• Outokumpu Oyj/

Outokumpu muuttaa ruostumattoman teräksen seosainelisän laskentamenetelmää tammikuun toimituksista lähtien

22.10.2007 klo 17.00

Outokumpu on päättänyt muuttaa ruostumattoman teräksen seosainelisän laskentamenetelmänsä lisätäkseen vakautta ruostumattoman teräksen markkinoilla ja vähentääkseen raaka-ainehintojen vaihteluista johtuvia vaikutuksia. Seosainelisä ottaa huomioon muutokset raaka-aineiden hinnoissa. Kun se lisätään niin sanotun perushinnan päälle, saadaan myyntihinta, jonka asiakas maksaa.

Tällä hetkellä seosainelisä perustuu raaka-aineiden keskimääräiseen hintaan kahta ja kolmea kuukautta ennen ruostumattoman teräksen toimitusta. Alkaen tammikuun 2008 toimituksista, seosainelisä tulee perustumaan 30 päivän keskimääräiseen raaka-aineiden hintaan laskettuna taaksepäin toimitusta edeltävän kuukauden 20. päivästä. Uudessa menetelmässä muuttuu ainoastaan seosainelisän laskenta-ajanjakso, kaikki muut parametrit pysyvät ennallaan.

Outokumpu soveltaa uutta seosainelisää kotimarkkinoillaan Pohjoismaissa ja Britanniassa, sekä markkinoilla, joilla ei ole paikallisia tuottajia. Markkinoilla, joilla on paikallinen tuottaja, Outokumpu soveltaa jo nyt sen käyttämää menetelmää.

Eero Mustala, viestintäjohtaja, Outokumpu Oyj
Puh. (09) 421 2435, matkapuh. 040 504 5146