• Outokumpu Oyj/

Outokumpu hankkii osuuden ruotsalaisesta Envigasista – tavoitteena vähentää päästöjä biomassapohjaisen raaka-aineen avulla

13.11.2023 klo 9.00

Outokummulla on kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteet, ja yhtiö etsii jatkuvasti vaihtoehtoja pienentääkseen ruostumattoman terästeollisuuden sekä oman tuotantonsa päästöjä entisestään. Siirtymisellä fossiilisista raaka-aineista biomassapohjaisiin vaihtoehtoihin on iso merkitys päästöjen vähentämisessä. Arvoketjuyhteistyö on keskeinen strateginen tavoite vahvistaa vastuullisten raaka-aineiden toimitusketjua tulevaisuudessa. Siksi Outokumpu on allekirjoittanut sopimuksen hankkiakseen 20 %:n osuuden Envigas AB:stä, joka on Euroopan johtava biohiilen* tuottaja.

Outokummun ferrokromitehdas sijaitsee samalla Tornion tehdasalueella kuin ruostumattoman teräksen tuotantokin. Ferrokromin hiilijalanjälki on 67 % pienempi kuin teollisuudenalalla keskimäärin, mutta hiilijalanjälkeä voidaan edelleen pienentää siirtymällä biomassapohjaiseen pelkistimeen kuten biokoksiin.

“Siirtyminen uusiin biopohjaisiin raaka-aineisiin on konkreettinen keino pienentää merkittävästi suoria päästöjä, joiden osuus Outokummun kokonaispäästöistä on noin 25 prosenttia. Olemme testanneet tuotannossa onnistuneesti biohiiltä ja biokoksia ja olemme valmiita lisäämään niiden käyttöä tulevaisuudessa”, sanoo Outokummun biokoksihankkeen vetäjä Timo Huhtala.

Envigasin tuotantolaitos sijaitsee Skellefteåssa Ruotsissa ja on ensimmäinen suuren mittakaavan korkealaatuisen biohiilen valmistaja Pohjoismaissa. Envigas on keskittynyt selkeästi tuotteisiin, jotka auttavat terästeollisuutta siirtymään kohti hiilineutraaliutta. Envigasin tavoitteena on lisätä tuotantokapasiteettiaan 25 000 tonnilla laajennuksen ensivaiheessa vuoden 2026 loppuun mennessä, ja Outokumpu on sopinut sijoittavansa yhtiöön 9,9 milj. euroa. Sijoituksen myötä Outokumpu varmistaa itselleen 50 % Envigasin tuotannosta.

“Liiketoimintakumppaneiden yhteistyö ja sitoutuminen ovat avainasemassa korkealaatuisen biohiilen tuotannon lisäämisessä. Envigasilla on kunnianhimoiset kasvutavoitteet, ja olemme tyytyväisiä siitä, että kumppaninamme on johtava teollisuuden toimija Outokumpu, joka tunnetaan vaativista vastuullisuustavoitteestaan. Yhteistyö hyödyttää molempia, pienentää riskejä ja nopeuttaa arvokasta työtä vähentää hiilidioksidipäästöjä”, kertoo Envigasin toimitusjohtaja Lars-Gunnar Almryd.

Outokummun ilmastotavoite on vähentää hiilidioksidipäästöjä 42 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2016 lähtötasosta Science-Based Targets -aloitteen 1,5 asteen ilmastotavoitteen mukaisesti. Outokumpu on ainoa ruostumattoman teräksen tuottaja, jolla on aloitteeseen hyväksytty ilmastotavoite.

“Ruostumattoman teräksen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen edellyttää, että vähennämme päästöjä kaikilla soveltamisalueilla – suoria, epäsuoria ja toimitusketjun päästöjä. Biomassapohjaisten raaka-aineiden hyödyntäminen on uusi ja kiehtova luku ruostumattoman teräksen tuotannossa ja tukee kiertotaloutta: voimme hyödyntää uudenlaisten raaka-aineiden valmistuksessa arvokkaita, vastuullisesti hankittuja metsä- ja puuteollisuuden sivuvirtoja sen sijaan, että niitä käytetään lämmöntuotantoon, mikä ei ole kovin tehokasta”, Huhtala toteaa.

Samaan aikaan Outokumpu jatkaa esitutkimusta mahdollisuudesta sijoittaa tulevaisuudessa myös oman biokoksaamoon.

*) Biohiili on raaka-aine, jota valmistetaan puu- ja metsäteollisuuden sivuvirroista. Biohiiltä voidaan käyttää sellaisenaan tai jalostaa edelleen tiivistämällä biokoksiksi. Biohiiltä ja biokoksia voidaan käyttää korvaamaan koksin käyttöä ferrokromisulatoissa ja hiilen käyttöä ruostumattoman teräksen sulatoissa.

Sijoittajat: sijoittajasuhdejohtaja Linda Häkkilä, puh. 0400 719 669

Media: viestintä- ja brändijohtaja Päivi Allenius, puh. 040 753 7374 tai Outokummun mediapuhelin 040 351 9840, s-posti media(at)outokumpu.com

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi