• Outokumpu Oyj/

Outokumpu allekirjoitti strategisen sopimuksen Sinopecin, Kiinan johtavan energia- ja kemianyhtiön kanssa

LEHDISTÖTIEDOTE
13.6.2013 klo 10.00

Outokumpu on allekirjoittanut materiaalikehitystä ja ruostumattoman teräksen toimituksia koskevan strategisen kumppanuussopimuksen Sinopec-konsernin kanssa. Osana vuoden kestävä sopimusta Outokumpu toimittaa vuonna 2013 Sinopecin tytäryhtiölle, China Petrochemical International Co., Ltd:lle duplex-erikoisterästä valssattuina tankoina. Paikalliset putkivalmistajat valmistavat saumattomat putket valssatuista tangoista. Saumattomia putkia käytetään yhdessä maailman suurimmista öljynjalostamossa sekä maakaasutehtaassa. Sopimusta on tarkoitus jatkaa tämän vuosisopimuksen päätyttyä. Sinopec-konsernin kotipaikka on Pekingissä Kiinassa, ja se on yksi maailman johtavista öljy- ja petrokemianyhtiöistä.

Lou Jianchang, johtaja, China Petrochemical International sanoo: “Kiinan suurimpana energia- ja kemianyhtiönä Sinopecin vastuulla on osaltaan taata kansallisen energian saanti. Yhtiö on pyrkinyt määrätietoisesti monipuolistamaan energiantuotantoaan ja etsimään uusia energianlähteitä. Kestävät materiaalit ovat kriittisiä elementtejä tässä työssä. Maailman suurimpana ruostumattoman teräksen tuottajana Outokumpu on osoittanut johtajuutensa teknisessä osaamisessa ja asiakaspalvelussa ympäri maailman. Uskomme, että yhdessä Outokummun kanssa voimme saavuttaa tavoitteemme ja varmistaa kansantalouden ja yhteiskunnan kestävän kehityksen. Odotamme voivamme löytää uusia mahdollisuuksia yhteistyössä Outokummun kanssa.”

Outokummun Aasian liiketoiminnoista vastaava johtaja Austin Lu sanoo: “Maailmassa kaivataan kipeästi kestäviä pitkäikäisiä ratkaisuja luonnonvarojen hyödyntämiseen. Outokummun edistykselliset materiaalit vastaavat näihin tarpeisiin kaikkialla maailmassa. Kiina on meille tärkeä markkina-alue, ja olemme iloisia siitä, että meistä tulee Sinopecin strateginen kumppani.”

Kiinassa Outokumpu keskittyy ruostumattomiin erikoisteräksiin esimerkiksi luonnonvarojen hyödyntämisessä ja energia-, kaasu- ja öljyteollisuudessa, rakentamisessa, raskaassa kuljetusteollisuudessa sekä paperiteollisuudessa. Viime vuosina Outokumpu on vahvistanut asemaansa Kiinassa ja tuonut sen markkinoille edistyksellistä teknologiaansa ja korkealaatuisia terästuotteita. Outokummulla on Kiinassa palvelukeskus Kunshanissa ja kylmävalssaamo Shanghaissa.

Saara Tahvanainen, puh. (09) 421 3265, matkapuh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoismetalliseostuotteiden markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on noin 16 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi