Outokumpu julkaisi ympäristötuoteselosteen ferrokromituotannostaan alan ensimmäisenä toimijana

15.8.2023 klo 10.30

Outokummulla on EU:n suurimmat tunnetut kromiittivarannot. Outokumpu jatkaa edelleen johtavassa asemassa vastuullisuudessa, sillä yhtiö julkaisi ferrokromituotannon ympäristötuoteselosteen ensimmäisenä ferrokromin valmistajana. Ympäristötuoteseloste on standardisoitu* tapa antaa tietoa tuotteen ympäristövaikutuksista. Outokummun ferrokromin hiilijalanjälki on merkittävästi pienempi kuin alalla keskimäärin**. Ferrokromin ympäristötuoteseloste tukee Outokummun tavoitetta auttaa asiakkaitaan vähentämään ilmastopäästöjään.

Outokummun ferrokromitoiminnot sijaitsevat Torniossa samalla tehdasalueella kuin ruostumattoman teräksen toiminnot.

”Ympäristötuoteseloste on arvokas todiste Outokummun ferrokromin pienestä hiilijalanjäljestä, ja se parantaa ferrokromin ympäristövaikutusten läpinäkyvyyttä. Lisäksi ympäristötuoteseloste on ainutlaatuinen markkinoilla, koska se on kolmannen osapuolen vahvistama ja perustuu laajaan elinkaariarviointiin. Sen avulla myös asiakkaamme voivat valmistella omat selosteensa”, sanoo Outokummun Ferrochrome-liiketoiminta-alueen johtaja Martti Sassi.

”Vähähiilisten materiaalien – kuten ferrokromin – maailmanlaajuisen kysynnän odotetaan kasvavan merkittävästi erityisesti EU:n tulevan hiilirajamekanismin vuoksi. Mekanismin siirtymävaihe alkaa lokakuussa 2023. Tässä kehityksessä Outokummun ferrokromin ympäristötuoteseloste on varmasti suuri apu myös asiakkaillemme”, Sassi jatkaa.

Oma kromikaivos tarkoittaa, että Outokummulla on ainutlaatuinen pääsy ruostumattoman teräksen tuotannossa tarvittavaan raaka-aineeseen. Oma ferrokromituotannon ansiosta Outokumpu on omavarainen ruostumattoman teräksen tärkeimmässä raaka-aineessa. Ferrochrome-liiketoiminta-alueeseen kuuluvat kromikaivos Kemissä ja ferrokromisulatot Torniossa.

Outokummun ferrokromin ympäristöseloste on saatavilla verkossa kansainvälisten ympäristöselosteiden kirjastosta: S-P-09583 - Ferrochrome (environdec.com)

*) Ympäristötuoteseloste vahvistetaan ja sen pätevyys todennetaan standardien EN ISO 14025 ja ISO 21930 mukaisesti.

**) ICDA-raportti 2021: ICDA-HC-FeCr-LCA-summary-2022.pdf (icdacr.com)

Lue lisää Outokummun Ferrochrome-liiketoiminta-alueesta: Outokummun Ferrochrome-liiketoiminta-alue | Outokumpu

Outokummun mediapuhelin, puh. 040 351 9840, sähköposti media(at)outokumpu.com

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi