Outokumpu mukana johtavassa ilmastoraportoinnin indeksissä kolmantena peräkkäisenä vuotena

LEHDISTÖTIEDOTE
22.10.2012 klo 10.00

Outokummun käytännöt ilmastonmuutosraportoinnissa saavat jälleen kerran tunnustusta arvostetulta Carbon Disclosure Project -järjestöltä (CDP), kun Outokumpu on mukana Carbon Disclosure Leadership -indeksissä jo kolmantena peräkkäisenä vuotena. CDP edustaa 655 institutionaalista sijoittajaa, joiden hallinnoimien rahastojen arvo ylittää 78 biljoonaa dollaria. Sijoittajat käyttävät indeksiä arvioinnin työkaluna.

Carbon Disclosure Leadership -indeksi listaa pohjoismaisia pörssiyrityksiä, jotka raportoivat ilmastonmuutostyöstään mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Indeksi on keskeinen osa CDP:n vuosittaista Nordic 260 -ympäristömuutosraporttia, joka julkaistaan englanniksi.

Indeksissä arvioidaan yritysten ilmastonmuutosraportointikäytäntöjä. Korkeat pisteet osoittavat, että yrityksessä on ymmärretty hyvän sisäisen tiedonhallinnan ja ilmastonmuutokseen liittyvien asioiden vaikutus yrityksen toimintaan.

“Kestävän kehityksen periaatteet ohjaavat sekä tuotanto- että yleistä toimintatapaamme”, sanoo Tuomas Haikka, Outokummun kestävän kehityksen päällikkö. “Asetamme kunnianhimoisia tavoitteita ympäristötehokkuuden parantamiseksi, ja osoituksena tästä Outokummun hiilijalanjälki on nyt 40 % pienempi kuin 1990-luvulla. Tavoitteenamme on pienentää tätä vielä 20 % vuoteen 2020 mennessä. Kehitys perustuu energiatehokkuuden parantamiseen, vähäpäästöisten energialähteiden käyttöön ja tuotantoprosessien jatkuvaan kehitykseen.”

Kaikkiaan 26 yritystä pohjoismaiden 260 pörssilistatusta yrityksestä otetaan mukaan Carbon Leadership Disclosure -indeksiin. Raportin pohjana on analyysi yritysten vastauksista CPD:n kyselyyn, joka keskittyy kasvihuonekaasupäästöihin, päästöjen vähennystavoitteisiin sekä ilmastonmuutokseen liittyviin riskeihin ja mahdollisuuksiin.

Saara Tahvanainen,
puh. 09 421 3265, matkapuh. 040 589 0223

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 8 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com