Outokumpu myy Hituran kaivoksen kanadalaiselle Belvedere-yhtiölle

Outokumpu ja kanadalainen Belvedere Resources Ltd. ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen, jonka mukaan Outokumpu aikoo myydä Hituran nikkelikaivoksen Belvederelle. Kauppahinnan ennakoidaan olevan noin 10 milj. euroa ja se suoritetaan Belvederen osakkeina. Outokumpu kirjaa pääosan kauppahinnasta kirjavoittona kuluvan vuoden toisen neljänneksen tulokseen. Lopullinen sopimus on tarkoitus allekirjoittaa maaliskuun loppuun mennessä ja kauppa on tarkoitus vahvistaa toukokuun loppuun mennessä.

Hituran kaivoksen myyminen saattaa päätökseen Outokummun luopumisen kaivostoiminnasta, mikä ohjelma aloitettiin vuonna 1999. Hitura tuottaa vuodessa noin 2 200 tonnia nikkeliä rikasteessa ja sen palveluksessa on 90 työntekijää. Outokummun kanssa tehtävän kaupan ohessa Belvedere aikoo hankkia Suomen Nikkeli Oy:n, josta se nyt omistaa 45 %, kokonaan omistukseensa. Belvedere tähtää merkittävään nikkelikaivostoimintaan Suomessa Hituran kaivoksen ja Suomen Nikkelin malminetsintäkohteiden pohjalta.

Lisätietoja antavat:

Tuomo Mäkelä, toimitusjohtaja - Outokumpu Mining Oy,