme ja osaamisemme teräsalalta laadukkaiden veitsien ympäristöystävälliseen valmistukseen,” vahvistaa STAHL KREBSin toimitusjohtaja Daniel Krebs.

* Keskimäärin veistä kohti verrattuna samassa veitsisarjassa aiemmin käytettyyn teräkseen.

** Circle Greenin perusteräslajeissa: globaalit hiilidioksidipäästöt ovat vuonna 2023 keskimäärin 7 kiloa hiilidioksidiekvivalentteina tuotettua ruostumattoman teräksen kiloa kohti (Outokummun laskelma CRU:n ja worldstainlessin keräämien tietojen pohjalta). Outokummun Circle Greenin hiilidioksidipäästöt ovat vain jopa 0,5 kiloa hiilidioksidiekvivalentteina tuotettua ruostumattoman teräksen kiloa kohti. Outokumpu Dura®-teräslajille vastaavaa globaalia vertailulukua ei ole saatavilla, mutta sen hiilijalanjälki on 50 % pienempi kuin tavallisen Outokumpu Dura®-tuotannon.

Sijoittajat: sijoittajasuhdejohtaja Linda Häkkilä, puh. 0400 719 669

Media: viestintä- ja brändijohtaja Päivi Allenius, puh. 040 753 7374 tai Outokummun mediapuhelin 040 351 9840

Outokumpu lyhyesti

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi

ZWILLING lyhyesti

ZWILLING Kitchen on osa Werharn Groupin kuluttajatuotteiden liiketoimintayksikköä. ZWILLING on rekisteröity vuonna 1731 veitsien ja aterimien tavaramerkiksi, ja tänä päivänä ZWILLING valmistaa ja myy aterimia, keittiötarvikkeita, keittiön apuvälineitä sekä sähkölaitteita, ilmanvaihtojärjestelmiä ja grillejä sekä paikallisesti että kansainvälisesti. Yhtiön palveluksessa on 3 700 henkilöä ympäri maailmaa.

STAHL KREBS lyhyesti

STAHL KREBS on toiminut markkinoiden laatujohtajana vuodesta 1882, ja yhtiön tavoitteena on ollut aina inspiroida asiakkaitaan yhteistyökumppaneitaan uusin ideoin. Tänä päivänä Solingenissa toimiva yhtiö tarjoaa tuotteita ja ratkaisuja monille tärkeille ja vaativille teollisuudenaloille ja markkinoille. Solingenin toimipaikalla yhtiöllä on noin 20 000 tonnin varasto ruostumatonta terästä sekä erilaisia laatuteräksiä koneenrakennukseen ja työkaluihin. Saksalaisille ja kansainvälisille asiakkaille on tarjolla erilaisia varastointiin, jatkokäsittelyyn ja logistiikkaan liittyviä palveluita sekä materiaaleihin ja käyttökohteisiin liittyvää neuvontaa.