Outokumpu julkaisee uuden painoksen korroosiokäsikirjasta

LEHDISTÖTIEDOTE
10.11.2009 klo 9.30

Outokumpu julkaisee uuden painoksen Outokumpu Corrosion Handbook -käsikirjasta ruostumattoman teräksen markkinoille. Käsikirja, joka julkaistiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1934, on tärkeä apuväline korroosioinsinööreille, metallurgeille, suunnittelijoille sekä muille asiantuntijoille, jotka etsivät ratkaisuja korroosio-ongelmiin ja valitsevat oikeita ruostumattoman teräksen laatuja tiettyihin sovelluksiin.

Käsikirja käsittelee korroosiota laajojen artikkelien ja teknisten kuvausten avulla ja se kattaa eri teolliset toimialat. Sisältö pohjautuu perusteelliseen ja pitkäaikaiseen tutkimus- ja kehitystyöhön Outokummun tutkimuskeskuksissa.

Tarve uudistetulle painokselle syntyi vähän nikkeliä sisältävien ruostumattomien teräslaatujen nopeasta kasvusta sekä runsaasta valikoimasta uusia tuotteita ja sovelluksia. Tässä kymmenennessä painoksessa erityistä huomiota on kiinnitetty toimialoihin, jotka asettavat suuret vaatimukset materiaalille. Tällaisia ovat esimerkiksi suolanpoisto, paperi- ja selluteollisuus sekä öljy- ja kaasuteollisuus. Uusina aiheina tuodaan esiin ruostumattoman teräksen käyttö ruoan valmistuksessa, ravintola- ja kotitalouskoneissa, maaperässä, tienrakennuksessa, uimahalleissa sekä betonin raudoituksessa.

Joka vuosi korroosio aiheuttaa merkittäviä taloudellisia tappioita yrityksille ja yhteiskunnille eri puolilla maailmaa. Ruostumaton teräs on korroosionkestävä, vahva, hygieeninen ja täysin kierrätettävä materiaali. Nämä ominaisuudet tekevät siitä ihanteellisen vaihtoehdon teollisiin ja kuluttajasovelluksiin. Useat elinkaaritutkimukset osoittavat, että monissa sovelluksissa ruostumattoman teräksen kokonaiskustannus on alempi kuin kilpailevien materiaalien, koska ruostumaton teräs ei tarvitse lähes lainkaan ylläpitoa.

Arne Bergquist, tutkimusinsinööri, Avesta Research Centre, puh. +46 (0)226 812 42, matkapu. +46 (0)70 348 17 05, e-mail:  arne.bergquist@outokumpu.com

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista. Visionamme on olla kiistaton ykkönen ruostumattomassa teräksessä ja perustaa menestys toiminnalliseen erinomaisuuteen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokumpu toimii noin 30 maassa ja työllistää noin 8 000 henkilöä. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on ollut listattuna NASDAQ OMX Helsingissä vuodesta 1988.
www.outokumpu.com