• Outokumpu Oyj/

Outokumpu ja Alfa Laval yhteistyöhön hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi vähäpäästöisen ruostumattoman teräksen avulla

5.12.2023 klo 9.45

Maailman johtava ruostumattoman teräksen valmistaja Outokumpu ja Alfa Laval, maailman johtava ensiluokkaisten tuotteiden toimittaja lämmönsiirron, erottelun ja virtaustekniikan aloilla, ovat sopineet maailman ensimmäisen vähäpäästöisen ruostumattoman Outokumpu Circle Green® -teräksen toimituksista. Alfa Lavalin päätuotantolaitokset Euroopassa siirtyvät Outokummun toimituksissaan Circle Green -teräkseen. Muutos on merkittävä, koska Alfa Lavalin lämmönvaihtimet saattavat sisältää jopa 80 % ruostumatonta terästä.

Outokumpu toimittaa Circle Green -terästä Supra®- ja Core®-teräslajeissa Alfa Lavalille lämmönvaihtimien tuotantoon. Alfa Lavalin lämmönvaihtimia käytetään energia-alan siirtyessä kohti kestävämpiä energialähteitä, kuten lämpöpumppuja, ja niiden avulla energiankäyttöä voidaan tehostaa ja ottaa talteen lämpöenergiaa. Alfa Laval valmistaa näitä lämmönvaihtimia jo nyt suuria määriä ja näkee alalla kasvun mahdollisuuksia. Outokummun Circle Green -teräksen avulla vihreän siirtymän mahdollistavia lämmönvaihtimia voidaan valmistaa entistä pienemmin hiilidioksidipäästöin.

Circle Green -tuotantoa Outokummun tehtaalla Torniossa.

Yhteistyötä vihreän siirtymän kiihdyttämiseksi

Circle Green -tuotelinjan hiilijalanjälki on jopa 93 % pienempi kuin teollisuuden alan globaali keskiarvo*, ja se on markkinoiden ensimmäinen vähäpäästöinen ruostumaton teräs. Se on suunniteltu kiihdyttämään vihreää siirtymää ja edistämään entisestään kiertotaloutta. Outokumpu on saavuttanut päästövähennyksen käyttämällä 100-prosenttisesti vähäpäästöistä sähköä ja vähäpäästöisiä raaka-aineita kuten kierrätysterästä sekä optimoimalla tuotantoprosessia.

“Circle Green on tärkein ilmastoratkaisumme, ja olemme hyvin tyytyväisiä siihen, että Alfa Laval siirtyy perusteräslajeissa Circle Greeniin. Alfa Lavalilla ja Outokummulla on samansuuntaiset tavoitteet vihreän siirtymän kiihdyttämisessä – autamme asiakkaitamme vähentämään toimitusketjunsa päästöjä ja sitä kautta koko hiilijalanjälkeään. Yhteistyö osoittaa, että uusiutuvan energian kaltaisissa ratkaisuissa tarvitaan ruostumatonta terästä”, kertoo Outokummun Advanced Materials -liiketoimintalinjan johtaja Thomas Anstots. “Jos kaikki ruostumaton teräs tässä maailmassa valmistettaisiin niin kuin Circle Green, koko ruostumattoman teräksen globaalin arvoketjun päästöt vähenisivät 364 miljoonalla tonnilla vuodessa.”

Outokumpu toimittaa Alfa Lavalille Circle Green -teräslajeja Circle Green Supra 316/4401, Circle Green Core 304/4301 ja Circle Green Supra 316L/4404. Tuotteet toimitetaan Outokummun Dillenburgin tehtaalta Saksasta ja Tornion tehtaalta Suomesta.

* Globaalit hiilidioksidipäästöt ovat vuonna 2023 olleet 7 kiloa hiilidioksidiekvivalenttia tuotettua ruostumattoman teräksen kiloa kohti (Outokummun laskelma CRU:n ja worldstainlessin tilastojen perusteella). Outokummun Circle Greenini hiilidioksidipäästöt 0,5 kiloa hiilidioksidiekvivalenttia tuotettua ruostumattoman teräksen kiloa kohti.

Alfa Laval lyhyesti

Alfa Lavalin energian, meriteollisuuden sekä elintarvikkeiden ja vedenkäsittelyn divisioonat tarjoavat osaamista, tuotteita ja palveluja monille eri teollisuudenaloille noin 100 maassa. Olemme sitoutuneet optimoimaan prosesseja, luomaan vastuullista kasvua ja edistämään kehitystä – teemme aina vaadittua enemmän auttaaksemme asiakkaitamme saavuttamaan liiketoiminnan ja kestävän kehityksen tavoitteensa.

Alfa Lavalilla on 20 300 työntekijää. Vuotuinen liikevaihto vuonna 2022 oli 52,1 miljardia Ruotsin kruunua (noin 4,9 miljardia euroa). Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa.

Outokumpu lyhyesti

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön.

Outokummun palveluksessa on noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi

Sijoittajat: sijoittajasuhdejohtaja Linda Häkkilä, puh. 0400 719 669

Media: viestintä- ja brändijohtaja Päivi Allenius, puh. 040 753 7374 tai Outokummun mediapuhelin, puh. 040 351 9840