Outokumpu aloittaa keskustelut kupariputkituotannon lopettamisesta Alankomaissa

Outokumpu on aloittanut keskustelut Outokumpu Copper HME B.V.:n kupariputkituotannon lopettamisesta paikallisen henkilöstöneuvoston ja ammattiliittojen kanssa Waalwijkissä Alankomaissa. Outokumpu Copper HME B.V. tuottaa vuodessa noin 13 000 tonnia kuparisia vesijohtoputkia ja työllistää 90 henkilöä.

Outokumpu Copper on yksi Euroopan suurimmista kuparisten vesijohtoputken valmistajista. Se tuottaa vuosittain noin 120 000 tonnia kupariputkia vesijohto- ja teollisuuskäyttöön Suomessa, Ruotsissa, Belgiassa, Alankomaissa ja Espanjassa. Outokumpu Copper HME B.V. on yksi vuoden 2003 lopussa Bolideniltä ostetuista kuparinmuokkausyksiköistä. Suunniteltu Alankomaiden yksikön sulkeminen on linjassa Outokumpu Copperin kokonaisstrategian kanssa, jossa tarkoituksena on hyödyntää Boliden-kaupan tuottamia synergioita ja rationalisointimahdollisuuksia Euroopan markkinoilla, joilla kilpailu on edelleen erittäin kovaa.

Outokumpu Copper toimii maailmanlaajuisesti. Sen suurimmat asiakasryhmät ovat lämmönsiirto-, sähkö-, elektroniikka- ja televiestintäteollisuuden lisäksi rakennus- ja autoteollisuus. Tuotantoyksiköt ovat Yhdysvalloissa, Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Belgiassa, Espanjassa, Italiassa, Ranskassa, Itävallassa, Iso-Britanniassa, Kiinassa, Malesiassa, Thaimaassa ja Meksikossa. Outokumpu Copperin liikevaihto vuonna 2003 oli 1 626 miljoonaa euroa ja se työllistää tällä hetkellä noin 7 600 henkilöä.

Toimitusjohtaja Bengt Hörberg,
Outokumpu Copper HME BV