Outokumpu kasvattaa osuuttaan Fennovoimassa 1,8 prosenttiyksikköä

PÖRSSITIEDOTE
5.8.2015 klo 8.50

Outokumpu ilmoitti tänään kasvattavansa omistusosuuttaan Fennovoimassa 1,8 prosenttiyksikköä. Näin ollen Outokummun osuus suunnitellusta Hanhikiven ydinvoimalasta nousee noin 14 prosenttiin.

”Outokumpu on ollut Fennovoima-hankkeessa mukana sen perustamisesta asti, koska yhtiö on katsonut suomalaisen perusteollisuuden kilpailukyvyn edellyttävän riittävää energiaomavaraisuutta ja sähkömarkkinoiden tervettä kilpailua. Olemme tyytyväisiä, että hankkeella on nyt aidosti kotimainen enemmistöomistajuus”, sanoi Outokummun toimitusjohtaja Mika Seitovirta. ”Tehtaamme Torniossa ovat Suomen suurin yksittäinen sähkönkäyttäjä, ja haluamme varmistaa vakaan, ennustettavan ja vähäpäästöisen energian saannin Suomessa. Fennovoima mahdollistaa sen, että noin kolmannes sähköntarpeestamme Pohjoismaissa katetaan omakustannehintaan.”

Kokonaisuudessaan Outokummun osuuden investoinnista odotetaan nousevan 210 miljoonasta eurosta noin 250 miljoonaan euroon ottaen huomioon projektin kokonaisinvestoinnin ja Fennovoiman pääomarakenteen. Kokonaisinvestoinnista noin puolen arvioidaan ajoittuvan vasta rakennusvaiheen loppupuolelle vuosille 2022-2023.

Sijoittajat: Tommi Järvenpää, puh. (09) 421 3466, matkapuh. 040 576 0288

Media: Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi