Outokumpu kommentoi Ternin myyntiprosessia

PÖRSSITIEDOTE
7.6.2013 klo 10.00

Euroopan komission Inoxum-yrityskaupan hyväksymisen yhteydessä esittämien vaatimusten mukaisesti Outokumpu jatkaa Italian Ternin ruostumattoman teräksen tehtaan (Acciai Speciali Terni eli AST) myyntiä. Euroopan terästeollisuuden haasteellisessa tilanteessa Outokumpu käy jatkuvaa keskustelua Euroopan komission, Italian hallituksen ja Ternin paikallisten instituutioiden kanssa löytääkseen tilanteeseen ratkaisun niin pian kuin mahdollista. Italiassa esitettyjen myyntiprosessia koskevien huhujen ja virheellisen tiedon vuoksi Outokumpu kommentoi nyt tilannetta.

Kuten Outokummun vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen tuloksen yhteydessä huhtikuussa kerrottiin, Ternin myyntiprosessin aikataulua on jatkettu. Outokummun tähän mennessä saamat tarjoukset myönnytyksenä myytävistä yksiköistä eivät ole olleet tyydyttäviä. Outokumpu jatkaa tiivistä yhteistyöstä kaikkien osapuolten kanssa löytääkseen ratkaisun niin pian kuin mahdollista.

Euroopan komission pyynnöstä Outokumpu on toteuttanut järjestelyjä, jotka varmistavat Ternin yksikön toiminta- ja kilpailukyvyn myyntiprosessin aikana. Vaikka Ternin päivittäinen liiketoiminta ei ole Outokummun ohjauksessa, nämä järjestelyt varmistavat, että myyntiprosessi ei vaikuta negatiivisesti Ternin tulokseen tai sen kykyyn jatkaa liiketoimintaa. Ternin yksikön johto on pysynyt ennallaan ja toimii Euroopan komission nimeämän itsenäisen riippumattoman valvojan kanssa myyntiprosessin aikana. Terni käyttää yhä samaa eurooppalaista palvelukeskusverkostoa kuin aikaisemminkin. Terni jatkaa myös toimituksiaan Tubificio di Terni -putkiyksikölle olemassa olevien sopimusten mukaisesti. Outokumpu on lisäksi mahdollistanut sen, että myös Willichin palvelukeskus on Ternin käytössä sen tuotteiden myymiseksi Saksan markkinoilla. Lisäksi Terni voi toimittaa standardituotteita Willichiin, jotta Ternin markkina-asema Euroopan markkinoilla edelleen vahvistuisi. Terni toimittaa myös yhä merkittäviä määriä terästä Outokummun tehtaisiin muilla mantereilla.

Ternin ja Euroopan komission kanssa käytyjen rakentavien keskustelujen pohjalta Outokumpu on myös vahvistanut Ternin omavaraisuutta, ja Terni on voinut myös jatkaa kuluvan vuoden investointiohjelmaansa viimeisten viiden vuoden aikana tehtyjen 400 milj. euron investointien lisäksi. Lisäksi Outokumpu on rahoittanut Terniä samanlaisen cash pool -järjestelyn kautta kuin Ternillä oli ennen myyntiprosessia.

Vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta Ternin taloudellinen tulos parani tammi–maaliskuussa 2013. Tämä tuloskehitys on rohkaisevaa ottaen huomioon Euroopan ja erityisesti Italian haasteellisen taloustilanteen. Vaikka taloustilanne pysyy jatkossakin haastavana, Outokumpu uskoo Ternin säilyttävän ja vahvistavan asemaansa ja luottaa täysin Ternin johdon kykyyn johtaa yhtiötä näinä haastavina aikoina.

Sijoittajat: Tamara Weinert, puh. (09) 421 2438, matkapuh. 040 751 7194

Media: Kari Tuutti, puh. (09) 421 2432, matkapuh. 040 717 0830

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoismetalliseostuotteiden markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on noin 16 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi