Outokumpu mukana ilmastoraportointia ja -tuloksia mittaavissa indekseissä

LEHDISTÖTIEDOTE
10.10.2013 klo 12.30

Outokumpu sai jälleen tunnustusta ilmastonmuutokseen liittyvästä raportoinnistaan ja tuloksistaan, kun CDP:ltä (Carbon Disclosure Project). CDP analysoi ja listaa yrityksiä sekä niiden ilmastonmuutos­raportoinnin että tulosten perusteella. Tänä vuonna Outokumpu oli neljäntenä peräkkäisenä vuotena mukana ilmastoraportoinnin indeksissä (Climate Disclosure Leadership Index) sekä ensimmäistä kertaa myös tuloksia mittaavassa Climate Performance Leadership -indeksissä. Vain viisi yritystä kaikista 260 mukana olleista pohjoismaisista pörssiyrityksistä oli mukana tuloksia mittaavassa indeksissä.

Outokummun arvosana nousi ja oli tänä vuonna 92 (84 vuonna 2012), ja Outokumpu säilytti asemansa ilmastonraportoinnin indeksissä. Korkeat pisteet kertovat, että ilmaston muutokseen liittyvän tiedon keruu ja hallinnointi on laadukasta ja että yrityksessä on tunnistettu, miten ilmastonmuutokseen liittyvät asiat vaikuttavat yrityksen toimintaan. Tänä vuonna Outokumpu sai tuloksistaan ilmastonmuutostyössä arvosanan A, mikä on edellytys pääsylle tuloksia mittaavaan indeksiin.

Tuomas Haikka, kestävän kehityksen johtaja: “Olemme äärimmäisen tyytyväisiä CDP:ltä saamastamme tunnustuksesta niin ilmastonmuutosraportoinnissa kuin tuloksissakin. Olemme pienentäneet hiilijalanjälkeämme noin 50 prosentilla 1990-luvulta. Se vastaa noin 6,2 miljoonan tonnin vähennystä hiilidioksidipäästöissä vuoden 2012 tuotannon tasolla. Vuodesta 2010 olemme vähentäneet hiilidioksidipäästöjä 8,5 %, ja tavoitteenamme on saavuttaa 20 prosentin vähennys vuoteen 2020 mennessä. Kehitys perustuu energiatehokkuuden parantamiseen, vähäpäästöisten energianlähteiden käyttöön ja tuotantoprosessien jatkuvaan kehittämiseen.”

CDP edustaa 722 sijoittajaa, joiden sijoitusten arvo on 87 biljoonaa ja jotka käyttävät indeksiä arvioinnin työkaluna. CDP julkaisee vuosittain pohjoismaisista yrityksiä koskevan ilmastonmuutosraportin, jonka pohjana ovat kyselyyn osallistuneiden yritysten vastaukset kasvihuonekaasupäästöihin, päästöjen vähennystavoitteisiin ja ilmastonmuutoksen riskeihin ja mahdollisuuksiin liittyviin kysymyksiin. Kyselyyn osallistuneista 260 pohjoismaisesta yrityksestä kaikkiaan 26 oli mukana ilmastoraportoinnin indeksissä ja viisi tuloksia mittaavassa indeksissä.

Kari Tuutti, puh. (09) 421 2432, matkapuh. 040 717 0830

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoismetalliseostuotteiden markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 15 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi