• Outokumpu Oyj/

Outokumpu ja Fortum selvittävät mahdollisuuksia ruostumattoman terästeollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi

23.3.2023 klo 9.00

Outokumpu, vastuullisen ruostumattoman teräksen johtaja, ja Fortum, johtava pohjoismaisen puhtaan energian yhtiö, ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen tutkiakseen Outokummun terästuotannon hiilidioksidipäästöjen vähentämistä kehittyvän pienydinvoiman (Small Modular Reactor, SMR) avulla. Nyt allekirjoitetun sopimuksen puitteissa yhtiöt tekevät yhteistyötä pitkällä aikavälillä, ja selvityksen tavoitteena on arvioida pienydinvoiman toteutettavuutta Suomessa. Ensimmäisessä vaiheessa tavoitteena on tunnistaa mahdolliset liiketoimintamallit ja tekniset ratkaisut jatkokehitystä ajatellen. Mahdolliset investointipäätökset tehdään myöhemmin.

Outokumpu on sitoutunut tieteeseen perustuvaan 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen. Vähähiilisen energian osuuden ylläpitäminen ja kasvattaminen on tärkeää, jotta yhtiö voi saavuttaa kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteensa. Sekä Outokumpu että Fortum ovat tärkeässä roolissa Suomen energiatehokkuuden, päästövähennysten ja kilpailukyvyn varmistamisessa. Yksi mahdollinen vaihtoehto pienydinvoimalan sijaintipaikaksi on Outokummun tehtaiden lähialueet Torniossa.

”Olemme eturintamalla terästeollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Kehittyvien teknologioiden mahdollisuuksien selvittäminen energiatarjonnassa on meille luonteva askel hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Tuuli-, aurinko- ja vesivoiman lisäksi energiaintensiivisillä teollisuudenaloilla ja koko yhteiskunnassa tarvitaan vakaata ja päästötöntä energiaa. Ydinvoima on tällä hetkellä siihen ainoa vaihtoehto. Siksi haluamme tutkia pienydinvoimaloiden tarjoamia mahdollisuuksia yhdessä Fortumin kanssa osana vastuullisuustyötämme”, Outokummun toimitusjohtaja Heikki Malinen sanoo.

”Outokumpu on Suomen suurin sähkönostaja. Jotta terästeollisuus pysyy kilpailukykyisenä Suomessa, meillä on oltava riittävä määrä vähähiilistä ja kustannustehokasta energiaa”, Malinen jatkaa.

Strategiansa mukaisesti Fortum haluaa edistää pohjoismaisen teollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ja kasvua tarjoamalla asiakkailleen puhdasta energiaa ja hiilidioksidipäästöttömiä ratkaisuja.

”Raskaan teollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on edellytys hiilineutraalille Euroopalle ja puhdas energia suuressa mittakaavassa on sen keskeinen mahdollistaja. Muuhun Eurooppaan verrattuna pohjoismainen sähkömarkkina on erittäin kilpailukykyinen, ja Fortum on yksi harvoista eurooppalaisista yrityksistä, joka pystyy toimittamaan päästötöntä sähköä luotettavasti ja suuressakin mittakaavassa asiakkaillemme jo tänään. Tulevaisuudessa päästötöntä sähköntuotantoa tarvitaan kuitenkin lisää. On hienoa aloittaa yhteistyö Outokummun kaltaisen terästeollisuuden edelläkävijän kanssa uuden ydinvoiman tulevaisuuden mahdollisuuksien kartoittamiseksi Pohjoismaissa”, Fortumin toimitusjohtaja Markus Rauramo kertoo.

Päivi Allenius, viestintä- ja brändijohtaja, puh. 040 753 7374

Outokummun mediapuhelin, puh. 040 351 9840 ja s-posti media@outokumpu.com

Kansainvälinen media: Laurent Leveugle, +358 40 542 2001, uuden ydinvoiman selvityshankkeesta vastaava johtaja, Fortum

Fortumin mediapuhelin, +358 40 198 2843, newsdesk@fortum.com