Outokumpu Heatcraft aloittaa lämmönvaihdinten valmistuksen Kiinassa

Outokumpu Heatcraftin uusi lämmönvaihdintehdas avattiin tänään HuangPussa, Zhongshanissa, Kiinassa. Uuden lamellilämmönvaihtimia valmistavan tehtaan kokonaisinvestointi on 3 miljoonaa US-dollaria. Vuosittaisen myynnin arvioidaan olevan tuotevalikoimasta riippuen noin 10-15 miljoonaa US-dollaria. Lämmönvaihtimien valmistaminen Kiinassa on uusi kasvava liiketoiminta Outokummulle. Asiakkaat valmistavat lämmönvaihtimia kaupallisiin sovelluksiin sekä vaihto-osiksi Kiinan ja naapurimaiden markkinoille.

HuangPun lämmönvaihdintehdas, Outokumpu Heatcraft Heat Exchanger (Zhongshan) Ltd. on Outokumpu Heatcraftin tytäryhtiö. Tuotantoteknologia ja suurin osa koneista ja laitteista tulevat Outokumpu Heatcraftin tehtaalta Yhdysvaltain Grenadasta. Lämmönvaihdintehtaan henkilöstömäärä on aluksi 50 ja noussee 100 henkilöön vuoden 2004 loppuun mennessä.

"Olemme aloittamassa uutta liiketoimintaa, lämmönvaihdinten valmistusta, jossa voimme erinomaisesti hyödyntää omaa, paikallista ilmastointiputkien valmistusta. Outokumpu Heatcraft Heat Exchangerin tehdas on perustettu tälle alueelle, jotta se pystyy palvelemaan paikallista lämpö-, ilmastointi- ja jäähdytysteollisuutta. Tässä yhdistyvät hyvin kiinalaisten kädentaidot ja uutteruus sekä suomalainen kupariputkiosaaminen,"sanoi Outokumpu Copperin johtaja Kalevi Nikkilä. Kiina on maailman suurin ilmastointilaitemarkkina, ja 40 % tästä teollisuudesta on asettunut Guangdongin provinssiin. Markkinoiden odotetaan jatkavan kasvuaan, ja Outokummun asema vahvistuu tämän uuden aluevaltauksen myötä.

The joint venture Outokumpu Copperin ja Lennox Internationalin omistama yhteisyritys Outokumpu Heatcraft perustettiin vuonna 2002. Sen muut lämmönvaihtimia valmistavat tehtaat sijaitsevat Yhdysvalloissa, Meksikossa, Ranskassa, Italiassa ja Tsekissä. Yhtiö työllistää noin 2 000 henkeä.

Outokumpu Copper toimii maailmanlaajuisesti. Sillä on vahva kilpailuasema perinteisillä markkinoilla Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Viime vuosina tehtyjen investointien ansiosta siitä on tullut merkittävä kuparituotteiden toimittaja paikallisille ja globaaleille asiakkaille Kaakkois-Aasiassa ja Kiinassa. Tärkeimmät asiakasryhmät ovat lämmönsiirto-, sähkö-, elektroniikka- ja telekommunikaatioteollisuus samoin kuin rakennus- ja autoteollisuus. Kiinan lisäksi tehtaat sijaitsevat Yhdysvalloissa, Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Espanjassa, Malesiassa, Thaimaassa, Itävallassa ja Iso-Britanniassa. Outokumpu Copperin liikevaihto vuonna 2002 oli 1 472 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 7 500 henkilöä.

Lisätietoja antavat:

Hannu Wahlroos, Senior Vice President & General Manager, Appliance Heat Exchangers & Asia,
gsm +86 1390 259 2484

Martin Degerth, toimitusjohtaja - Outokumpu Heatcraft Global Operations,