Outokumpu investoi asiakaspalveluun ja erikoistuotteisiin

Outokummun strategiaan sisältyvät sekä kasvu että erikoistuotteiden osuuden lisääminen. Strategian mukaisesti ja osana Outokummun kaupallisten toimintojen "Year of Commercial" -teemavuoden hankkeita Outokummun hallitus on tänään päättänyt kahdesta investoinnista. Itä-Euroopan nopeasti kasvavia ruostumattoman teräksen markkinoita varten perustetaan uusi palvelukeskus Puolaan, ja Thin Strip -yksikössä Nybyssä tehdään investointi, joka lisää pidemmälle jalostettujen erikoistuotteiden osuutta tuotannossa. Molemmat nyt hyväksytyt investoinnit ovat aikaisemmin julkistetun konsernin käyttöomaisuusinvestoinneille vuodelle 2007 asetetun 175 milj. euron rajan sisällä.

Uusi ruostumattoman teräksen palvelukeskus perustetaan Puolaan

Itä-Euroopan kasvavia markkinoita palvellakseen Outokumpu on päättänyt perustaa uuden ruostumattoman teräksen palvelukeskuksen Etelä-Puolaan Katowicen kaupungin lähelle. Palvelukeskuksessa käsitellään sekä kylmävalssattua nauhaa halkaisu- ja katkaisulinjoilla, että levyjä plasma- ja vesileikkauskoneilla. Palvelukeskuksen sijainti lähellä Katowicea on valittu hyvien tie- ja raideliikenneyhteyksien vuoksi. Keskus palvelee Puolan lisäksi muita lähialueiden maita kuten Tsekkiä, Slovakiaa ja Unkaria sekä myös uusia mahdollisia markkina-alueita Itä-Euroopassa. Kokonaisinvestointi on noin 20 milj. euroa, ja palvelukeskus aloittaa toimintansa vuoden 2008 loppuun mennessä.

Jan Myczkowski, Outokummun Puolan toimintojen johtaja sanoo: "Outokumpu on jo pitkään toiminut Puolassa ja sen lähialueilla, ja tähän asti markkinoita on palveltu myyntiyhtiöiden kautta. Uuden palvelukeskuksen perustamisen ansiosta voimme hyödyntää kasvavien markkinoiden potentiaalia sekä volyymituotteiden että pidemmälle jalostettujen tuotteiden osalta. Ainutlaatuinen palvelukeskus on osa yhtiön vision toteuttamista - olla kiistaton ykkönen ruostumattomassa teräksessä - myös Itä-Euroopassa."

Ruostumattoman teräksen erikoistuotteiden kapasiteettia lisätään Ruotsissa Nybyssä

Investoinneista toinen tehdään pinnan hiontaan ja automaattiseen varastointiin Thin Strip Nybyn yksikössä Ruotsissa. Laitteet sijoitetaan uuteen rakennukseen, ja ne kasvattavat Nybyn erikoistuotteiden osuutta myynnistä standardilaatuisten tuotteiden kustannuksella. Tämän 27 milj. euron investoinnin ansiosta tehtaan kylmävalssattujen ruostumattoman teräksen erikoistuotteiden vuotuinen kapasiteetti kaksinkertaistuu 34 000 tonnista
64 000 tonniin, mikä mahdollistaa nopeasti kasvavien erikoistuotteiden markkinoiden hyödyntämisen. Täysi kapasiteetti on käytössä vuoden 2008 loppuun mennessä. Tämän lisäksi on suunnitteilla viimeistelyhehkutuslinjan rakentaminen, joka lisäisi Thin Strip Nybyn vuotuista erikoistuotteiden kokonaiskapasiteettia 70 000 tonniin vuoden 2010 puoleenväliin mennessä.

Jamie Allan, Thin Stripin johtaja sanoo: "Investointi mahdollistaa Thin Strip Nybyn keskittymisen nopeasti kasvaville erikoistuotteiden markkinoille ja samaan aikaan poistaa päällekkäisyyttä standardilaatuisten tuotteiden osalta Outokummun Tornio Worksin kanssa. Konsernin strategiaa noudattava investointi kasvattaa erikoislaatujen osuutta ja myyntiä suoraan loppukäyttäjille."

Lisätietoja antavat:

Jan Myczkowski, Johtaja - Outokumpu Sp. z o.o.
matkapuh. +48 602 725 766, sähköposti:
jan.myczkowski@outokumpu.com

Jamie Allan, Johtaja - Thin Strip
matkapuh. +46 70 674 9210, sähköposti:
jamie.allan@outokumpu.com

Eero Mustala, viestintäjohtaja, Outokumpu Oyj