• Outokumpu Oyj/

Outokumpu laajentaa robotiikan käyttöä turvallisuustyössä – ensimmäinen ANYmal-robotti "Jokkeri" aloitti toimintansa Torniossa

11.6.2024 klo 8.30

Outokumpu laajentaa robotiikan käyttöä turvallisuustyössä – ensimmäinen ANYmal-robotti "Jokkeri" aloitti toimintansa Torniossa

Maailman johtava vastuullisen ruostumattoman teräksen valmistaja Outokumpu aloitti vuosi sitten hyödyntämään tekoälyä ja robotteja parantaakseen ja digitoidakseen turvallista prosessivalvontaa yhtiön tuotantolaitoksilla. Sopimus allekirjoitettiin sveitsiläisen robotiikkayrityksen ANYboticsin kanssa alkuvuodesta 2023, jonka jälkeen ensimmäiset ANYmal-robotit saapuivat Outokummun tuotantolaitoksille Saksan Krefeldiin ja Ruotsin Avestaan. Pilottivuoden jälkeen robotiikan käyttö laajenee nyt Suomeen, kun ensimmäinen robotti aloittaa toimintansa yhtiön ferrokromitehtaalla Torniossa. ANYmal-robotiikka tukee Outokummun visiota saavuttaa toimialan alhaisin tapaturmataajuus vuoteen 2025 mennessä.

”Tekoälyn ja robotiikan käyttö turvallisuuden hallinnassa on yksi turvallisuusstrategiamme kulmakivistä. ANYboticsin robottiteknologia auttaa meitä parantamaan turvallisuutta vähentämällä työntekijöiden altistumista vaarallisille aineille ja ympäristöille, optimoimalla tuotantoa ennalta ehkäisevällä kunnossapidolla, vähentämällä ympäristövaikutuksia ja keräämällä turvallisuusdataa. Arvioimme vuonna 2023, että tarkastustehtävien siirtäminen robotille voi auttaa vähentämään työntekijöiden altistumisaikaa vaarallisille aineille yli 80 prosenttia ja vaarallisia huoltokorjauksia 20 prosenttia. Olemme ottaneet hyviä edistysaskeleita ja olemme innoissamme robotiikan käyttöönotosta nyt myös ferrokromiliiketoiminnassamme", sanoo Outokummun työturvallisuusjohtaja Thorsten Piniek.

Outokummulla on tuotantolaitoksissaan kolme robottia – Saksassa Rosie, Ruotsissa Angie ja Suomessa Jokkeri – joilla on useita päivittäisiä tehtäviä. Avestassa robotti pyrkii vähentämään aikaa, joka työntekijöiden on vietettävä happoalueilla tarkastusten aikana. Tarkastuspisteitä on yhteensä 90 vuoroa kohti, 270 päivässä ja 1 890 viikossa. Krefeldissä robotilla on tällä hetkellä vastaavia tehtäviä kuin Avestassa, mutta lähitulevaisuudessa sen tavoitteena on tarkastaa kylmävalssaamon uuneja ja niiden eristyksiä. ANYmal-robotit käyttävät SLAM-menetelmää (Simultaneous Localization and Mapping) Lidar-antureiden kanssa esteiden havaitsemiseen ja ennalta määriteltyjen reittien ja tarkastuspisteiden seuraamiseen. Robotit kestävät myös kuumuutta, pölyä ja kemikaaleja.

Uraauurtava robotiikka ferrokromiliiketoiminnassa

Outokummun ferrokromitehdas oli aikoinaan Tornion ensimmäinen operatiivinen yksikkö. Nykyään tehtaalla operoi noin 230 työntekijää, kolme valokaariuunia (SAF), kaksi sintraamoa ja koksinkuivaamo, joiden vuotuinen ferrokromin tuotantokapasiteetti on yhteensä 530 kilotonnia. Turvallisuudella on keskeinen rooli tehtaassa, jossa on useita prosessiteollisuuden turvallisuusriskejä ja erityishuomiota vaativia kemiallisia altisteita.

"Ferrokromitehtaallamme robotti keskittyy vähentämään henkilöstön altistumista melulle, pölylle ja tärinälle mitattaessa laakereiden ja vaihdelaatikoiden lämpötiloja, ja varmistettaessa, että hihnakuljettimet kulkevat oikeassa asennossa. Robotin käyttöönotto Torniossa on yksi uusi askel kohti entistä turvallisempaa työympäristöä ja rutiininomaisten prosessien tehokkuuden parantamista. Robottiteknologia on kuitenkin vain yksi osa turvallisuuteen liittyvistä teknisistä innovaatioista. Esimerkiksi Valto 360 -näkymä tehtaasta mahdollistaa kävelyn tehtaan sisällä ja tutustumisen laitteiden sijaintiin ilman fyysistä vierailua alueella", sanoo Outokummun ferrokromitehtaan johtaja Teijo Södervall.

Tulevaisuudessa Outokumpu aikoo kävelevien robottien lisäksi käyttää myös drooneja, itseohjautuvia kuljetusjärjestelmiä sekä yhteistyörobotteja (cobotteja) turvallisuuden ja tuottavuuden parantamiseksi. Pitkän aikavälin strategiana on investoida uusiin teknologioihin ja luoda älykkäitä laitoksia, joissa ihmiset ja koneet tekevät saumatonta yhteistyötä.

Lue lisää: Outokumpu hyödyntää ensimmäisenä terästuottajana robotiikkaa turvallisuustyössä – tavoitteena alan pienin työtapaturmataajuus vuoteen 2025 mennessä

Autonomous robotic inspection solutions - ANYbotics

Viestintä- ja brändijohtaja Päivi Allenius, puh. +358 40 753 7374, tai Outokummun mediapuhelin, puh. +358 40 351 9840, sähköposti media(at)outokumpu.com

Outokumpu kiihdyttää vihreää siirtymää vastuullisen ruostumattoman teräksen globaalina johtajana. Liiketoimintamme perustuu kiertotalouteen: ruostumaton teräksemme on tehty 95-prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista ja on pitkän käyttöikänsä lopuksi täysin kierrätettävissä. Terästämme käytetään lukuisissa käyttökohteissa yhteiskunnassa, kuten rakentamisessa, liikenteessä ja kodintarvikkeissa. Olemme sitoutuneet 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen hillitäksemme ilmastonmuutosta, ja koska hiilijalanjälkemme on jopa 75 % pienempi kuin teollisuudenalan globaali keskiarvo, autamme asiakkaitamme vähentämään päästöjään. Yhdessä teemme töitä kohti maailmaa, joka kestää ikuisesti. Outokummussa työskentelee noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingissä, ja osakkeemme on listattu Nasdaq Helsingissä. Lue lisää osoitteesta www.outokumpu.fi