Outokumpu investoi ilmastonmuutosta hidastaviin kehityskohteisiin

LEHDISTÖTIEDOTE
10.6.2009 klo 9.15

Outokumpu julkisti viime vuonna osana yritysvastuun teemavuottaan sisäisen kilpailun hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Ruostumattoman teräksen tuotannossa tarvitaan paljon energiaa. Outokummulla pääasiallinen energianlähde on sähkö, josta noin 50 prosenttia tulee uusiutuvista lähteistä. Kilpailun voitti ehdotus, jonka tavoitteena on lisätä uusiutuvien energialähteiden osuutta investoimalla energian tuotantoon tuuliturbiineilla ja käyttää turbiineissa materiaalina ruostumatonta terästä.

Toisen palkinnon sai yksityiskohtaisen suunnitelman laatiminen hydroksidilietteen kierrättämiseksi Avestassa, Ruotsissa eli hyödyllisen tuotteen tuottaminen sen sijaan, että liete toimitettaisiin kaatopaikalle. Kolmas palkinto annettiin virtuaalisen neuvottelutilan tekemiseen tavoitteena sekä matkustamisen vähentäminen konsernissa että työtapojen tehostaminen.

Osana yritysvastuun teemavuotta ja taistellakseen ilmastonmuutosta vastaan Outokumpu päätti investoida viisi miljoonaa euroa ympäristökohteeseen, joka päätettäisiin konserninlaajuisen kilpailun avulla. Innovaatioiden tuli vähentää polttoaineiden käytöstä syntyviä suoria tai epäsuoria hiilidioksidipäästöjä tai helpottaa sivutuotteittemme kierrätystä ja hyödyntämistä sen sijaan, että käyttäisimme neitseellisiä luonnon materiaaleja. Outokummun sisäinen kilpailutuomaristo päätti, että viiden miljoonan investointisumma jaetaan parhaimpien ehdotusten kesken.

Tuomariston jäsen, johtaja Pekka Erkkilä oli mielissään työntekijöiden sitoutumisesta asiaan: - Investointiesitykset ovat hyvin linjassa pitkän tähtäimen tavoitteidemme kanssa - energia- ja materiaalitehokkuus, jotka molemmat auttavat osaltaan taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Ne myös edesauttavat vuodelle 2009 asettamiemme konkreettisten tavoitteiden eli energian kulutuksen sekä jätteitten määrän vähentämistä.

Voittaneiden ehdotusten aikataulu ja yksityiskohtainen toteutussuunnitelma päätetään erikseen.

Lisätietoja antaa:

Johtaja Pekka Erkkilä, tuomariston jäsen,